Hur väl har eran partner tagit till sig svenska traditioner

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Man läser ju hela tiden och ofta hur ni tar till er eran fru/sambos traditioner när det gäller bla matkulturen, sin sod, ta hand om sin familj mm.
Hur är det när det gäller tvärtom?
Tar er fru/sambo till några svenska traditioner när det gäller att laga mat, planera när man ska handla maten, umgås med era svenska (fd) vänner, hjälpa era föräldrar mm?

Absolut noll, vilket inte är så konstigt då hon aldrig varit i Sverige och jag inte direkt har någonting i matväg eller liknande som jag saknar där ifrån. Men när jag väl lagar något som rårakor/Raggmunk eller liknande så äter hon med, eller i vart fall smakar, även om lite skeptisk först. :p

När det gäller hjälpa föräldrar har hon nog mer koll på mina föräldrar än jag, vilket är lite skamligt, men så är det..

Till ganska stor del har min fru tagit till sig svenska traditioner med mat som Janson, sill etc. Svenska högtider är de enda vi firar I Sverige. Nu har ju vi småbarn som kräver att bli behandlade på svenskt vis med svensk mat.

Det är väl lite si och så ibland skulle jag vilja säga. När det gäller att ta hand om föräldrar, absolut. Men när det gäller svensk mat, delvis. Men i det fallet är det nog mycket mitt eget fel eftersom jag älskar thaimat och gärna stark sådan. Ungarna äter svensk mat i skolan naturligtvis och vill gärna ha thaimat på kvällen.

Tråkigast är nog att hon gärna sitter t ex i köket och tittar på thai-TV på kvällen istället för att sitta i soffan med mig. Det har börjat ändra sig lite men det går långsamt. Jag förstår att hon vill veta vad som händer i det gamla hemlandet men serier med alla dessa oljud, är det verkligen nödvändigt? Men det är absolut ingen stor sak, vi trivs ypperligt ihop och så skall det fortsätta.

Vet inte om man kan säga traditioner eller vad..
Men som många andra pågar tycker jag det är avkopplande att sätta mig på åkegräsklipparen och köra ett par timmar eftersom jag har relativt stor gräsmatta... Så vad har detta med en Thai tjej att göra undrar ni säkert..??

JO ! Som alla som varit i Thailand vet hur livsfarligt det är att vistas i trafiken... De kör på allt och alla..
De dör som flugor i trafiken..

Så en dag förra sommaren ville tanten köra runt och klippa gräs.... ok!!! Nada problem.
Lärde henne att starta , växla köra åkegräsklipparen....
Jag gick in och nöt av en pilsner på altanen.. Tiiiills jag hörde ett skrik...!! Hon hade kört upp på en kulle!
Hjälp mig!!! Hjälpte henne ner... Men! 10 minter senare krockar hon med min parkbänk och skrotar den totalt!!!
Med orden...: Sooooollly !! :p

Till och med katten drar i väg när hon fixar i trädgården nu...

Har förstått Thai kvinnor har en soft intällning , dock ej svensk...
Som uttrycket i skräckfilmen "Carrie" !!! You die to day mama... But good tomorow...

Pepsi

Min gumma gillar potatis och ärtsoppa, sen så tittar hon på falang program på tv och försöker läsa texten, men det händer ju att hon vill se thai tv på plattan varje dag.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp