Dr. Namfalang här

Tänkte på följande när jag valde kött till middagen idag. Valde grass fed. Finns även grain fed. Troligtvis billigare men intresserar mig inte alls. En kossa, älg, hjort, får mm är utvecklade att enbart äta gräs. Vi är inte det. Dom är gjorda för att utvinna allt ur ”gräset”. Ge ingen annan mat till en kossa om den skall förbli frisk. Vad innebär detta för oss människor? Jo eftersom vi inte kan leva på gräs, som vissa veganer tycks tro, så får vi ”ta till vara på” köttet från gräsätarna. Djur som äter naturligt, bäst ät vilt som älg, får ett otroligt nyttigt kött. Fullt av näring och energi. Precis vad vi behöver. Köttet från gräsätande djur innehåller väldigt lite omega6 men mer omega3 fett. Omega6 behöver vi men i väldigt liten dos och omega3 måste väga upp. Med dagens kost får vi i oss alldeles för mycket omega6 vilket skapar inflammation i våra kroppar läs artros men även enklare inflammation som finnar på huden. Går vi sedan utanför köttets värld så överöses vi av omega6 i allt från spannmål och så klart snabbmat.
Ni har säkert läst hur jag vurmar för viltkött. Det är för oss få att få uppleva men det är oerhört mycket mer näringsrikt än ”odlat” kött trots att viltkött är väldigt magert. Ja magert men av högsta kvalité. Jag kommer faktiskts inte på något bättre, rent näringsmässigt, än älgkött.