För att räknas som skattepliktig i Thailand så det vistelse i Thailand mer än 180 dagar räknat från 1 januari t.o.m. 31 december vilket inte behöver vara sammanhängande utan det är bara att räkna ihop hur många dagar man har vistats i landet.
Jag gissar dock att de som t.ex. kan påvisa att de lever på sin svenska allmänna pension och tjänstepensioner i Thailand som blivit skattade i Sverige redan inte kommer att ha några problem med att behöva betala ytterligare skatt till Thailand.
Men...som jag läst på flera platser så skärps nu kraven angående skyldigheten att deklarera i Thailand och även om man inte blir skyldig att betala någon skatt till Thailand så kan man bli skyldigt att deklarera om man vistats i Thailand mer än 180 dagar på ett kalenderår.
----------------------------------------------------------------------------------------
Det som nämnts om sammanhängande dagar gäller gentemot svensk skattelagstiftning om man som jag är mån att räknas som att vara boende i Sverige och "obegränsat skattskyldig". Jag vill och behöver ha full tillgång till svenska sjukvården förutom att jag tycker att både Sverige och Thailand är väldigt trevliga ställen att bo i beroende på vilken årstid det är...
Stadigvarande vistelse i Sverige
En sammanhängande vistelseperiod om sex månader (180 dagar) eller mer medför enligt praxis att en person vistas stadigvarande i Sverige.
Hur detta räknas och praxisen angående detta finns det mer att läsa om i nu bifogad länk