Ica kort

• Trådstartare Trådstartare Thaiken
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"hillmer " sa:
Det var det här det gällde. Dina påstående att du får samma dåliga kurs att växla svenska där nere som du får på Forex . Sen har jag ju fakta på vad hon fick. Sen med dina fakta så glömmer du ju att det kostar minst 50 kr att skicka dom från Sverige och då blir det ju lägre kurs än vad du räknar med. Håller med till 100 att det bästa är att ha ett Thai kort och det har jag aldrigt sagt emot dig någonstans Utan saken är dina dåliga fakta om kontanter och forex. Får manfråga när du växlade svenska pengar sist i Thailand. Är ju en mycket enkel sak för dig som är på plats i Thailand att kolla fakta först innan du skriver. Bara att gå till ett par växlingskontor och kolla vad du får för svenska och sen kolla på datorn vad du får på forex. Där har du fakta och det som du tydligen har i din skalla som du antagligen har googlat dig till

Tjena Hillmer! För mig kostar det endast 40 SEK på Nordea när jag skickar pengar, varför inte öppna IBanking i Thailand så kan du kontrollera exakt hur mycket du får för dina pengar.
Må väl!

Jag ska gå när jag kommer ner och öppna ett konto så inga problem med det. Hoppas bara att kursen ökar till nästa år då det är dax att skicka ner lite pengar.

"hillmer " sa:
Jag ska gå när jag kommer ner och öppna ett konto så inga problem med det. Hoppas bara att kursen ökar till nästa år då det är dax att skicka ner lite pengar.

Ja gör det Hillmer, och glöm inte att du skall skicka THB när du SWIFTAR ner pengarna, lyssna inte på Långeman, han kan inte dom här grejorna som du säkert märkt...

"hillmer " sa:
Undrar vem som verkar olycklig i sin värld som inte ens kan stå upp för vad han påstår här . Vet fullkomligt att det bästa är med thaikort men att som du säger är dåligt att ta pengar med sig ner är bara något du har hittat på. Sen kan du ju inte heller svara på min fråga när du senast växlade svenska pengar oh vad du då fick gentemot Forex Sen är det ju så att spelar väl inge roll om du har en massa svenska med dig eller om du tar ut på tex visa eller Ica så måste du ju ta en en bra stor summa för att slippa betala 180 baht varje gång du tar ut och då har du ju en massa baht liggande istället?????

Om du absolut vill veta så överför jag aldrig mindre än 20 000 sek Till min Bankok bank, har ögnat på Kontant växling ibland då jag passerat några växelkontor, och det var ingen glädjande syn.
Är säker minst 10 år sedan jag hade kontanter, eller gjorde uttag på Swe bankkort i Thailand. Hade från början Kasikorn bank, sedan när mitt uppehållstillstånd var klart så bytte jag till BKK Bank

Håller fullkomligt med dig om att thaikort är bäst. Jag öppnade ju den här tråden för att i dagsläge så kan jag ju inte fixa ett thaikonto. Ville ju kolla hur det är med Ica kort . Är ju troligtvis så att jag får tag i ett rum utan safetybox och då vill man ji inte ta ut för mycket pengar i taget. Men med ett Ica kort så kan jag ju ta ut lite flera gånger i stället och då till samma pris som om jag tar bara ett par gånger med ett typ Visa kort. Kommer att fixa thaikort när jag kommer ner och kan ju då föra över min pension till det varje gång och då ta ut lite i taget

"cumulus " sa:
Ja gör det Hillmer, och glöm inte att du skall skicka THB när du SWIFTAR ner pengarna, lyssna inte på Långeman, han kan inte dom här grejorna som du säkert märkt...
Har alltid skickat i svenska och där vet jag att långeman har rätt Även min bank säger attt jag ska skicka svenska annars blir det ju 2 växlingar och är ju sämre kurs i Sverige

"hillmer " sa:
Håller fullkomligt med dig om att thaikort är bäst. Jag öppnade ju den här tråden för att i dagsläge så kan jag ju inte fixa ett thaikonto. Ville ju kolla hur det är med Ica kort . Är ju troligtvis så att jag får tag i ett rum utan safetybox och då vill man ji inte ta ut för mycket pengar i taget. Men med ett Ica kort så kan jag ju ta ut lite flera gånger i stället och då till samma pris som om jag tar bara ett par gånger med ett typ Visa kort. Kommer att fixa thaikort när jag kommer ner och kan ju då föra över min pension till det varje gång och då ta ut lite i taget

Alla Swe bankort använder samma system.
Dom använder VISA eller MASTER CARD beroende på vad kunden valt på sitt kort, skillnaden är marginell då dom använder samma växlingskurs.
Den enda skillnaden mellan dom är att ICA INTE tar dom 36 Sekr som dom andra tar vid alla uttag, kostnaden i Thailand är samma för alla, Ca 180 tbh per uttag.

Att överföra Via internet till Thaibank så är ICA dyrast 100 Sekr, per överföring
HB billigast med 40 Sekr vid normal överföring ,framme på 2 bank dagar.

"hillmer " sa:
Har alltid skickat i svenska och där vet jag att långeman har rätt Även min bank säger attt jag ska skicka svenska annars blir det ju 2 växlingar och är ju sämre kurs i Sverige

Jag vet inte vilken bank du har, men det som är bra är ju att du gräver din egna grav som tur är... Trodde också länge att skicka SEK var den bästa grejen.

Men man lär så länge man lever, gör du det också, jag lovar dig.. skicka THB det lönar sig ganska mycket skall du se..

"cumulus " sa:
Jag vet inte vilken bank du har, men det som är bra är ju att du gräver din egna grav som tur är... Trodde också länge att skicka SEK var den bästa grejen.

Men man lär så länge man lever, gör du det också, jag lovar dig.. skicka THB det lönar sig ganska mycket skall du se..

Legolas du lär dig absolut inget mer i ditt liv.Och det du en gång lärde dig är föråldrat så denna kunskapen är bara konsignation för din del. Och försöka att få dig att fatta något nytt, det vet alla på forumet att det är lönlöst.

Huruvida det är bättre att skicka sek eller thb går inte att säga för skickar man sek får man kursen som gäller 3 dagar senare och skickar man thb så får man kursen som gäller dagen man skickar. Själv skickar jag alltid thb för att veta exakt vilken kurs jag får, men vad som eg lönat sig vet man ju först 3 dagar senare när man kan se hur kursen rört sig.
Men kort i Bkk Bank är oavsett det bästa, väljer man en annan thai bank så snor Bkk Bank lite då pengarna alltid mellanlandar hos dom.

Vill han ha konto som turist skall han kunna få det på Bangkok bank med inte bara Kasikorn som någon skrev iallafall enligt Bangkok bank sjælva och vad som står på deras hemsida.

På sidan 7 står det vilka tjänster du kan få på Bangkobank.
Konto och Visa debit card får du även på Visa on arrival enligt dom själva.

http://bangkokbank.com/BangkokBankThai/ ... e_june.pdf

"bson " sa:
Huruvida det är bättre att skicka sek eller thb går inte att säga för skickar man sek får man kursen som gäller 3 dagar senare och skickar man thb så får man kursen som gäller dagen man skickar. Själv skickar jag alltid thb för att veta exakt vilken kurs jag får, men vad som eg lönat sig vet man ju först 3 dagar senare när man kan se hur kursen rört sig.
Men kort i Bkk Bank är oavsett det bästa, väljer man en annan thai bank så snor Bkk Bank lite då pengarna alltid mellanlandar hos dom.

Jo jag tycker det bästa är att skicka i thb...man får ju kursen direkt...och swedbank tar 50 kr för överförningen och Bangkok bank 200 bht...smidigt och enkelt.

Nu kommer det ju aldrig att bli talom några större summor utan jag vill bara ha ett kort så jag kan ta ut litr i taget och slippa ha en massa baht liggande om jag inte har en saftybox. Har jag ett thaikort så blir det ju så mycket bättre Sen att det skiljer några baht hit och dit på olika banker gör ju inte så mycket för att det inte blir några större summor som jag för över. Har jag kort så kan jag föra över pnsionen och sen ta ut då och då i stället Är man fattig pensionär så är man men vill ända vara i Thailand så mycket det går

"hillmer " sa:
Nej några två växlingar blir det inte en växling oavsett om den sker i Sverige eller Thailand. Man kan om kursen ligger still tjäna lite på att gör växlingen på rätt ställe och beroende på bank man har.

I ditt fall tror jag det inte spelar någon större roll men gör du växlingen i Sverige vet du ju vilken kurs du får, görs den i Thailand kan det ju hänt något med valutan som gör att du får en sämre eller bättre kurs.

Men som du själv skriver bästa är att skaffa konto i Thaibank (gärna BKK bank men vet av egen erfarenhet att det är svårt utan rätt visum, jag hade iofs inget visum).

Om du inte får kort är nog ICA alternativet bäst då ICA Bank inte ta någon avgift i Sverige på sitt MasterCard/VISA vilket det nu är men du får ju betala 180 Baht i Thailand så då måste man ju ta ut en större summa så avgiften inte blir så kännbar och då får du ju mycket kontanter vilket du ju inte ville då du troligen inte har kassaskåp ...

"Janne " sa:
Nej några två växlingar blir det inte en växling oavsett om den sker i Sverige eller Thailand. Man kan om kursen ligger still tjäna lite på att gör växlingen på rätt ställe och beroende på bank man har.

I ditt fall tror jag det inte spelar någon större roll men gör du växlingen i Sverige vet du ju vilken kurs du får, görs den i Thailand kan det ju hänt något med valutan som gör att du får en sämre eller bättre kurs.

Men som du själv skriver bästa är att skaffa konto i Thaibank (gärna BKK bank men vet av egen erfarenhet att det är svårt utan rätt visum, jag hade iofs inget visum).

Om du inte får kort är nog ICA alternativet bäst då ICA Bank inte ta någon avgift i Sverige på sitt MasterCard/VISA vilket det nu är men du får ju betala 180 Baht i Thailand så då måste man ju ta ut en större summa så avgiften inte blir så kännbar och då får du ju mycket kontanter vilket du ju inte ville då du troligen inte har kassaskåp ...
Vet att jag skrev fel om två växlingar. Min tanke med Ica kort var ju att kunna ta ut mina pengar i 4 omgångar istället för 2 som jag måste göra nu för att slippa betala så mycket i avgifter. Har idagen kurs cirka 37000 baht och maste då ta ut cirka 20000 baht varje gång och får då en massa pengar liggande Med Ica kort kan jag då ta ut 4 gånger istället till ungefär samma kostnad som för 2 med Visakortet. Sen om man kan få Thaikort så är ju det toppen för då räcker ju det att ta ut lite i taget

"Långeman " sa:
Legolas du lär dig absolut inget mer i ditt liv.Och det du en gång lärde dig är föråldrat så denna kunskapen är bara konsignation för din del. Och försöka att få dig att fatta något nytt, det vet alla på forumet att det är lönlöst.

Du verkar varas en lite underlig människa, du hoppar på medlemmar ständigt, trygg i vetskapen att ingen skall veta vem du är i verkligheten.

Men allvarligt talat, om vi skall lyfta oss ifrån din låga nivå, så om du transfererar dina SEK till Thailand, och den dagen som dom dyker upp i form av THB på ditt thailändska bankkonto, så transfererar du THB från Sverige samma dag! DÅ kan du se hur fel du har det Lilleman.

Om pengarna går ifrån Sverige på en måndag, så brukar dom dyka upp på torsdagen samma vecka, absolut INTE 2 dagar som du sade i ett tidigare inlägg, det är bara google-snack och inget annat!

Enkelt att jämföra,, Har du problem med uträkningen så be forumet om hjälp, verkar ju vara många här som är duktiga på sådant, så hopp finns för dig!!

Lycka till.... Sist jag själv gjorde detta, så tjänade jag runt 5 öre i favör att transferera THB....

Som sagt fixa konto i den provinsen du tænker uppehålla dig mest før det ær en avgift æven om du tar ut pengar utanfør den provins du fixade kontot. 15 eller om det ær 25 bath per uttag utanfør.

"Jonas " sa:
Som sagt fixa konto i den provinsen du tænker uppehålla dig mest før det ær en avgift æven om du tar ut pengar utanfør den provins du fixade kontot. 15 eller om det ær 25 bath per uttag utanfør.
Ja den lilla avgiften får man väl stå ut med. Vet ju inte vart jag hamnar den här gången

"Jonas " sa:

Det är väl 2B per tusen uttagna som är avgift för (de flesta) banker, eller minst 20B. TMB som jag har tar ingen avgift för uttag (oavsett vilken automat du väljer), dock tar dom motsvarande avgift när du sätter in, så man kan inte slippa avgift hur man än gör... ::)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
A
A
Svar
1