Hur ofta kollar ni ert blodsocker

Broder Tuk Tuk

Forumräv
För en gångs skull så har du rätt, ett sunt leverne gör att man kan leva ett fullt normalt liv utan skador av sin diabetes

Har ju själv hjärtsvikt så jag vet vikten av att leva sunt.

Får man problem med ex hjärtat smäller det bara till utan förvarning. Det är lätt att tro att det bara är att köra på i samma gängor.

Men har man diabetes, är kraftigt överviktig och super en hel del bör man nog ta sig en tankeställare innan det är för sent.

BTT

stef@n

Forumveteran
Märkligt svar.

Har man diabetes riskerar man bland annat hjärtsvikt och hjärnblödning.

Sluta supa och ät nyttigare så mår du säkert bättre.

Och gå en promenad extra om dagen.

BTT
Varför då, ändrade mina vanor för 7 är sen när jag fick reda på att jag hade diabetes.

Jag super inte så ofta.

Har jag gjort men lite svårt med min skadade fot.

Acke

Forumveteran
En glad nyhet för de med Diabetes (typ 1 alltså) var att man undersöker om medicin mot psoriasis kan hjälpa. Psoriasis, och en helsikes massa andra sjukdomar, är en s k autoimmun sjukdom och Diabetes är väl att kroppen attackerar sina egna celler i bukspottskörteln så det kanske finns en möjlighet att hitta något här. :thumbsup:

jadong

Medlem
Du kanske då kan tala om vad vi skall skriva om, tycker du gnäller mest det kan ju inte vara så kul. Inte många trådar skapade av dig på sista tiden . Att kolla sitt blodsocker samt delge kunskap om det är en ganska vettig tråd som inbegriper kunskap i området. Att du uppenbarligen inte gillar mig eller vad jag skriver om rör mig inte i ryggen, Då jag efter dina sista kommentarer känner samma för dig och placerar dig i det berömda facket "ignorera "
Jag förstår inte varför fiskarn är på denna sajt han har ju inte en tillstymmelse till diabetes, skulle jag haft hans blodsockervärden skulle jag kasta min insulin i soptunnan direkt, att han kollar sej är bra men det räcker med en gång om året

jadong

Medlem
Du kanske då kan tala om vad vi skall skriva om, tycker du gnäller mest det kan ju inte vara så kul. Inte många trådar skapade av dig på sista tiden . Att kolla sitt blodsocker samt delge kunskap om det är en ganska vettig tråd som inbegriper kunskap i området. Att du uppenbarligen inte gillar mig eller vad jag skriver om rör mig inte i ryggen, Då jag efter dina sista kommentarer känner samma för dig och placerar dig i det berömda facket "ignorera "
har inte förstått om du går på insulinbehandling

Broder Tuk Tuk

Forumräv
Varför då, ändrade mina vanor för 7 är sen när jag fick reda på att jag hade diabetes.

Jag super inte så ofta.

Har jag gjort men lite svårt med min skadade fot.
Så länge du mår bra och har hyfsade provvärden är det väl ingen fara. Mest att någon skrev att du har för högt blodsocker.
Men det kanske du inte har?
BTT

Fiskarn

Forumveteran
har inte förstått om du går på insulinbehandling
Jag har ingen diabetes alls idag , men då det började dryftas om olika behandlingar samt hur man skulle äta tyckte jag att det fanns fog att öppna frågan om hur många som egentligen har koll på sitt blodsocker och de kanske inte har koll dvs, har prediabetes eller rentav har diabetes. Jag har nu kollat över en dryg vecka , jag ligger väl inom bra världen och tänker fortsätta med det genom att rätta till ev fel i kosten samt fortsätta styrke samt motionsträning

Fiskarn

Forumveteran
Jag förstår inte varför fiskarn är på denna sajt han har ju inte en tillstymmelse till diabetes, skulle jag haft hans blodsockervärden skulle jag kasta min insulin i soptunnan direkt, att han kollar sej är bra men det räcker med en gång om året
Jaså gör det, en till Doctor ser jag. Man kan nmycket väl kolla upp sitt socker under någon vecka, sen kan man naturligtvis lägga undan det och testa någon gång om året. men ser att folk här precis som Nam Farang tidigare påpekat tros sig veta var de ligger genom en koll varje år, bra så då :rolleyes: Lev väl och ät rätt.

Fiskarn

Forumveteran
Nä det skulle jag inte kalla det men hoppas det framgick vad jag menade?
Jag anser inte att det räcker med att kolla en ggr om året för en man i min ålder, jag har en stark fysik och som det ser ut idag ingen diabetes. nu har jag valt att leva i ett land med i förhållande till Sverige ganska medioker allmän hälsovård av samhällets innevånare, då anser jag med fog att det skall ses som förståndigt att insupa kunskap om sin kropp hälsotillstånd samt även hur jag skall förebygga försämringar av min hälsa . Att hålla koll på tryck och socker samt äta rätt är en bra start. Min för åldern goda hälsa samt fysik är inget jag fått gratis som man säger , jag har levt hyfsat sunt, tränat samt i alla fall periodvis tänkt mycket på mitt kostintag. jJag kör runt halva Thailand på MC vid snart 73 års ålder, ser och hör bra, bra balans mm. Det vill jag fortsätta med till 80 om möjligt, jag har valt bort det som andra kanske anser som viktigast, Jag tycker MC körningen ger mig mer än en "redig fylla"

Senast ändrad:

Nam Falang

Forumveteran
Dr. Namfalang här :)
Tänkte på följande när jag valde kött till middagen idag. Valde grass fed. Finns även grain fed. Troligtvis billigare men intresserar mig inte alls. En kossa, älg, hjort, får mm är utvecklade att enbart äta gräs. Vi är inte det. Dom är gjorda för att utvinna allt ur ”gräset”. Ge ingen annan mat till en kossa om den skall förbli frisk. Vad innebär detta för oss människor? Jo eftersom vi inte kan leva på gräs, som vissa veganer tycks tro, så får vi ”ta till vara på” köttet från gräsätarna. Djur som äter naturligt, bäst ät vilt som älg, får ett otroligt nyttigt kött. Fullt av näring och energi. Precis vad vi behöver. Köttet från gräsätande djur innehåller väldigt lite omega6 men mer omega3 fett. Omega6 behöver vi men i väldigt liten dos och omega3 måste väga upp. Med dagens kost får vi i oss alldeles för mycket omega6 vilket skapar inflammation i våra kroppar läs artros men även enklare inflammation som finnar på huden. Går vi sedan utanför köttets värld så överöses vi av omega6 i allt från spannmål och så klart snabbmat.
Ni har säkert läst hur jag vurmar för viltkött. Det är för oss få att få uppleva men det är oerhört mycket mer näringsrikt än ”odlat” kött trots att viltkött är väldigt magert. Ja magert men av högsta kvalité. Jag kommer faktiskts inte på något bättre, rent näringsmässigt, än älgkött.
95D0C743-439B-4123-B065-8AA5EA98CBC0.jpeg

Nam Falang

Forumveteran
Dr. Namfalang här :)
Tänkte på följande när jag valde kött till middagen idag. Valde grass fed. Finns även grain fed. Troligtvis billigare men intresserar mig inte alls. En kossa, älg, hjort, får mm är utvecklade att enbart äta gräs. Vi är inte det. Dom är gjorda för att utvinna allt ur ”gräset”. Ge ingen annan mat till en kossa om den skall förbli frisk. Vad innebär detta för oss människor? Jo eftersom vi inte kan leva på gräs, som vissa veganer tycks tro, så får vi ”ta till vara på” köttet från gräsätarna. Djur som äter naturligt, bäst ät vilt som älg, får ett otroligt nyttigt kött. Fullt av näring och energi. Precis vad vi behöver. Köttet från gräsätande djur innehåller väldigt lite omega6 men mer omega3 fett. Omega6 behöver vi men i väldigt liten dos och omega3 måste väga upp. Med dagens kost får vi i oss alldeles för mycket omega6 vilket skapar inflammation i våra kroppar läs artros men även enklare inflammation som finnar på huden. Går vi sedan utanför köttets värld så överöses vi av omega6 i allt från spannmål och så klart snabbmat.
Ni har säkert läst hur jag vurmar för viltkött. Det är för oss få att få uppleva men det är oerhört mycket mer näringsrikt än ”odlat” kött trots att viltkött är väldigt magert. Ja magert men av högsta kvalité. Jag kommer faktiskts inte på något bättre, rent näringsmässigt, än älgkött.
95D0C743-439B-4123-B065-8AA5EA98CBC0.jpeg
Obs! Ät hela älgen eller djuret. En grundregel om man vill äta nyttigt.

Fiskarn

Forumveteran
Obs! Ät hela älgen eller djuret. En grundregel om man vill äta nyttigt.
Hargryta, med massor av lök och grönsaker, samt en halv flaska rödvin i grytan, köttet skall falla av benen när du ex lyfter upp låret ur grytan , Mums , min favorit, Älg från södra Sverige smakar som kossa fast magrare. I norr betar de fån skogsplanteringar och en helt annan smak

Nam Falang

Forumveteran
Hargryta, med massor av lök och grönsaker, samt en halv flaska rödvin i grytan, köttet skall falla av benen när du ex lyfter upp låret ur grytan , Mums , min favorit, Älg från södra Sverige smakar som kossa fast magrare. I norr betar de fån skogsplanteringar och en helt annan smak
Ja men så blir det ju men beta tall skott från en skogsplantering är flera gånger nyttigare än att äta torrfoder som många kossor får göra. Det ”billiga” på våra tallrikar.

Topp