Gul husbok eller inte

Det med rabatterad vård var ju verkligen en stor fördel, den har jag inte hört tidigare!

Snacket om att det skulle vara så jobbigt att ta ut residence certificate de få gånger man behöver det tror jag inte en sekund på. Jag har gjort det två gånger på sex år och det tog några minuter varje gång. Banken har aldrig frågat efter något sådant och jag har konto i tre olika banker. Några andra tillfällen när jag skulle behövt den finns inte. Det är ju trots allt en del mack att få ut den.

Men det senaste @Khun Leo skriver förändrar ju saken

Jag noterade att det var ett 11 siffrigt nummer i gula boken, icke 13.. Sedan fanns det ett annorlunda nummer på ID-kortet, och där var det 13 siffror, och sedan i körkortet var det ytterligare ett annorlunda nummer vilket var 8 siffrigt...

Mackes, detta beror på var du bor, det beror inte enbart på att du bor i en by i Isaan. Så om vi pratar i det stora hela, så är det aldrig fel att ha en sak som gäller, eller hur. I Chaiyaphum får du inget konto på Khrung Thai bank utan att ha en gul husbok, så är det bara. och på Khon Kaen immigration, så vägrar dom sedan 4 år tillbaka att skriva ut residence certificate...

Så med detta i botten, så blir det aldrig FEL att ha en gul husbok... inga nackdelar alls... Jag väntar på att ni som INTE har husboken, någon gång i tråden skall komma fram till att det skulle vara dåligt med en gul husbok.

Jag noterade att det var ett 11 siffrigt nummer i gula boken, icke 13.. Sedan fanns det ett annorlunda nummer på ID-kortet, och där var det 13 siffror, och sedan i körkortet var det ytterligare ett annorlunda nummer vilket var 8 siffrigt...
Det 8 siffriga är nog ditt passnummer, så är det i alla fall på mitt körkort.
Nu har jag just fått nytt pass med annat nummer så jag skall ta med gula boken till trafikverket och kolla om jag behöver få ett nytt kk med rätt passnummer eller om dom sätter dit ID-numret istället.
På ID-kortet skall det vara det 13-siffriga numret har jag läst någonstans och det skall ha formatet
N-NNNN-NNNNN-NN-N varav det sista är en kontrollsiffra.

Tackar för all input angående den gula boken:)
Som jag uppfattar det är det inget negativt med husboken, har man ingen klarar man sig rätt bra då också;)
Jag har ett gäng papper som är översatta på thai som jag kommer ta med ner. Kommer inte lägga massa tid på detta då vi bara är nere 3 veckor denna vända, utan det blir som någon skrev bara in å fråga;)funkar det utan massa tjafs blir jag glad, om inte, är jag lika glad för det och tar det vid nästa vända till paradiset:D;):)

Som jag uppfattar det är det inget negativt med husboken, har man ingen klarar man sig rätt bra då också;)
Jag har ett gäng papper som är översatta på thai som jag kommer ta med ner. Kommer inte lägga massa tid på detta då vi bara är nere 3 veckor denna vända, utan det blir som någon skrev bara in å fråga;)funkar det utan massa tjafs blir jag glad, om inte, är jag lika glad för det och tar det vid nästa vända till paradiset:D;):)
Så gjorde jag..??
Gick in och frågade och det var klart på knappa timmen...

Nu bor du i Phimai, där de har en jättebra Amphoe med hjälpsam personal. Vi har Non Sung och där sitter ett gäng småpåvar som jag vägrar att krypa för. Att registrera äktenskapet i Phimai tog en halvtimma efter två misslyckade förök i Non Sung. Men gul bok måste vi ta ut i Non Sung så jag är tveksam.

Nu har jag just fått nytt pass med annat nummer så jag skall ta med gula boken till trafikverket och kolla om jag behöver få ett nytt kk med rätt passnummer eller om dom sätter dit ID-numret istället.
På ID-kortet skall det vara det 13-siffriga numret har jag läst någonstans och det skall ha formatet

Åter kom med hur det gick jag har gula boken. Men på körkortet har jag pass nummer senast jag skaffade nytt frågade frugan om det inte skulle var bok numret som hon hade läst. Hon lämnade fram både boken och passet och det blev pass numret igen.
Jag har inte tidigare bytt körkort efter pass numer men har just nu fått nytt pass så skall bli intressant och höra hur det går för dig.
Det du skriver tidigare med billigare op verkar var lite hitt och ditt med. Jag har genom åren fått det och ibland inte verkar vara lite upp till läkare sjukhus.
Som jag uppfattat det är det lättare att få om man är patient där med en ändvänd journal med mer än ett år dokumentation. Så min uppfattning är att gå ditt några gånger för små saker så är man snart med i deras kartotek.

Kanske,,,,, fast i körkortet så visst fanns mitt passnummer, men det var ett annat nummer som dom kallar ID number som var det 8 siffriga..

Jag har aldrig lyckats få stå i thaikön på flygplatsen, så försöker inte ens längre. Jag ser väl mer farang ut än er andra, eller pratar ni thai eller viftar med er lönespec ... vad vet jag ... :D

Hos mig tog detta ca 40 min så boken i handen gratis. Hade en granne o byhövdingen o frugan.Vort äktenskapcert o mitt pass, frugan sitt id o blåa husboken mera behövde jag inte i min by men som Mr Newdawn skrev olika krav i alla Amphur.

Hej, jag ska fixa Gul husbok i vinter. Tänkte samtidigt ordna det nya rosa ID kortet för utlänningar . Om jag kan få din mailadress så ska jag skicka en lista vad som behövs och hur du ska gå till väga.

Hos mig tog detta ca 40 min så boken i handen gratis. Hade en granne o byhövdingen o frugan.Vort äktenskapcert o mitt pass, frugan sitt id o blåa husboken mera behövde jag inte i min by men som Mr Newdawn skrev olika krav i alla Amphur.
Amphur i Si Bun Rueang är bra trots att det inte bor så många faranger där. Det gick snabbt och smidigt att registrera vårt äktenskap.

Amphur i Si Bun Rueang är bra trots att det inte bor så många faranger där. Det gick snabbt och smidigt att registrera vårt äktenskap.
Tror det skiljer enormt , dels på nutid och som i mitt fall 8 år sedan samt även mellan olika Amphor , det gör inte att säga eller påstå att de eller de dokumenten behövs , men får som någon skrev , höra sig för i aktuellt Amphor samt sen se till att skaffa det som behövs

Du behöver inte göra något det nya numret funkar tillsammans med det gamla

Jag har ingen och har aldrig saknat den. Det enda som varit var när jag tog körkort och registrerade bilen behövde jag ett boendeintyg som du kan få på immigration. Gula boken ersätter det.
Någon som vet vart, eller ifall det ens finns, immigration i Chayiaphum? //Tack !

Mackes nu har ju inte du någon husbok, så det är ju som "om du prisar din gammelmor"...

Saken är faktiskt lite bättre än du ger sken av.... Visst ger det en betydligt "greater acceptance" överlag här i Thailand med att ha en husbok. Inte någon enda ställe i hela Thailand, så är det något negativt med att ha en gul husbok. Inte någonstans, så varför rynkar ni ögonbryn då, ni som inte har den.

Överlag så behöver man ha den för att skaffa bankkonto, vad de än kräver, så har ni en husbok, så räcker det oftast. När man tar körkort i olika former så är det en genväg att ha en husbok. När man skall bevisa sin adress, så är detta jäkligt jobbigt husbok förutan....

Att hålla på och åka till immigration för att få ett residence certificate vareviga gång är ju ganska jobbigt. och dessutom så är det ganska många immigration-office som numera vägrar att göra dessa boendeintyg!! Men vi kan ju alla flytta till Pattaya, så löser det sig väl antar jag.

Har man möjlighet att skaffa husbok så gör detta, jag rekommenderar detta starkt... Det finns absolut INGET DÅLIGT MED DET.....
Tjoh! ... Och hur är det med visum? Kan man fixa husbok i Chaiyaphum utan visum (endast 30-dagars) ifall man
ändå har en adress (frugans hus) som man kan skriva sig på? //Tack = )

Tillbaka
Topp