Hjälp med Visa volontär arbets tillstånd etc

Jag har inte gjort det.
Bara frågade min bättre hälft hur det går till och vad det kostar att registrera ett företag hos myndigheterna.
Vad jag förstår så ligger registreringsavgiften på 5K.
Självklart ska servicen också utföras och betalas för och det är där priserna skiftar förstås beroende på vem/vilka som ska utföra registreringarna.
Adminavgifterna för det ligger på 5-10k lokalt men måste det kunnas engelska så går priset naturligtvis upp.
Frågade frugan "skulle du göra det för säg 25k?", "ja när jag har lite mer tid så, inga problem"

Sedan tillkommer de löpande bokföringsavgifterna, månadsvis samt den årliga auditen.
Vad kostar det, eller är det inbakat i de 50k?
Isf låter det som en bra deal.

/ SatanG
Agenter och mäklare är bekvämt men också dyrt.
Dom tjänar pengar på sitt område.

Det man inte klarar av på egen hand ska man leja för.
Smidigt även om prislappen är 5-30 gånger normal taxa.

Jag har inte gjort det.
Bara frågade min bättre hälft hur det går till och vad det kostar att registrera ett företag hos myndigheterna.
Vad jag förstår så ligger registreringsavgiften på 5K.
Självklart ska servicen också utföras och betalas för och det är där priserna skiftar förstås beroende på vem/vilka som ska utföra registreringarna.
Adminavgifterna för det ligger på 5-10k lokalt men måste det kunnas engelska så går priset naturligtvis upp.
Frågade frugan "skulle du göra det för säg 25k?", "ja när jag har lite mer tid så, inga problem"

Sedan tillkommer de löpande bokföringsavgifterna, månadsvis samt den årliga auditen.
Vad kostar det, eller är det inbakat i de 50k?
Isf låter det som en bra deal.

/ SatanG
Tack för bra kommentar! Din fru är advokat? Jag har också Thaifru som har universitetsutbildning men jag skulle inte låta henne göra det även om jag kan spara en liten slant. 50000 baht är inte mycket om man jämför med Sverige. Har man inte det över för att starta bolag så ska man nog strunta i att göra det.

Finns det det inte olika företagstyper i Thailand precis som i Sverige? Priserna borde också skilja. Frugan skulle ju starta ett bemanningsföretag i Thailand för att kunna ta bärplockare till Sverige. Den företagsformen var rätt dur har jag för mig.

Visst finns det undantag och olika företagstyper, t.ex. företag som inkluderar petroleum eller som innefattas av fler lagar och restriktioner.
Just vad det gäller bemanningsföretag så krävs det också licens samt (tror jag) 100k i bankgaranti för lokala anställningar. Kanske än dyrare om det gäller arbete internationellt, osäker.

/ SatanG

Tack för bra kommentar! Din fru är advokat? Jag har också Thaifru som har universitetsutbildning men jag skulle inte låta henne göra det även om jag kan spara en liten slant. 50000 baht är inte mycket om man jämför med Sverige. Har man inte det över för att starta bolag så ska man nog strunta i att göra det.

Håller med dig, huvudsaken är som sagt att man glad och nöjd med servicen.
Frugan är för tillfället Finance & Accounting controller på ett större MNC i Bangkok.

Lycka till med fortsättningen.

/ SatanG

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar