Ingves talar nu om en trolig kommande finanskris

Nej det finns ingen hund alls , Min bästa och enda riktiga vän , vet precis vad det handlar om , han har ett första hands sen 7 år tillbaka , men bor inte i den och inte uthyrd , han köper när det blir BRF i slutet av denna månad , då för ca 2.1 -2,2 millar . han säger sig veta vad du säger ,dvs att de säljs för upp till 4,6 mille ,, men jag är tveksam till dessa priser om det kraschar , då kanske han inte ens får tillbaka sina 2,2 millar som han då tänker köpa för ,, kanske får man bara en mille , vad vet jag då loosar han ju två upp till vad han tror sig kunna få , så tänkte jag;) , men jag gör inga bostadsaffärer ,så vad fn vet jag , vill bara hans bästa , en kanonkompis sen 35 år tillbaka .. såna finns det inte många

Nu har du allt snurrat till det mer än vanligt. Först skrev du att han riskerar att förlora 2 miljoner. Han ska omvandla sin hyreslägenhet till bostadsrätt och betala 2.1-2.2 miljoner, för en lägenhet som idag är värderad till 4.5 miljoner. För att förlora 2 miljoner så måste värdet sjunka från 4.5 miljoner till 0.1-0.2 miljoner. För att det ska inträffa krävs nog ett kraftigt vulkanutbrott i Island som förmörkar himlen för ett decennium, följt av en gigantisk jordbävning i Helsingfors som genererar en megatsunami i Stockholm som sedan gör att vartenda kärnkraftverk i Sverige går upp i rök. Och kanske dessutom att MP får 99% av alla röster i påföljande val. Det kan hända. Det kan det, men då behöver han nog inte oroa sig om sina pengar för då betalar man för sin mjölk med ett ägg.

2,2 mille får han inte många kvadratmeter för i centrala Sthlm.
Och 50% vinst på 1 år kan han ju bara glömma.
Bättre att ge stålarna till mig
5555:D:D jag håller absolut med dig. Jag köpte en lägenhet nära Karolinska 54 m2. Det var en renoveringsobjekt med vattenskador i badrummet och totalt förstörd i alla rum och kök, inköp 2,7 mille. Renoverade allt för 250000, nytt kök och badrum. Så fort var det klart började fallande bostadspriser i Stockholm, sålde det med 65000 kr vinst efter skatt. Nu är det värd 3.1mill, alltså 50000 under mitt pris. Det finns ingen utrymme för prisökningar i Stockholm minst 10 år fram över.

Nu har du allt snurrat till det mer än vanligt. Först skrev du att han riskerar att förlora 2 miljoner. Han ska omvandla sin hyreslägenhet till bostadsrätt och betala 2.1-2.2 miljoner, för en lägenhet som idag är värderad till 4.5 miljoner. För att förlora 2 miljoner så måste värdet sjunka från 4.5 miljoner till 0.1-0.2 miljoner. För att det ska inträffa krävs nog ett kraftigt vulkanutbrott i Island som förmörkar himlen för ett decennium, följt av en gigantisk jordbävning i Helsingfors som genererar en megatsunami i Stockholm som sedan gör att vartenda kärnkraftverk i Sverige går upp i rök. Och kanske dessutom att MP får 99% av alla röster i påföljande val. Det kan hända. Det kan det, men då behöver han nog inte oroa sig om sina pengar för då betalar man för sin mjölk med ett ägg.
Läs i stället hur jag tänkte , köpa för 2,2 , tänka sig sälja för 4,5 . kanske inte kan sälja för mer än vad han ger dvs 2,2 ,mao förlora 2,2 mot vad han tänkt sig . jag ser det som att förlora pga av att han inte kan tjäna de 2 millar han trodde sig tjäna , sen har han en avgift från det han köper tills han kan sälja , den skall ju räknas av från förtjänsten , väntan kan bli lång om det skiter sig med ekonomin i landet , så nog fn kan han förlora allt

5555:D:D jag håller absolut med dig. Jag köpte en lägenhet nära Karolinska 54 m2. Det var en renoveringsobjekt med vattenskador i badrummet och totalt förstörd i alla rum och kök, inköp 2,7 mille. Renoverade allt för 250000, nytt kök och badrum. Så fort var det klart började fallande bostadspriser i Stockholm, sålde det med 65000 kr vinst efter skatt. Nu är det värd 3.1mill, alltså 50000 under mitt pris. Det finns ingen utrymme för prisökningar i Stockholm minst 10 år fram över.
Nää , men det finns utrymme för prisdumpningar om ekonomin skiter sig i landet , det är så jag tänker , men de som tror sig veta ;)tror inte att det blir problem med dessa lägenheter som har en så stor efterfrågan

Läs i stället hur jag tänkte , köpa för 2,2 , tänka sig sälja för 4,5 . kanske inte kan sälja för mer än vad han ger dvs 2,2 ,mao förlora 2,2 mot vad han tänkt sig . jag ser det som att förlora pga av att han inte kan tjäna de 2 millar han trodde sig tjäna , sen har han en avgift från det han köper tills han kan sälja , den skall ju räknas av från förtjänsten , väntan kan bli lång om det skiter sig med ekonomin i landet , så nog fn kan han förlora allt

Självklart kan han gå miste om en del av sin förväntade vinst; det kan man vid alla investeringar. Att köpa en lägenhet i centrala Stockholm för 2.2 miljoner, när den är värderad till 4.5 miljoner, måste dock vara den bästa deal jag någonsin har hört talats om. Tackar han nej till det så måste han vara så dum att han aldrig kommer tjäna en krona mer i sitt liv.

Nja, jag håller med Frogfish, det ligger nog en gravad hund någonstans i den här skrönan.

Självklart kan han gå miste om en del av sin förväntade vinst; det kan man vid alla investeringar. Att köpa en lägenhet i centrala Stockholm för 2.2 miljoner, när den är värderad till 4.5 miljoner, måste dock vara den bästa deal jag någonsin har hört talats om. Tackar han nej till det så måste han vara så dum att han aldrig kommer tjäna en krona mer i sitt liv.

Nja, jag håller med Frogfish, det ligger nog en gravad hund någonstans i den här skrönan.
Hahah , fn vet jag men detta är vad han berättat för mig , och har man känt en kille i 35 år så vet man att han i detta fallet bara talar sanning , en ombildning till BRF kan man ju göra klipp tydligen , finns inga hundar begravda i detta , En tvåa mot innergård på ca 45 m2 3 trappor upp med hiss i en gammal fin kåk ovanför Karlbergs slott , dvs nära ST Eriksgatan , (tänker inte ge adress):) Visst är det ett attraktivt område , det förstår ju även jag , men inte skulle jag ge 4 mille för en sån , inte ens de två han får ge ..Fö så har han inte tjänat en krona i sitt liv , killen är född med guldsked i mun ,,

Hahaha!!!!

Den omskrivningen får du poäng för.
Skål, det är ju fredag

Han , köparen ska ju inte omvandla lähenheten till bostadsrätt, inte som Phonta skriver och Han skrev inget om värdering 4,5 mille utan
att de säljs för upp emot 4, 6 milj. Du har som vanligt inte ett rätt

Han , köparen ska ju inte omvandla lähenheten till bostadsrätt, inte som Phonta skriver och Han skrev inget om värdering 4,5 mille utan
Nej , alla som har hyresrätter där har fått erbjudande som jag skrev att köpa , då för runt 2,2 mille

DVS de bildar då en BRF , ca 80 % är just nu positiva enligt min vän

Hur kom du fram till det?
Vem ska då omvandla lägenheten?
Som vanligt förstår jag inte Tavelsjölogik....

Men hallå, 80 % av de som hyr där har intresse av att bilda en BRF en av dem är min kompis , priset var på sista mötet max 2, 2 mille ,, Svårt att förså , sen har min kompis kollat vad samma typ av lägenheter går fö , och fått svaret ca 3,5 /4,5 ca,, i detta läge innan en ev finanskris , sen lär det ju sjunka ,så ser jag på detta , och det var ju det som diskuterades , vad händer med bostadsmarknaden ??

Hur många rum är det i en lägenhet på 54M²?

Bor själv i krokarna och såna barrar går lätt för 4-4,5 millar.

Om "de som vet bättre" avråder honom tar jag gärna affären.

Som sagt, nån hund ligger nog i diket här nånstans.
Betyder inte månadsavgiften en del för vad priset blir?....

Tillbaka
Topp