Gul husbok eller inte

Någon som vet vart, eller ifall det ens finns, immigration i Chayiaphum? //Tack !
Micki, vi har en immigration i Chaiyaphum sedan ett drygt halvår tillbaka. Det ligger vid Ratchabaht University uppe vid Tad Ton ungefär... Detta kontor kommer att flytta inom 3 månader in till nästan centrum av Chaiyaphum city...

Amphue i Chaiyaphum brukar kräva att du har ett 1 års-VISA oftast för husboken. Dom kräver vittnen, gärna by-hövdingen m.m. Tanken är ju att man skall ha en husbok för att man bor där heltid, och inte kommer ner deltid.... Men pröva vet jag....

Åk dit först och kolla vad dom kräver idag. Jag fick min husbok för några år sedan, och med en ny chef så är risken stor att det också är nya krav och annorlunda krav...

Micki, vi har en immigration i Chaiyaphum sedan ett drygt halvår tillbaka. Det ligger vid Ratchabaht University uppe vid Tad Ton ungefär... Detta kontor kommer att flytta inom 3 månader in till nästan centrum av Chaiyaphum city...

Amphue i Chaiyaphum brukar kräva att du har ett 1 års-VISA oftast för husboken. Dom kräver vittnen, gärna by-hövdingen m.m. Tanken är ju att man skall ha en husbok för att man bor där heltid, och inte kommer ner deltid.... Men pröva vet jag....

Åk dit först och kolla vad dom kräver idag. Jag fick min husbok för några år sedan, och med en ny chef så är risken stor att det också är nya krav och annorlunda krav...
Återigen, stort tack för svaret!
Tanken var mer nu så här i början att ha den gula husboken för att jag ska ta körkort i Thailand (har svenskt B-kort) både för bil och motorcykel. Den gula boken kanske inte behövs då, kanske räcker med att jag uppger frugans adress i Thailand?! Men vad bra ändå att det kommer att finnas ett immigration i Chayiaphum då jag kanske kommer att
behöva ta mig dit i framtiden ;). Byhövdingen har hjälpt oss innan så detta är inget problem.

Jag förstår ditt resonemang, ny chef, nya regler :police: //Med vänlig hälsning Micki.

Jag tog mitt körkort förutan den gula husboken, men igen.... om det ändrats sedan sist inte en susning faktiskt... Det brukar underlätta något oerhört om man har "kvitto" på var man bor i det dagliga livet Micki... Antingen då Gula Husboken och/eller det ID-kort dom ger oss falanger (det rosa)...

Som vanligt här i Thailand. De lokala skillnaderna är så stora så att fråga gör en nyinflyttad svensk förvirrad. Det tar sin tid att förstå den Thailändska " byråkratin". Som dock förändras varje gång det kommer nya chefer på det lokala kontoret. Med lite smörjmedel går det oftast lite smidigare...

Som vanligt här i Thailand. De lokala skillnaderna är så stora så att fråga gör en nyinflyttad svensk förvirrad. Det tar sin tid att förstå den Thailändska " byråkratin". Som dock förändras varje gång det kommer nya chefer på det lokala kontoret. Med lite smörjmedel går det oftast lite smidigare...
Smörjmedel. Pengar?

Tackar för all input angående den gula boken:)
Som jag uppfattar det är det inget negativt med husboken, har man ingen klarar man sig rätt bra då också;)
Jag har ett gäng papper som är översatta på thai som jag kommer ta med ner. Kommer inte lägga massa tid på detta då vi bara är nere 3 veckor denna vända, utan det blir som någon skrev bara in å fråga;)funkar det utan massa tjafs blir jag glad, om inte, är jag lika glad för det och tar det vid nästa vända till paradiset:D;):)

Tänkte dela med mig hur lätt det va att få gula boken i phimai:)

När frugan registrerade sitt namn i den blå boken på amphoe, ställde vi frågan om gul också.

Ta 5 kort, ta med dessa plus pass och åk till immigration i korat för att få ett papper med stämpel, ett av korten fästes på detta papper med en stämpel. Vad dom andra korten tog vägen står i stjärnorna:D

Tillbaka med detta papper pass och ett vittne till amphoe i phimai 30 min senare gul husbok + thaileg:)

Tror vi har en väldigt bra och hjälpsam amphoe i phimai;):)

Nu säger jag inte att det fungerar så här enkelt överallt, utan bara hur det fungerade för mig;):)

När frugan registrerade sitt namn i den blå boken på amphoe, ställde vi frågan om gul också.

Ta 5 kort, ta med dessa plus pass och åk till immigration i korat för att få ett papper med stämpel, ett av korten fästes på detta papper med en stämpel. Vad dom andra korten tog vägen står i stjärnorna:D

Tillbaka med detta papper pass och ett vittne till amphoe i phimai 30 min senare gul husbok + thaileg:)

Nu säger jag inte att det fungerar så här enkelt överallt, utan bara hur det fungerade för mig;):)
Glömde att man måste ha med intyg på äktenskap;)
Vi glömde vårt i Sverige men har det registrerat på amphoe i phimai så no problem sir;):D:)

Ja det var lätt för mig också på min amphoe men inga photo av mig behövdes du är säkert snyggare än jag därför så många photo:(:rolleyes:

Varför släng pärlor i havet

Jag har en blå husbok. Fick den av Land Office när huspapperna va signerade och klara. Står bara vilken adress huset står på.

Tillbaka
Topp