Jet-ski och deras trailers åter på Patong beach.

När ni hittar stället som är 100% perfekt på alla sätt så hojta så kommer vi andra efter.
Sen är det inte 100 längre...

Ja, omgivningen förändras, vi förändras... således även paradiset...

Antagligen har vi bara varit i paradiset en gång. I mammas mage. För då visste vi inget annat.

För många är barndomshemmet eller barndomsorten paradiset, då den är en stor del i vårt undermedvetna lärande av vad vi gillar och inte gillar.

Det finns ju skäl till att många återvänder till sin hembygd antingen när man bildar familj eller på ålderns höst.

Jag har hittat mitt paradis till 100%, hemlängtan direkt jag sätter mig i taxin på jobb.
Men det är ett vanligt ställe, så inget speciellt, mer hur livet har utvecklats och hur vi lever som passar mig.
Sen springer jag inte runt och irriterar mig på andra, alla får leva som dom vill och ingen som påverkar oss negativt.
Enda tråkiga är att hålla på med visum annars kan jag inte komma på nåt på rak arm jag stör mig på.

Jag har hittat mitt paradis till 100%, hemlängtan direkt jag sätter mig i taxin på jobb.
Men det är ett vanligt ställe, så inget speciellt, mer hur livet har utvecklats och hur vi lever som passar mig.
Sen springer jag inte runt och irriterar mig på andra, alla får leva som dom vill och ingen som påverkar oss negativt.
Enda tråkiga är att hålla på med visum annars kan jag inte komma på nåt på rak arm jag stör mig på.
En fördel med ditt jobb är att du kommer ifrån och bara är delårsboende som IL ;)

Tycker att det är rätt ok här men paradis ser jag det inte som. Det kunde funnits lite mer att göra och en riktig skärgård vore nice.
Men på det stora hela bättre än Sverige om man måste välja, men paradiset är nog att variera lite olika platser vilket är mitt mål framöver.

Om man visste att Sverige skulle ha samma väder som förra året varje sommar vore det ett givet val ett par mån om året, men fy fn för regnig svensk sommar. Snacka om ångest att jobba 11 månader och se den så efterlängtade semestern regna bort i ett kylslaget Sverige.
En stor fördel Thailand där att man vet lite mer vad som väntar vädermässigt men det finns inte mycket som slår att åka båt i Sverige när sommaren är som bäst, så jvla nice.

En fördel med ditt jobb är att du kommer ifrån och bara är delårsboende som IL ;)
Nej jag är heltidsboende, mitt hem och grejjer står kvar och mycket måste skötas med hjälp av internet, men jag åker på jobb imellanåt ;)
Hade nog inte stört mig så mycket mer om jag vart hemma 100% ligger inte i min natur att störa mig på saker till den grad så det påverkar mig.
Sköter mest mitt och bryr mig inte så mycket vad andra gör, I live my life.
Sålänge jag kan bo där jag vill för jag blir ju lätt uttråkad på vissa platser och avskyr att bo där, tex Isaan och Sverige men det beror mer på mig, jag som inte trivs där.
Jag stog inte ut på Smögen, Trollhättan, Ute på landet i Thailand även om jag åkte och jobba varannan månad.
Nu bor jag i vad som är paradiset för mig och det är hemma i huset, får hemlängtan bara jag åker in till Pattaya ;)

Eller glömmer väl fort.
Störde mig lite på saker i förra villagen men där levde ju alla turistliv och det passa inte mig.

Jo tänkte just det att där störde du ju dig så mycket att ni flyttade ;)
Ja och missförstå mig inte, jag tycker inte att Thailand är paradisiskt så.
Paradiset får man nog bygga upp själv i sig själv.
Jag känner mer att livet som det utvecklats är paradiset för mig inte just min ort, utan mitt hem och min familj.
Åker jag till Sverige och blir tvungen att sitta där och vänta på nåt spelar ingen roll vilken årstid så känner jag att ja är i raka motsatsen till paradiset dock.
Det är så grått och trist på nåt sätt, solen har fel ljus 5555 ;)

Tycker det är helt normalt att tycka så. De som inte känt på detta visset har inte varit där tillräckligt länge. Naturligtvis går det i vågor hur man känner. Att det skulle var speciellt sämre på någon plats i Thailand har jag aldrig upplevt tycker det är lika dant överallt. Men när man väl har lärt sig hur det är fungerar det bättre tillockmed bra. Som tur är fattar inte den vanliga turisten hur det är eller de som bor i Sverige för då hade de idiot förklarat mig. Att bli upprörd och förnärmad på ett forum för oss som bor här är väl ändå bra löjligt. Någonstans måste man få ventilera hur det är. För övrigt när någon hänvisar till vad thailändare säger och tycker säger inget förutom hur de själv tänker. Hoppas flera kan bjuda på sig och emellanåt var ärliga. Känner flera som blir förbannade när man påtalar felen varför skall det var så svårt att ta Thailand för vad det är. Tycker de som kalar det enbart paradiset är några förbannade lögnare.
Bra att vissa har förståelse

Vad man tycker om Thailand beror nog på vilka människor man träffat på. Thailändare generellt är lite speciella men i grunden ett gott folk.
Problemet med orter som ex Phuket är att det lockar till sig dom sämsta bland människor både från Thailand och bland falanger, många i Phuket är bra men alltför många är riktiga drägg.
Turister som kommer hit ett par veckor och har turen att inte träffa på så många drägg tycker att det är paradis. Men stannar man lite längre och stöter på dräggen för många ggr så börjar man ogilla platsen
Men att döma ut hela Thailand efter platser som Phuket, Pattaya och Bangkok är smått korkat. Då har man missat nåt.
ytterligare någon som förstår mig

Måste vara något traumatiskt bakom när man använder ordet hat om ett land och dess befolkning.
Även uttryck som rövhål om ett stort distrikt med mångmiljonbefolkning.

Måste vara något traumatiskt bakom när man använder ordet hat om ett land och dess befolkning.
Även uttryck som rövhål om ett stort distrikt med mångmiljonbefolkning.
Inte jag som skrivit tråden på flashback eller använt ordet hat. Jag hatar inte thailändare tycker hat är ett för starkt ord!!

Phuket har inte en miljonbefolkning
386 605 personer
år 2015

Verkligen?
Har hon bott så länge i Sverige att hon saknar det gamla folkhemmet?
Knappt jag som pensionär minns detta....
Nästan tjugo år, men.. jag tror nog att det är berättelsen om det och inte egen erfarenhet hon talar om.
Hon upplever Sverige som ren katastrof, talar om det och får berättat om gamla tider. Huruvida det stämmer eller om hon trivts då, det ligger helt i det okända. Folk har ofta en förmåga förgylla gamla tider.

Inte jag som skrivit tråden på flashback eller använt ordet hat. Jag hatar inte thailändare tycker hat är ett för starkt ord!!

Phuket har inte en miljonbefolkning
386 605 personer
år 2015
Du länkar till den...... som ett svar varför du ogillar Thailand.

Jag är säker att det bor över en miljon på Phuket.
Att de som kör taxi, tuktuk, jobbar i barer eller med massage är registrerade och skrivna någon annan stans tillhör landets tradition.

Nästan tjugo år, men.. jag tror nog att det är berättelsen om det och inte egen erfarenhet hon talar om.
Hon upplever Sverige som ren katastrof, talar om det och får berättat om gamla tider. Huruvida det stämmer eller om hon trivts då, det ligger helt i det okända. Folk har ofta en förmåga förgylla gamla tider.
Nog förstod jag att detta med folkhemmet var något hon bara hört talas om.
Det försvann under 50 talet när man började göra politiska överenskommelser över blockgränserna.
Allmän pension, folktandvård, vaccinationer har sin historia i det kraftigt vänsterorienterade folkhemmet.

Bra att hon hittat hem till sitt eget paradis.
Familjen betyder väldigt mycket mer i Thailand än i Sverige tyvärr.

Nog förstod jag att detta med folkhemmet var något hon bara hört talas om.
Det försvann under 50 talet när man började göra politiska överenskommelser över blockgränserna.
Allmän pension, folktandvård, vaccinationer har sin historia i det kraftigt vänsterorienterade folkhemmet.

Bra att hon hittat hem till sitt eget paradis.
Familjen betyder väldigt mycket mer i Thailand än i Sverige tyvärr.
Med tanke på att hon är kraftigt anti mot vänstern tvekar jag på om verkligen skulle trivts då.
Det kan vara de yttringar som är idag hon vänder sig emot.
Nå, vi har det rätt trivsamt här, trots det vi råkade ut för med huset.
Hon har klippt de flesta kontakterna med släkten och odlar de vänner som är bra.
Noll längtan till Sverige, ingen sådan för mig heller. Snarare orolig känsla i magen vid tanke på ev. sådan resa.

Tillbaka
Topp