ICA og COOP utnytter Thailandske bärplokkere i Sverige

Hej

Han tänkte nog inte alls, det är ju kommunal som kämpar för och hjälper bärplockarna.

Mvh isan lover
Att Kommunal har ett hängavtal med bemanningsföretagen betyder inte att dom företräder någon bärplockare alls.

Inte någon är medlem.

Visst vore det fantastiskt om ett regionalt skyddsombud åkte runt innan och besiktigade samtliga anläggningar som används och satte skyddsstopp vid stora brister.

Reglerna är ju som gjorda för att plockarna skall bli utnyttjade. Kan företag/personer tjäna pengar på andra så kan du vara övertygad om att det kommer att ske. Var inte så naiv.
Hej

Det kommunal har gjort är ju att se till att plockarna ska vara garanterade en lön på 23 000-24 000 kr, dom ställer också krav på boende, mat och annat, samt besöker och kontrollerar hur plockarna har det, hjälper dom som hamnar i problem eller som nu inte får ut den lön dom har avtal på, detta trots att plockarna förmodligen inte ens är medlemmar.

Så jag kan personligen inte förstå hur dom svenskar resonerar som påstår att det på något vis skulle kunna vara kommunals fel att svenska företagare och thailändska bemanningsföretag fortsätter utnyttja och lura plockare.

Nu blir det väl domstol som får ta ställning till skuldfrågan gällande bärföretagen.

Mvh isan lover

Att Kommunal har ett hängavtal med bemanningsföretagen betyder inte att dom företräder någon bärplockare alls.

Inte någon är medlem.

Visst vore det fantastiskt om ett regionalt skyddsombud åkte runt innan och besiktigade samtliga anläggningar som används och satte skyddsstopp vid stora brister.
Hej

Vad jag har förstått genom åren så ändå kommunal hjälpt drabbade plockare och har varit ute och besöker dessa både i skogen och i deras boenden o,s.v, detta kan man även läsa om på Kommunals hemsida. Kopierar in lite därifrån nedan. Det som Kommunal oftast inte kan göra är att företräda dom drabbade rättsligt vid tvister med arbetsgivaren eftersom dom oftast inte är medlemmar, Kommunal rekommenderar alltid plockarna att söka ett tillfälligt medlemskap under den period dom ska vara här, men tyvärr brukar bara ett 30-tal av ca 6 000 plockare ansöka om medlemskap.

Liknande problem varje år​

Det här är inga nyheter. Inför, under och efter varje säsong har Kommunal kontakter med den thailändska ambassaden och flera svenska myndigheter. Ett exempel är när Kommunals lokala fackliga representanter i Jämtland/Härjedalen förra året rapporterade till Migrationsverket att de vid besök på boenden upptäckt att bemanningsföretaget lagt till avgifter för sophantering och höjt räntan på migranternas lån. Kommunal informerade även Polisen om uteblivna löner. Likaså kontaktade de lokala ombudsmännen kommunens socialtjänst om att det inte fanns tillräckligt med mat på boenden och om uteblivna löneutbetalningar som innebar att bärplockarna inte kunde åka hem.

Liksom inom andra branscher har Kommunals lokala fackliga företrädare många samtal med arbetsgivarna. Det som är annorlunda med den här branschen är innehållet. Förra året handlade de bland annat om ”Varför gör du ett månadsavdrag på 1 500 kr för sopor och bensin som inte står i avtalet?” och ”Varför tar du medarbetarnas pass och låser in dem?”. Även om förklaringen är ett problem med nedskräpning på boendet, måste avgifterna vara transparenta och tydligt framgå i informationen och avtalet med arbetsgivaren. Och när är det överhuvudtaget rimligt att lägga beslag på medarbetarnas pass?

Mvh isan lover

Det som Kommunal oftast inte kan göra är att företräda dom drabbade rättsligt vid tvister med arbetsgivaren eftersom dom oftast inte är medlemmar
Helt rätt.
Bara medlemmar får hjälp.

Halva Sveriges arbetsmarknad jobbar under hängavtal och saknar hjälp från det förbund som äger avtalet.

Kommunal är dessutom normalt ingen som driver tvister mot privata sektorn.

En hybrid som är tandlös

Helt rätt.
Bara medlemmar får hjälp.

Halva Sveriges arbetsmarknad jobbar under hängavtal och saknar hjälp från det förbund som äger avtalet.

Kommunal är dessutom normalt ingen som driver tvister mot privata sektorn.

En hybrid som är tandlös
Hej

Öppnade du länken och tog del av innehållet innan du svarade ?

Kommunal har tvärtom mot vad du påstod visst besökt plockares bostäder och efter detta gjort anmälan till Migrationsverket om problem som påtalats, Kommunal har även informerat Polisen om när löner inte har utbetalats, kontaktat Socialtjänsten om det inte har funnits tillräckligt med mat eller om plockare inte har haft råd att återvända hem o.s.v.

Så visst gör Kommunal en hel del även om det inte rör sig om medlemmar, det enda dom inte kan göra är att företräda plockarna juridiskt i domstol om dom inte är medlemmar.

Mvh isan lover

Hej

Det kommunal har gjort är ju att se till att plockarna ska vara garanterade en lön på 23 000-24 000 kr, dom ställer också krav på boende, mat och annat, samt besöker och kontrollerar hur plockarna har det, hjälper dom som hamnar i problem eller som nu inte får ut den lön dom har avtal på, detta trots att plockarna förmodligen inte ens är medlemmar.

Så jag kan personligen inte förstå hur dom svenskar resonerar som påstår att det på något vis skulle kunna vara kommunals fel att svenska företagare och thailändska bemanningsföretag fortsätter utnyttja och lura plockare.

Nu blir det väl domstol som får ta ställning till skuldfrågan gällande bärföretagen.

Mvh isan lover
Jag struntar väl i vems fel det är. Reglerna är sådana att plockarna blir utnyttjad. Gör om, gör rätt. Du är verkligen naiv kan jag utläsa från stycke ett.

Jag struntar väl i vems fel det är. Reglerna är sådana att plockarna blir utnyttjad. Gör om, gör rätt. Du är verkligen naiv kan jag utläsa från stycke ett.
Hej

Ja tycker inte att jag är naiv och jag är mycket väl medveten om dom problem som finns inom bärindustrin, men jag tycker att det är lagstiftare, polis, Skatteverk och Migrationsverk som bör ta ansvar för att lösa det här.

Att sen Kommunal ställer upp och besöker och även hjälper plockarna trots att dessa inte ens är medlemmar tycker jag är bra och fint agerat.

Mvh isan lover

Hej

Ja tycker inte att jag är naiv och jag är mycket väl medveten om dom problem som finns inom bärindustrin, men jag tycker att det är lagstiftare, polis, Skatteverk och Migrationsverk som bör ta ansvar för att lösa det här.

Att sen Kommunal ställer upp och besöker och även hjälper plockarna trots att dessa inte ens är medlemmar tycker jag är bra och fint agerat.

Mvh isan lover
Ja nu kanske du förstod att jag inte skyllde problemen på kommunal. Har själv huserat plockare hemma som hamnat i blåsväder och samtidigt pratat med facket. Har besökt flera boenden och bärplockare. Vissa boenden mindre attraktiva kan jag väl säga. Frugan startade ett bemanningsföretag i Thailand. Jag blev uppringd av en stor ”profet” inom svensk bärindustri och fick motta dolda hot. På grund av detta så vet jag vilken smutsig bransch detta är.

Ja nu kanske du förstod att jag inte skyllde problemen på kommunal. Har själv huserat plockare hemma som hamnat i blåsväder och samtidigt pratat med facket. Har besökt flera boenden och bärplockare. Vissa boenden mindre attraktiva kan jag väl säga. Frugan startade ett bemanningsföretag i Thailand. Jag blev uppringd av en stor ”profet” inom svensk bärindustri och fick motta dolda hot. På grund av detta så vet jag vilken smutsig bransch detta är.
Hej

Vi har också haft släktingar här och även träffat folk i Isaan som har varit här och plockat, några är nöjda och skulle gärna åka hit igen medans andra återvände ruinerade med skulder för årtionden framåt och kanske t.o.m tvingade familjen att sälja sin jordbruksmark eller sitt hus.

Mvh isan lover

Hej

Vi har också haft släktingar här och även träffat folk i Isaan som har varit här och plockat, några är nöjda och skulle gärna åka hit igen medans andra återvände ruinerade med skulder för årtionden framåt och kanske t.o.m tvingade familjen att sälja sin jordbruksmark eller sitt hus.

Mvh isan lover
De flesta av släkter och vänner som varit här men även i Finland har varit nöjda med inkomsterna från bärplockningen. Dom återkommer år efter år så visst tjänar dom pengar. Vissa drar in en, för dom, årsinkomst på tre månaders plockning. Jag skulle själv inte klara av jobbet dom utför, speciellt inte hur dom lever under tiden. Det är respekt kan jag säga. Vi tar alltid med oss kläder och mat när vi besöker plockarna vilket är uppskattat.

Hej

Öppnade du länken och tog del av innehållet innan du svarade ?

Kommunal har tvärtom mot vad du påstod visst besökt plockares bostäder och efter detta gjort anmälan till Migrationsverket om problem som påtalats, Kommunal har även informerat Polisen om när löner inte har utbetalats, kontaktat Socialtjänsten om det inte har funnits tillräckligt med mat eller om plockare inte har haft råd att återvända hem o.s.v.

Så visst gör Kommunal en hel del även om det inte rör sig om medlemmar, det enda dom inte kan göra är att företräda plockarna juridiskt i domstol om dom inte är medlemmar.

Mvh isan lover
Det har skrivits mycket i bla lokala VF och visst åker ibland företrädare för Kommunal ut men först när säsongen är nästan över.
Men några positiva omdömen har jag inte läst.
Det händer ingenting.

Arbetsrättsligt är det nästan en omöjlighet att komma åt bärföretaget och bemanningsföretag i Thailand.
Finns färska domar om problematiken med inhyrd personal vid bygget av batterifabriken i Skellefteå.
Northvolt friades och hade inget juridiskt ansvar över bristerna på arbetsplatsen.

Ett civilrättsligt mål är möjligt men det går inte att fälla en branch utan en mindre grupp kan stämma sin arbetsgivare eller en chef.

Det har skrivits mycket i bla lokala VF och visst åker ibland företrädare för Kommunal ut men först när säsongen är nästan över.
Men några positiva omdömen har jag inte läst.
Det händer ingenting.

Arbetsrättsligt är det nästan en omöjlighet att komma åt bärföretaget och bemanningsföretag i Thailand.
Finns färska domar om problematiken med inhyrd personal vid bygget av batterifabriken i Skellefteå.
Northvolt friades och hade inget juridiskt ansvar över bristerna på arbetsplatsen.

Ett civilrättsligt mål är möjligt men det går inte att fälla en branch utan en mindre grupp kan stämma sin arbetsgivare eller en chef.
Hej

Kommunal kan väl knappast göra något mer än att anmäla det dom upptäcker och får reda på av plockarna vid sina besök till Polisen, Migrationsverket och Socialtjänsten, men skulle någon av det 30-tal plockare som faktiskt är medlemmar i Kommunal drabbas så kan dom ju koppla in sina jurister och driva just deras ärende.

Mvh isan lover

Hej

Kommunal kan väl knappast göra något mer än att anmäla det dom upptäcker och får reda på av plockarna vid sina besök till Polisen, Migrationsverket och Socialtjänsten, men skulle någon av det 30-tal plockare som faktiskt är medlemmar i Kommunal drabbas så kan dom ju koppla in sina jurister och driva just deras ärende.

Mvh isan lover
Kommunal har ingen rätt att driva mål mot thailändska bemanningsföretag i Thailand.

Det är kommunens Socialtjänst och Miljö & Hälsa som står för merparten av besöken och kan stoppa en anläggning som inte håller måttet.
Vanligtvis kommer dom i slutet av säsongen och då upprättas en bristlista på vad som ska åtgärdas till nästa år.
Ofta blir det ingen uppföljning för det är semester.

Kommunal har ingen rätt att driva mål mot thailändska bemanningsföretag i Thailand.

Det är kommunens Socialtjänst och Miljö & Hälsa som står för merparten av besöken och kan stoppa en anläggning som inte håller måttet.
Vanligtvis kommer dom i slutet av säsongen och då upprättas en bristlista på vad som ska åtgärdas till nästa år.
Ofta blir det ingen uppföljning för det är semester.
Hej

Du håller envist fast vid att det bara är Thailändska bemanningsföretag som utnyttjar, lurar och hotar plockarna, om det verkligen är så kommer förhoppningsvis polisen kunna utreda och fastställa, jag tror personligen inte att alla svenska bärföretag har rent mjöl i påsen heller.

Är du verkligen helt säker på att dom två personer som nyligen häktades i Sverige företräder Thailändska bemanningsföretag?

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Om man inte anser att Kommunal, som har slutit avtalet med arbetsgivaren, har något ansvar för det urusla avtalet så kan man börja fundera.

Kommunal borde genast säga upp avtalet då avtalet inte fungerar.

Kommunal borde ta ansvar för den situation som de varit med och skapat. Inte ställa upp på att utländska bärplockare utnyttjas i Kommunals namn.

Hej

Du håller envist fast vid att det bara är Thailändska bemanningsföretag som utnyttjar, lurar och hotar plockarna, om det verkligen är så kommer förhoppningsvis polisen kunna utreda och fastställa, jag tror personligen inte att alla svenska bärföretag har rent mjöl i påsen heller.

Är du verkligen helt säker på att dom två personer som nyligen häktades i Sverige företräder Thailändska bemanningsföretag ?

Mvh isan lover
Samtliga bärplockare är anställda i Thailand och hyrs ut till svenska företag.
Merparten företag i Sverige är av tvivelaktig natur och svårutredda.
Ofta äger dom inte de anläggningar där plockare bor och skyller på ägaren.

Dom två som häktades var på rubriceringen övergrepp i rättssak.
Sitter dom fortfarande anhållna?

Samtliga bärplockare är anställda i Thailand och hyrs ut till svenska företag.
Merparten företag i Sverige är av tvivelaktig natur och svårutredda.
Ofta äger dom inte de anläggningar där plockare bor och skyller på ägaren.

Dom två som häktades var på rubriceringen övergrepp i rättssak.
Sitter dom fortfarande anhållna?
Hej

Du tror alltså inte att både bärföretagen och bemanningsföretagen skor sig på det här ?

Själv har jag hört att det finns direkta kopplingar mellan en del bärföretag och utländska bemanningsföretag, t.o.m att personer med Thailändskt medborgarskap boendes i Sverige är med och organiserar bemanningsföretag i Thailand, kanske någon Thailändska har en svensk partner med intresse i branschen o.s.v, jag tror inte att man ska uteluta någonting.

Hurvida personerna fortfarande är häktade eller ej vet jag inte, vi får väl överlåta åt media att rapportera om detta.

Hej

Du tror alltså inte att både bärföretagen och bemanningsföretagen skor sig på det här ?

Själv har jag hört att det finns direkta kopplingar mellan en del bärföretag och utländska bemanningsföretag, t.o.m att personer med Thailändskt medborgarskap boendes i Sverige är med och organiserar bemanningsföretag i Thailand, kanske någon Thailändska har en svensk partner med intresse i branschen o.s.v, jag tror inte att man ska uteluta någonting.

Så klart det är så

Allt ägs och drivs i stort sätt av samma personer via otaliga kopplingar, bärföretagen, de som äger boenden och de som driver bemanningsföretagen.

ENis

Så klart det är så

Allt ägs och drivs i stort sätt av samma personer via otaliga kopplingar, bärföretagen, de som äger boenden och de som driver bemanningsföretagen.

ENis
Hej

Det är vad jag har hört också därav min misstro mot att en del bara skyller allt på bemanningsföretagen, allt hänger ju ihop på olika vis.

Mvh isan lover

Tvärtom om du förstår vad jag skriver.

Det är en rufflarbranch och till stor del kriminell.
Oåtkomliga för myndigheter med upplägg via thailändska bemanningsföretag som till stor del ägs och drivs från Sverige.

I mer än tio år är det samma thaikvinnor bosatta i Sverige som driver några av företagen verksamma i Thailand men inte alla.
Flera bärföretag i Sverige är registrerade i Estland och Lettland med målvakter i styrelser och har verksamhet i både Sverige och Finland.

Blåsta thai måste dra bemanningsföretaget till domstol i Thailand.
Det företag som betalar ut lönen.

Tillbaka
Topp