Julhelg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min umgängeskrets under min långa ungkarlstid firade alltid jul med sina familjer och jag med mina föräldrar och syskon + deras familjer. Så ingen jag känner har suttit ensam och övergiven under julen. Man har väl varit lyckligt lottad.

För visst vet jag att problemen du beskriver finns, lego. Inget tvivel om den saken. Och inget smärtar mig mer än vetskapen om alla dessa ensamma människor.

Jag går som sagt ofta på julotta på juldagsmorgonen, och i Lund går kollekten alltid till Stadsmissionen. Det blir alltid en ganska stor sedel som hamnar i håven från mig, det känns bra att dom som har hamnat på samhällets baksida kan få lite glädje i sitt liv.

Själv e ja inte så gla i julen mer än i maten då....
har ju blivit en komersiel cirkus me julen bara tycker ja....
har allti varit i thailand när julen närmar sig förut me min gamla farang gumma o nu me min thai gumma men skinka måste ja ha så i år blir det 2 stora skinkor me ner till mig o gumman hon gillar de på knäcke brö så de får ja me släpa ner ;)
o dijon senap

glimten66

"ledarn " sa:
Franskt smakar s.k.i.t....... :thumbsdown: :thumbsdown:

SKÅNSK ska det va till skinka. :nod: :nod: :thumbsup: :thumbsup:

skåne funkar bra de me men den franska e så goo o till skinkebitarna får de bli en liten Linie Aquavit me så den ska packas ner me omsorg i väskan så inge händer me den goa....

"ledarn " sa:
Men den franska finns att köpa överallt även där nere.

Men den "lille" får du packa ordentligt..

Jag har fasen inte sett dijonen där nere så jag vågar inte chansa den lille kommer att vara krock säker kan ja lova :)

"ledarn " sa:
Dom har ju en "falang" avdelning på alla dessa affärer.
Där ska det finnas både som färdig i glasburk och även som pulver i plåtlåda..

När ja tittat så har ja sett 3 olika sorters senap men aldri dijon men de ska kollas upp

Vi ska för andra gången fira en traditionell svensk ju,l utan några inslag av thaimat på julbordet. Vete tusan om jag kan lura grabben i år igen att tomten kommer på besök och att pappa är och handlar kvällstidnig :-\

Så det var det mesta inför 1'a advent, blir rätt fint med lite lyse :)

P1000118.webp

"Kycklingen " sa:
Legolas:
Det du skrev om nötkött tror jag stämmer ganska bra. (det brukar vara segt)
Mina svägerskor har nog aldrig ägt kossor men däremot så säger dom att det är ett arbetardjur och det ska man inte äta, så länge det finns andra alternativ.
Mina svägerskor är väldigt olika, den äldre äter allt, den yngre äter våran mat men äter helst bara thaimat om hon får välja. Har hon inte fått ris under en hel dag så har hon inte fått i sej tillräckligt så hon är mätt säger hon. Det är den yngre som bor i sverige. ;)
Den absolut sämsta köttbiten jag ätit var file mignon på en stor fin restaurang i Thailand, så där håller jag med. Buffeln är ett arbetardjur, men köttet äts och uppskattas utav väldigt många. De tillreder det på många olika sätt. Varför kött inte blir mört i Thailand är helt enkelt för att det inte får hänga nog länge för att möras. Med den värmen och den mängden flugor som är i Thailand skulle det inte vara någon större succe att satsa på välhängt kött. Kött i Thailand är gott om det tillagas på gängse thailändskt sätt, dvs små köttflisor.

Det finns en mängd olika anledningar till varför inte kött är så populärt i LOS. Ett kan vara priset. det säger man inte rakt ut utan hittar på en massa olika andra svepskäl till att inte äta kött. Religionen, att man inte ska döda, är en annan orsak, det finns många som inte heller äter gris. Det är också lättare att inte äta t.ex kött, pga den rikliga mängden grönsaker och frukt.

Frugan är väl ingen älskare av julbord. Men ibland känner hon för att gå ut och äta ett sådant.

"andrejsdenruskige " sa:
Frugan äter det mesta av farang mat som serveras. Sedan kompletterar hon med Som Tam när hon kommer hem.
Själv så tycker jag väl sisådär om julmaten. Hade den varit så god som nu alla tycker så tror jag att man hade ätit den oftare än en gång per år.
Vet inte hur det är hos er andra, men våran familj brukar ha janssons frestelse, och när den kommer ut ur ugnen så går jag ut ur huset. Det är någonting jag inte kan stå ut med i både lukt och smak väg.

Surströmming gillar frugan och även svärmor som var på besök för något år sedan.
Smått förvånad blev jag...
Frugan äter surströmming helst med ris och chilli. Men även en tunnbrödrulle med surströmming slinker ner. Finns inte ris i närheten tar hon gärna potatis till surströmmingen.

Nu e allt inhandlat för en svensk jul nere i LOS de blir 2 svenska julskinker
dijon & skånkgrov 2sorters knäckebrö salt gurka rödbettsalladen hoppas ja att hitta där nere annars får ja göra en själv lika dant me köttbullarna

o så klart så e den klara klar me :)

glimten66 :wai:

Grabbar det är nästan tre veckor kvar till jul.
Risken är att börjar man för tidigt är man trött på all julmat när dan kommer.

I morgon blir det till att baka kanelbullar, sedan ska det bakas Sirapskakor och Havreflarn.
De mesta åker in i frysen till nästa söndag.
På lördag bakar man tårta.

Sedan på söndagen den 11/12 blir det födelsedagskaffe med tårta, bullar och kakor.
Man blir 55 bast. född den bra årgången 1956, jag, Björn Borg, Frank Andersson, Ingemar Stenmark och många fler.

Är ni i närheten a Koh Phangan så titta förbi vet ja.

Ingen fara Kentbra men ja lättar från svedala i morgon så maten den ska inte ätas nu utan närmare jul :) man vill ju ta me sina egna favoriter ......

kommer nog inte närmare än koh samet o pattaya kanske blir det en tur till patong o hälsa på gamla kamrater får se om tanten min kan övertala lego o komma ner till Jomtien i december

glimten66

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp