Husbok eller ej

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja var det så enkelt så skaffa.

Men hos mig skulle det vara en massa papper på anhöriga hemma.
Så jag la ner , men skillnad på ampur o ampur.

Kontentan för mig,ingen husbok ingen skillnad.

Skall i dagsläget inte köpa ny bil.

När aktuellt ber jag om bekräftelse på immigration på adress.

"ledarn " sa:
Du tar med dig frugan och bychefen och åker till Amphur kontoret.
Bychefen intygar och bevittnar att du bor där du säger dig bo.

Efter en massa skrivande och kopierande så är det klart !!
(Tog drygt 1 timme för mig)

Exakt så gjorde även jag. Jag textade mina föräldrars namn med versaler, sedan så kliade sig tjejen på Amphur i huvudet och plitade ner de thailändska motsvarigheterna. Men det tog frugan lite tid att förklara mitt förnamn. Det är ett dubbelnamn med bindestreck mellan namnen. Det verkade vara en okänd företeelse här nere. Men som sagt tog inte ens en timma sedan så fick jag min bok.
Om jag kommer att ha nytta av den vet jag inte. Skall i alla fall visa den när vi besöker någon nationalpark . Jag har hört att jag då skall få betala som Thai.

/Anubaan

"ledarn " sa:
Har provat detta.... ICKE !!

Du är falang och kommer förbli falang.... BETALA !!

En gubbe vid Tat Thong waterfall visade med sitt finger runt ansiktet och sa.

- Mai pen lai Thai passport... Face falang !!

:D :D Ja det är ju för :( :( :( :( :( att man inte ser ut som en Thai!
Tänk bara om detta skett i Sverige. Inträde till Skansen Svensk x kr utlänning x*10 kr.
Vilket sju inni hillvitta väsen det blivit då.

/Anubaan

"anubaan " sa:
:D :D Ja det är ju för :( :( :( :( :( att man inte ser ut som en Thai!
Tänk bara om detta skett i Sverige. Inträde till Skansen Svensk x kr utlänning x*10 kr.
Vilket sju inni hillvitta väsen det blivit då.

/Anubaan

Det är bara förnamnet. Nu är vi OT, men i alla fall. Jag kommer aldrig att sätta min fot igen vid Tad Toon som ledarn skriver. Blir fly förbannad på extrapriserna för falang. Och det är ingen liten skillnad heller. >:(

"ledarn " sa:
Inte bara där Berra....
ALLA nationalparker/museum (typ Wat Po) kostar så mycket mer för oss med "stor" näsa....
Testade Koh Sameth nu i Juli.... ICKE !!

Jo tack, jag vet. Och det gör mig inte mindre förbaannad...

Då åker jag hellre med ungarna till Siam River i Chaiyaphum, då kan man dessutom få sig en grogg.

Hahaha, ;D Det var faktiskt roligt ....... Min gula husbok fick jag på Amphor , betalade en skitsumma på några tiotal bath . Min fru uppgav att jag är en bra människa , likaså var byhövdingen med för samma orsak , dom kollade hur länge vi varit gifta mm. Hur vårt liv i Sverige var förhördes min hustru om .bla. Om jag hade drog och alkoholproblem , och det har jag ju , så då tyckte dom att jag skulle ha en husbok i byn , just av den anledningen fick jag den .. Mycket seriös och grundlig utfrågning :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp