Hur mycket inkomst behövs för att bosätta sig i Thailand?

• Trådstartare Trådstartare Caveman™
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
C

Caveman™

Gäst
Ja vad gör ni fastboende av med per månad?
När jag tog mitt sabbatsår och drog till Isaan 2010 så räknade jag i efterhand hur mycket det kostade för mig + familj(gumma + 2barn) per månad.
Det hamnade på 60-65.000B i snitt och då har jag inte räknat med försäkringar eller flygbiljetter (Norge-Thailand) utan endast löpande utgifter på plats.
Och jag har inte heller räknat med husbygget jag drev 2010 i dessa pengar.
Nu när priserna har gått upp lite de senaste åren så räknar jag att ni pankisar har ca 100.000B per månad i "inkomst" för att kunna leva drägligt, och sen sparade pengar för att kunna unna sig nån semesterresa per år, Sverige är ju fint på försommaren.

"legolas " sa:
Jösses, vilken Planet kommer de siffrorna ifrån???? Är detta på riktigt eller, sätter du sprätt på 100.000 baht per månad, så måste du fanimej ha glidmedel i plånboken.

Med ett sådant belopp Caveman så kan du leva som BÅDE Kung OCH Prins i baren.. Jag vet att du skojar med oss för att få igång tjötet, för ingen vid sina sinnes sunda bruk sätter sprätt på ett sådant belopp. Möjligtvis då ni som jobbar med olja i Norge och tydligen har goa pengar varje månad.

legolas
Nej jag skojar inte, utan detta är fakta! visst kan man "överleva" för mycket mindre pengar men det är inget alternativ för mig, då kan jag lika gärna bosätta mig i en hydda i lappland och leva av det som naturen ger. Bara barnen kostar ju en hel del med skolavgifter,skolbussar mm.

Tja, med försäkringar, och allt hemmavid så ligger vi nog på dryga 100K......snart börjar ungarna i lite dyrare skola också, då lär nog det stiga med typ 20-30K årligen.
Så vad har vi som kostar?
2 hus
3 bilar
3 moppar/mc
2 svärföräldrar

Jag har rätt svårt att förstå hur fattiga pankisar klarar sig?

Sen bör man ju ha ett långsiktigt gemensamt sparande också, skulle jag tippa av pin så vill man ju att frugan klarar sig en ansenlig tid framåt.

"borat " sa:
Tja, med försäkringar, och allt hemmavid så ligger vi nog på dryga 100K......snart börjar ungarna i lite dyrare skola också, då lär nog det stiga med typ 20-30K årligen.
Så vad har vi som kostar?
2 hus
3 bilar
3 moppar/mc
2 svärföräldrar

Jag har rätt svårt att förstå hur fattiga pankisar klarar sig?

Sen bör man ju ha ett långsiktigt gemensamt sparande också, skulle jag tippa av pin så vill man ju att frugan klarar sig en ansenlig tid framåt.

Vad jag sett så har levnadskostnaderna ökat markant ,
så jag är inte förvånad att det kostar 100000bath månad
att driva runt ett hushåll som du har.

"magnusjansson " sa:
Vad jag sett så har levnadskostnaderna ökat markant ,
så jag är inte förvånad att det kostar 100000bath månad
att driva runt ett hushåll som du har.

Exakt!
Klart det kostar, glömde att lägga till 3 barn....det kostar också.

"legolas " sa:
Möjligtvis då ni som jobbar med olja i Norge och tydligen har goa pengar varje månad.

legolas
Nu jobbar jag ju varken med olja eller i Norge, men annars var det rätt ;-)

"magnusjansson " sa:
Vad är skolavgift?
när betalar man,hur mycket.

Skolavgift är väl just vad det låter som!
Man betalar oftast före termins start.
Hur djup är en grop, och hur långt är ett snöre?

"borat " sa:
Skolavgift är väl just vad det låter som!
Man betalar oftast före termins start.
Hur djup är en grop, och hur långt är ett snöre?

En grop jag har här är 38 cm djup,
snöret är 14 meter.

"magnusjansson " sa:
Vad är skolavgift?
när betalar man,hur mycket.
Du betalar innan varje terminstart och det finns skolor i alla prisklasser, från gratis byskola(värdelös där vi bor) till internationella toppskolor i Bangkok för 4.000.000B per år. Sen när barnen blir äldre och skall flytta för att plugga vidare från grundskolan så sticker kostnaderna uppåt rejält.

"Caveman™ " sa:
Du betalar innan varje terminstart och det finns skolor i alla prisklasser, från gratis byskola(värdelös där vi bor) till internationella toppskolor i Bangkok för 4.000.000B per år. Sen när barnen blir äldre och skall flytta för att plugga vidare från grundskolan så sticker kostnaderna uppåt rejält.

Mycket bra info,har du några förslag på hemsidor
man kan gå in på för att se olika priser.

HAR SÖKT MEN DET VAR VÄLDIGT SVÅRT ATT FÅ FRAM PRISER.

mahasarkam området helst,

"magnusjansson " sa:
Mycket bra info,har du några förslag på hemsidor
man kan gå in på för att se olika priser.

HAR SÖKT MEN DET VAR VÄLDIGT SVÅRT ATT FÅ FRAM PRISER.

mahasarkam området helst,
Det är som vanligt när det gäller Thailand, det finns ingen eller mycket lite info utlagt på nätet och det som finns är på Thai. Men du får prata med folk i närområdet eller närmaste större ort med skolbussförbindelse och sedan göra ett besök på skolan.
Och det är inte alls ovanligt att du måste betala lite mutpengar för att ens barnen skall få en plats på skolan överhuvudtaget, och det gäller i synnerhet familjer med en falang inneboende.

"Caveman™ " sa:
Det är som vanligt när det gäller Thailand, det finns ingen eller mycket lite info utlagt på nätet och det som finns är på Thai. Men du får prata med folk i närområdet eller närmaste större ort med skolbussförbindelse och sedan göra ett besök på skolan.
Och det är inte alls ovanligt att du måste betala lite mutpengar för att ens barnen skall få en plats på skolan överhuvudtaget, och det gäller i synnerhet familjer med en falang inneboende.

Tackar tar till mig detta,karma till dig för denna info.

Har själv räknat på det här utefter min senaste tripp och jag räknar med att ligga runt 70-75K för att dra runt 2 vuxna utan barn och ingen övrig familj som suger slantar. Hus 20-25 och resten till övrigt.

"legolas " sa:
Borat, utan tvekan, du är den störste "torsken" i livet jag någonsin sett i hela mitt liv. En människa som sitter med ett sådant "innehav" som du gör är nog inte helt....., tycker jag i alla fall.

Ja jag förstår att ni behöver ha 100.000 baht per månad för att klara Er. M en nu är det ju faktiskt som så att vissa människor har inte alla dessa löjliga "prylar" som ni dragit på Er.... Hahahaha välja att bo i utlandet och behålla att leva i fällan som man hade hemma..... DÅ är man helkorkad.....

Men för vanligt fölk så är det inget alternativ som ni målar upp med 100.000 baht tycker jag, det är löjligt för mycket. Kanske du fattar nu Borat, kanske du skulle vakna upp lite grand......

legolas

Du gillar det där med personangrepp Lego va?
Underbart när du får kalla nån korkad..

Ser inget fel alls med Borats leverne, har man råd så varför inte.
Jag skulle gärna ha en 4-5 hus utspridda över planeten och en jet som fraktar mig runt men min ekonomi räcker inte till det.
Men att kalla nån helkorkad för att han gillar prylar..
Ja det säger mer om dig Lego..
Du tål inte folk som har andra åsikter än dig själv..

"legolas " sa:
Borat, utan tvekan, du är den störste "torsken" i livet jag någonsin sett i hela mitt liv. En människa som sitter med ett sådant "innehav" som du gör är nog inte helt....., tycker jag i alla fall.

Ja jag förstår att ni behöver ha 100.000 baht per månad för att klara Er. M en nu är det ju faktiskt som så att vissa människor har inte alla dessa löjliga "prylar" som ni dragit på Er.... Hahahaha välja att bo i utlandet och behålla att leva i fällan som man hade hemma..... DÅ är man helkorkad.....

Men för vanligt fölk så är det inget alternativ som ni målar upp med 100.000 baht tycker jag, det är löjligt för mycket. Kanske du fattar nu Borat, kanske du skulle vakna upp lite grand......

legolas

Men lille vän!

Allt är ju relativt, du sätter tydligen dina värderingar till dina förutsättningar.

Acceptera att andra kanske har andra förutsättningar, 100K tycker jag inte är nämnvärt mycket för en familj på 5 pers....

Att bo i Thailand och leva någon typ av fattigmansliv(typ sink-pankis) är inget som lockar mig, vill minst ha samma materiella status som vi hade i Sverige....varför skulle vi inte ha det?

Fn är jag på väg att öka ut fordonsparken, med en Willys....letar bara rätt objekt, så torskfaktorn stiger väl i dina spigg-ögon?

Man kan ju fråga sig vem som är torsken?
Han som sitter hemma och suger på tummen i väntan på pensionspengarna skall trilla in på kontot eller han som är fri att göra lite som han vill, vill man ha en ny bil så köper man en ny bil, inget mer med det.
När jag flyttar till Isaan för gått så har jag väll bara ett riktigt krav, och det är att se till att jag har råd att leva och inte behöva sitta hemma och suga på tummen när magen kurrar, vill jag dra till Sverige och fiska/jaga 1v så skall jag ha den möjligheten precis när jag vill utan att behöva kolla pensionskontot innan.

"ledarn " sa:
Är det en CJ3 eller CJ5 du vill ha ??

Själv hade en CJ5:a här hemma tidigare med uppskrämd AMC 360 under huven :thumbsup:
Skulle vara grymt läckert med en sån och bränna runt med i Isaan.. :nod: :nod:

Gärna tidig CJ3...ofta jappsediesel maskin isatta i dem i Thailand.

När man är på semester så går det åt en hel del mer än om man bor där.
På 3v semester så brukar jag blåsa runt 80k Sek och på 5v 120k Sek.
Men det lär det inte kosta om man bosätter sig där.
Men mellan 100k och 150k Thb/månad skulle jag tippa på om man inte bara flyttar till Thailand för att andas.

Som pensionär så 75k -100k skulle jag tro.
Då ska man tänka på att bilar inte är inräknade. Då skjuter priset upp litegrann. Men en ny bil vart 5:e år skulle kanske kosta 10k per månad om ens det.

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

"ledarn " sa:
Det är ju det som är lite tråkigt...
Oftast är det ju en tråkig gammal Izuzu diesel utan turbo också :thumbsdown: :thumbsdown:

Har ju sett en del riktigt usla byggen på "plattskärmar" genom åren där nere...
Dom har ju inte riktigt fattat det hur man axelvänder för att det ska se lite coolare ut..

Eller du kanske är ute efter orginal stuket ?? Lite enklare att få cool :nod: :nod:
Snacka om jättestora ilandsproblem. :) En bil är för mig något som tar mig från hemmet, till systemet och hem igen. För övrigt så har jag, som tidigare meddelats ingen bil längre. Den gav jag bort och tar mig fram på kryckor nu. Bra sätt att undvika rattfylla :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp