Inför semestern

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu när det börjar närma sej avresedatum så är det en sak jag funderar på. Eftersom vi vill åka runt lite grann i omgivningarna och kolla av Rayong distriktet så fodras det nåt form av fordon. Frugan varken kör eller åker med på en mc så det är bil som gäller.
Ska man hyra en bil, eller leta upp en typ taxi kille som man gör upp ett pris med för en dag i taget.
Gäller ju att hitta en som kör dit vi vill utan tjafs.
Lite goda råd är på sin plats
mvh Rolf

"Rolf " sa:
Nu när det börjar närma sej avresedatum så är det en sak jag funderar på. Eftersom vi vill åka runt lite grann i omgivningarna och kolla av Rayong distriktet så fodras det nåt form av fordon. Frugan varken kör eller åker med på en mc så det är bil som gäller.
Ska man hyra en bil, eller leta upp en typ taxi kille som man gör upp ett pris med för en dag i taget.
Gäller ju att hitta en som kör dit vi vill utan tjafs.
Lite goda råd är på sin plats
mvh Rolf

Jag hade hyrt en taxikille. Vi stoppade en kille på Sukhumvit i november och åkte till hotellet. Sen körde han oss hela nästa dag (en massa mil) för 1500 Baht. Inget snack heller. Vi hade kanske tur vad vet jag, men frugan är ju thailändska. Han fick 2000! :thumbsup:

Ok Berra när var det i tiden med tanke på vad det kostade. Jag menar vad är rimligt att betala i dagsläget för en heldag, förstår att det beror på hur många mil och vägtullar osv, men på ett ungefär

"Rolf " sa:
Ok Berra när var det i tiden med tanke på vad det kostade. Jag menar vad är rimligt att betala i dagsläget för en heldag, förstår att det beror på hur många mil och vägtullar osv, men på ett ungefär

Det var i senaste november. Vi åkte från hotellet i Pratunamdistriktet till krokodilshow i Samut Sakhran, Siam Park mm. Mycket inne i Bangkok också. Men det är ju bara att fråga, frugan skötte förstås den biten i vårt fall.

"Berralund " sa:
Det var i senaste november. Vi åkte från hotellet i Pratunamdistriktet till krokodilshow i Samut Sakhran, Siam Park mm. Mycket inne i Bangkok också. Men det är ju bara att fråga, frugan skötte förstås den biten i vårt fall.
OK då får vi väl hyra henne också och det kostar? Det kan väl inte va så dyrt du är ju aldrig hemma :laugh:

"Rolf " sa:
OK då får vi väl hyra henne också och det kostar? Det kan väl inte va så dyrt du är ju aldrig hemma :laugh:

Åja Rolf, om du har samma munläder som du har fart på tangentbordet klarar du säkert den saken alldeles utmärkt själv. ;)

"Berralund " sa:
Åja Rolf, om du har samma munläder som du har fart på tangentbordet klarar du säkert den saken alldeles utmärkt själv. ;)
Man tackar för förtroendet, du lär få höra om resultatet.
Kör nu försiktigt när du rundar Jylland

Hyr du henne Roffe. hahaha
Berra har ju ändå ingen nytta av henne för tillfället.

"legolas " sa:
Mats, det behöver nog inte bli någon debatt. jag fann när jag kollade, samma hemsida med svar (Falu röd hemsida), som du uppenbarligen funnit. Jag ber om ursäkt, jag hade fel angående Falu röd. Det är som du skriver. Och Falu röd är inte farligare att ta med sig än strumpor......

Dock så är det bra att veta för allmänheten, att målarfärg är vad vi förr kallade IMCO-belagt, alltså farligt gods... så tänk Er för när ni funderar på att ta med målarfärg, lacker och andra sådana saker. Det är allvarliga saker.....

Helt rätt legolas. Det är så med samtliga transportsätt - flyg, väg, fartyg. Benämningarna är lite olika på de olika transportmedlen, men grundprincipen är densamma. Farligt gods som är IMO-klassat måste alltid deklareras, bryter man mot detta riskerar man allvarliga påföljder.

Till sjöss har vi IMDG-koden, ett digert verk med klassificering av olika typer av farligt gods t ex brännbart, explosivt, giftigt, frätande.

Så snälla, gör som legolas säger. Ta aldrig med farligt gods på flyget, det är FARLIGT och riskerar livet på både dig själv och dina medpassagerare. :police:

Men IMO-klassat gods som transporteras enligt ADR bestämmelsen finns det ju lättnader för om det är begränsad mängd.
I varje klass (1 till 9) finns specificerat hur stor mängd av varje ämne som kan räknas som fri mängd.

Detta är kanske överkurs men jag vill bara visa på att det finns undantag även för farligt gods.

Varför datorn ska med på semestern, jag brukar skanna in våra pass, biljetter och försäkringspapper.
Sen mailar jag dom till mej själv och till frugans mailbox.
Då kommer jag åt dom överallt om det skulle hända nåt.
Bara ett litet tips som jag brukar.
Sen samlar jag på mej en massa länkar om alla måsten som finns i omgivningen så att man kan kolla vad man ska göra om solen varit för intensiv nån dag.

Ser nu att vädret börjar stabilisera sej. 31gr sol känns som 39gr påstås det och inget regn det senaste dygnet.

"Rolf " sa:
Ser nu att vädret börjar stabilisera sej. 31gr sol känns som 39gr påstås det och inget regn det senaste dygnet.

Måste du strö salt i såren hela tiden din bandit. Tänk inte på oss som måste vara kvar här hemma överhuvudtaget. Men jag kan glädja dig med att det skall bli strålande sol här hemma till helgen också. :)

Den tänker jag njuta av åker ju inte förrän den 26'e.
Vad skönt det ska bli och spännande att komma till ett ställe man aldrig varit på.
Jag har väl dammsugit nätet på info om närområdet och det finns så det räcker för 3månader

[move] :D ;D :laugh: ROFFE, ÄR SNART PÅ SEMESTER I LOS!!! - ROFFE, ÄR SNART PÅ SEMESTER I LOS!!! - ROFFE, ÄR SNART PÅ SEMESTER I LOS!!! :D ;D :laugh: [/move]

Ville bara gnugga in lite avundsjuka i er andra CM:are... Fniss, fniss!!

Det är mycket bättre utan kläder,trots att inte du gillar det :)
Du har väl kläm på den lilla barnvisan: Barfota utan strumpor och skor..........
För övrigt så bör du nog se över dina internet sidor, dom verkar va lite gamla.
Men som du vet så har jag ju DATORN med mej om det skulle knipa. Sen vet jag ett par halvgalna kufar som bor i LOS som man kan våldgästa om det blir långtråkigt :laugh:

"Rolf " sa:
Det är mycket bättre utan kläder,trots att inte du gillar det :)
Du har väl kläm på den lilla barnvisan: Barfota utan strumpor och skor..........
För övrigt så bör du nog se över dina internet sidor, dom verkar va lite gamla.
Men som du vet så har jag ju DATORN med mej om det skulle knipa. Sen vet jag ett par halvgalna kufar som bor i LOS som man kan våldgästa om det blir långtråkigt :laugh:

Självklart skall du ta med datorn Roffe. Du måste ju hålla oss andra stackare uppdaterade om dina förehavanderen nere i LOS. Berättelser och bilder emotses näst intill dagligen. :wai:

Om det blir dagligen kan jag inte lova men nåt blir det.
Om inte annat så måste jag ju kolla så att ni sköter er :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp