Tog ut pengar på ATM från mitt svenska konto

Varför använda SWE konto kort i butiker i Th??????
Använd dom bara för att ta ut kontanter, och sedan betala cach.

Köper man dyrare grejor till kåken så föredrar jag kort än att släpa på massa cash, å jag får poäng på SAS MasterCard. Alternativt att jag använder kortet från Bangkok Bank.

Citibanks automater är avgiftsfria och förmodligen alla utländska banker. Citibank och Hong Kong bank är avgiftsfria i Filipinerna.

De flesta svenska kort tar både valutatillägg och uttagsavgift. I värsta fall hela 5 % mer än billigaste kortet. Coop, Santander och Forex har avgiftsfria kort. De svenska kortens avgifter kan bli betydligt högre än den Thailänska bankens 200 bath. Kanske är de i nivå med de skambud man kan få från vissa automater i Thailand när de erbjuder sig att växla åt dig.

Ett COOP medmera mer kort i en Citibank ATM i Bangkok är gratis (jämfört med Mastercards kurs)

30 000 bath i vanlig ATM med ett dåligt kort kan kosta 1500 bath till den svenska banken och 200 bath till den Thailänska.

200 bath när man tar ut 30 000 är bara 0.67 % och ett ganska litet problem. Undvik de ATM som bara släpper 10 000.

Idag var kursen 3.84, på somliga ställen 3.86 cash. Tar du ut från ATM åker du på både svensk och thailändsk bankavgift + valutapåslag. Sinnessjukt.

Wow, jag känner mig våldtagen!!!

Fråga inte varför jag använde mitt svenska konto, det bara blev så:confused:

Utdrag från "slippen":
Exch rate 3,56 THB/SEK:oops:
Access fee 53,48SEK:eek:

Fee amount 200THB Denna verkar komma till då 200/3,56=56,18 och inte stämmer med Access fee på 53,48SEK men ligger nära nog ändå, så det kan vara samma (same same but different).

Förvisso så var det länge sedan jag tog ut pengar på ATM och då kostade det 25 spänn. När skedde denna höjning? 100% med (liten) råge juh och då plockade jag ut 20.000B åt gången (25k där det var möjligt). Ruggig utveckling...

Jag lider med turister som kommer hit. Inte kul alls!

Jag lärde via nån Facebook grupp att man ska trycka på en knapp conversion någonting (lade det inte exakt på minnet då jag bara tar ut via mitt thai konto) för att få bästa kursen. Annars får man tydligen thai bankens sämre kurs . Men avgifterna slipper man inte undan. Rena rånet ;-)

Man ska ALLTID välja "Continue without conversion". Annars får man thaibankens skitkurs.

Ett annat alt. som en kompis till mig gör, är att sätta in pengar i förskott, på sitt M-C kort,sedan tar han avgiftsfritt, ut Thb. genom att gå in på en Thai Bank, och kan välja hur stor summa han vill ha, då debiteras summan efter M-C:s kurs utan påslag.

Då bör man ha ett kort utan valutapåslag också. De avgiften slipper han inte även om han ligger plus på kontot

De flesta svenska kort tar både valutatillägg och uttagsavgift. I värsta fall hela 5 % mer än billigaste kortet. Coop, Santander och Forex har avgiftsfria kort. De svenska kortens avgifter kan bli betydligt högre än den Thailänska bankens 200 bath. Kanske är de i nivå med de skambud man kan få från vissa automater i Thailand när de erbjuder sig att växla åt dig.

Ett COOP medmera mer kort i en Citibank ATM i Bangkok är gratis (jämfört med Mastercards kurs)

30 000 bath i vanlig ATM med ett dåligt kort kan kosta 1500 bath till den svenska banken och 200 bath till den Thailänska.

200 bath när man tar ut 30 000 är bara 0.67 % och ett ganska litet problem. Undvik de ATM som bara släpper 10 000.
Vilka Atm är det som bara släpper 10 000, hur kan man undvika detta?

Vilka Atm är det som bara släpper 10 000, hur kan man undvika detta?
Finns det, ända jag sett är ATM som har snabbknapp för max 10.000 men kan ju skriva in beloppet själv. Viste inte att det fanns ATM med så lågt maxuttag, dom måste vara få?

Finns det, ända jag sett är ATM som har snabbknapp för max 10.000 men kan ju skriva in beloppet själv. Viste inte att det fanns ATM med så lågt maxuttag, dom måste vara få?
I somras råkade jag ut för detta,, skulle ta ut 20 000, men det medgavs ej,, däremot 10 åt gången gick bra, så då fick jag pröjsa bankens avgift 2 ggr.

Jag tror att det är när sedlarna börjar ta slut som automaten automatiskt minskar maxbeloppet. Jag har råkat ut för max 2000, gick bra när jag bytte automat (samma bank)

Jag tror att det är när sedlarna börjar ta slut som automaten automatiskt minskar maxbeloppet. Jag har råkat ut för max 2000, gick bra när jag bytte automat (samma bank)

Då kunde din ATM tänka, det kunde inte min (minns inte vilken bank) när jag skulle ta ut pengar (från mitt thaikonto). Detta var på fastlandet utanför Koh Chang för 2-3 år sedan. Skrev beloppet jag ville ha, det rasslade till men inga pengar kom ut. Däremot slippen att jag genomfört uttaget.
In på banken och förklara vad som hänt (bankomaten var utanför banken). Fick skriva under ett papper som dom skrev och jag kontaktade supporten på min bank (Kasikorn) för att berätta vad som hänt. Dom sa bara -ok, det löser vi.
Lämnade mina kontouppgifter, that's it. Kändes sådär tryggt. Men hey, det var inga stora pengar det handlade om så det skulle inte förstöra min dag. Räknade kallt med att aldrig få se dom igen.

Pengarna hade tagit slut i bankomaten tydligen och efter någon dag så fanns pengarna på kontot igen.
Kändes lite som en "organiserad" tour där dom får till det i allt kaos

Får väl lägga till (om det är ngn skillnad) att jag valde maskinen (eftersom de andra var upptagna) där man kan både sätta in och ta ut pengar, alltså inte den "vanliga" ATM maskinen där man bara plockar ut.

Liknande trådar

P
Svar
17
Visningar
3 K
A
S
Svar
5
Visningar
2 K