Rätt och fel Jag fick nog av byggarna och tog saken i egna händer

För ett drygt år sedan köpte ett par ett båt/bilgarage samt tillhörande mark, intill vår hustomt. Syftet är tydligen att rusta upp det till att fungera som extrabostad. För ungefär ett halvår sedan anlitade de byggare för att renovera.

1. En dag såg jag att de satt upp en elstolpe och att de tänkte dra sina elledningar över vår tomt i balkonghöjd. Självfallet ett lagbrott, även i Thailand. Frugan gick och pratade med den thailändska förmannen, som sa att han höll med. :unsure: Han skulle prata med sin kund, och några dagar efter tog de ner stolpen och började gräva ned elen i marken.

2. När de var klara med renoveringen var det dags för de burmesiska arbetarna att städa upp. De valde att göra det skinande rent utanför det ställe de nyss renoverat och hivade all skit två meter utanför vår tomt. Det var allt från byggställningar till matrester och allt däremellan. Nåja, tänkte jag. De kommer väl och tar vara på det. Men en vecka gick. Två veckor gick, och efter sex veckor brast mitt tålamod. Jag höll nog på i två timmar med att bära tillbaka allt bråte, skräp och material och hiva det där det kom ifrån.

Efter ett par dagar var det bortkört med pick-ups...

Grannsämja är viktigt, men när att inte stå upp för sig själv är kontraproduktivt. Så länge man inte skriker och gapar bör man nog hävda sin uppenbara rätt, även som farang. Inget mer hände efter detta.

Tillbaka
Topp