Hur ofta kollar ni ert blodsocker

 
Du kanske då kan tala om vad vi skall skriva om, tycker du gnäller mest det kan ju inte vara så kul. Inte många trådar skapade av dig på sista tiden . Att kolla sitt blodsocker samt delge kunskap om det är en ganska vettig tråd som inbegriper kunskap i området. Att du uppenbarligen inte gillar mig eller vad jag skriver om rör mig inte i ryggen, Då jag efter dina sista kommentarer känner samma för dig och placerar dig i det berömda facket "ignorera "
Att kolla och skriva om blodsockret 10-tal ggr om dagen då är det nåt som inte står rätt till, då menar jag inte blodsockret. Du skrev själv, måste vara nåt fel på mig. Jag är säker på att det är några som håller med.
 
Tänk om det hade varit Leo istället för vin...

"Vitt bröd, vin till maten och massor av fett. Dietens tre antika hörnpelare förknippas i dag sällan med sundhet. Ändå visar forskning att det knappast går att äta mer hälsosamt än medelhavskost."
Alcohol som alcohol, det innehåller en hel del (många kalorier) till skillnad från andra droger.
 
Utan att ha en doctorshatt, vore det inte bättre med ett blodprov som visar resultaten under de senaste månaderna istället för att fasta dagen innan och få ett värde på denna fasta?
Det som man tydligen skall ha är ett medelvärde över hela dagen , det är det jag tar nu under två dagar, samt att få reda på vad som höjer eller sänker markanr vad gäller föda. Sen finns det ju olika ideer om vad som är ett bra medelvärde , mellan 4-8 är det som jag gärna ser . Men har ju heller ingen doktorshatt ;)
 
Alcohol som alcohol, det innehåller en hel del (många) till skillnad från andra droger.
Skillnaden är väl att ex rödvin innehåller en del nyttigheter (antioxidanter) som brännvin saknar, Själv tror jag inte det är bra alls för en diabetiker, men i måttlig mängd någon gång kanske inte så farligt
 
Körde nu en koll en dryg timme efter frukost, frukost med en stor kopp kaffe , (Koffein höjer) en talltik youghurt med mix av mjölk och Musli ,
6,1 vilket är riktigt bra , måste vara nåt fel på mig, eller så var det potatisskruvarna i går kväll , Kanske har Nam Farang märkt av en höjning direkt vid uppvaknande ? Enligt en kompis med typ 1 så höjs hans blodsocker direkt när han vaknar , han påstår att hjärnan vid uppvaknandet talar om för levern att nu behövs det lite exgtra energi , detta skall sjunka tillbaka efter en halvtimme innan frukost, vet ej om detta stämmer
Kroppen höjer blodsockret på morgonen för att du skall ”vakna”. Fullt normalt.
 
Det som man tydligen skall ha är ett medelvärde över hela dagen , det är det jag tar nu under två dagar, samt att få reda på vad som höjer eller sänker markanr vad gäller föda. Sen finns det ju olika ideer om vad som är ett bra medelvärde , mellan 4-8 är det som jag gärna ser . Men har ju heller ingen doktorshatt ;)
Egentligen inte, men kanske ett medelvärde under den senaste månaden.
 
Aspartam och andra sötningsmedel håller jag mig undan. Då dricker jag hellre vatten
Ja en riktig luring dessa sötningsmedel som inte höjer blodsockret. Det smakar sött så kroppen vill ha mer. Det är en inbyggd reaktion från långt tillbaka i tiden då sötma endast kom från frukt som åts då det fanns naturligt. Alltså inte året runt i överflöd dessutom nyttigt och inte som den näringsfattiga skiten av idag. En annan sak med alla dessa No Sugar drycker, oavsett påverkan av blodsocker så innehåller dom kemikalier som omöjligt kan vara bra för våra kroppar.
 
Utan att ha en doctorshatt, vore det inte bättre med ett blodprov som visar resultaten under de senaste månaderna istället för att fasta dagen innan och få ett värde på denna fasta?
Jag tog ett blodprov i söndags, och det var två värde, som jag menar visar min status, när det gäller Diabetes:
Glucose (NaF) : 92 mg/dl
HbA1c : 5,6 %

Jag menar, det är bra värde för en 69 åring, men lyssnar gärne på experterna.........
 
Egentligen inte, men kanske ett medelvärde under den senaste månaden.
Men blir ju ganska många mätningar ;)
Jag tog ett blodprov i söndags, och det var två värde, som jag menar visar min status, när det gäller Diabetes:
Glucose (NaF) : 92 mg/dl
HbA1c : 5,6 %

Jag menar, det är bra värde för en 69 åring, men lyssnar gärne på experterna........

Aspartam och andra sötningsmedel håller jag mig undan. Då dricker jag hellre vatten
Jag dricker nu soda vatten, dvs kolsyrat vatten vilket funkar bra för mig
 
Nä en jäkla mängd varannan månad
Mitt alko-intresse är inte längre vad det har varit, så jag är inte direkt uppdaterad på de senaste rönen. Förr i tiden fick man lära sig att lite alkohol, hela tiden, var farligt för kroppen och att helgfyllan var farlig för hjärnan. Var någonting med att en viss promillehalt "sprängde" sönder hjärnceller.

Att gå runt med lite promille hela tiden är inte direkt nyttigt för levern, samt att all annan skit hamnar i kön, då spriten skall bearbetas först. Dock skulle det inte ge några direkt hjärn- eller nervskador. :beer:

Undrar dessutom om man inte har rätt lågt blodsocker dagen efter? Levern använder säker en del av sin glukos för att bryta ned spriten (alt. omvandla den till fett).
 
Mitt alko-intresse är inte längre vad det har varit, så jag är inte direkt uppdaterad på de senaste rönen. Förr i tiden fick man lära sig att lite alkohol, hela tiden, var farligt för kroppen och att helgfyllan var farlig för hjärnan. Var någonting med att en viss promillehalt "sprängde" sönder hjärnceller.

Att gå runt med lite promille hela tiden är inte direkt nyttigt för levern, samt att all annan skit hamnar i kön, då spriten skall bearbetas först. Dock skulle det inte ge några direkt hjärn- eller nervskador. :beer:

Undrar dessutom om man inte har rätt lågt blodsocker dagen efter? Levern använder säker en del av sin glukos för att bryta ned spriten (alt. omvandla den till fett).
Nu super ju inte jag , men jag har en polare som är diabetiker i Sverige, och han krökar på rätt bra ibland, han säger att alcohol tar ner blodsockret initialt , men det straffar sig dagen /dygnet efter. En annan som jag känner dricker grogg på vanlig läsk, då sjunker blodsockret långsammare och är lättare att parera säger han , Själv har jag inte dessa problem, men tydligen en del
 
Jag tog ett blodprov i söndags, och det var två värde, som jag menar visar min status, när det gäller Diabetes:
Glucose (NaF) : 92 mg/dl
HbA1c : 5,6 %

Jag menar, det är bra värde för en 69 åring, men lyssnar gärne på experterna.........
Vilken enhet används för HbA1c i Thailand vs Sverige?

61E70127-5BBD-43AA-B527-BD225F3404E8.jpeg
 
 
 
Tillbaka
Topp