Alla kameror fungerar i grund och botten på samma sätt. Det har dom gjort sedan första kameran uppfanns. Det enda som hänt är att tekniken har förbättrats och det avsevärt.
Det finns tre grundparametrar att bolla med för att få en korrekt exponering. Om vi börjar med vad en korrekt exponering är så är det en bild som den som tog bilden gillar och anser vara rätt. Vill man sedan fånga andras intresse så får man kanske tänka till lite och lära sig vad vi människor normalt reagerar på.
Dom första kamerorna var inte speciellt sofistikerade. En låda med film i. Ett hål i lådan med ett täcklock. Sedan att hålet hade rätt storlek och satt på rätt avstånd från filmen och så vidare krävdes ju också. För att sedan ta ett foto fick man placera lådan på ett stabilt underlag. Be motivet att stå helt stilla. Öppna täcklocket för att släppa in ljus och när man trodde att man hade släppt in ljus på filmen tillräckligt länge stänga locket.
ISO
Förhoppningsvis hade man nu en korrekt exponerad bild. Om vi översätter detta till dagens moderna digitala kameror, då menar jag systemkameror. Dåtidens film är ersatt av en sensor som känner av ljus precis som filmen gjorde. Du kanske kommer ihåg förr när man köpte film så fick man välja vilken iso filmen skulle ha. iso kan man säga bestämmer hur ljuskänslig filmen är. Högre iso tal betyder en ljuskänsligare film men också sämre bildkvalitet (grynigare bild). Med dagens digitala sensorer kan man inför varje foto välja vilken iso man föredrar. Förr fick man byta film. iso 100 är en slags standard. Högre tal säger att filmen är ljuskänsligare än standard. Avancerade digital kameror kan även ha från iso 50 upp till > 100 000.
SLUTARTID
Locket som kamera mannen tog bort en viss tid för att släppa in ljus i lådan fungerar på samma sätt idag fast på ett mycket smidigare och bättre sätt. Kameran kan även själv räkna ut tiden för hur länge locket skall vara öppet. Lite ljus och det måste vara öppet längre.
BLÄNDARE
Bländaren bestämmer hur stort hålet i lådan skall vara. Stort hål, mycket ljus kommer in. Litet hål i lådan betyder mindre ljus. I objektivet sitter en slags solfjäder. lameller som kan flyttas och på så sätt ändra storleken på hålet som skall släppa in ljuset. Bländare anges i f tal. Detta är lite bökigt i början men det lär man sig snart. En stor bländare eller ett stort hål om ni vill har ett lågt f värde t.ex. 2,8. En liten bländare, litet hål, har ett högt värde t.ex. 22.
Det är dom tre grunderna. För att få den korrekta exponeringen så måste man justera dessa parametrar. En hög iso gör filmen mer ljuskänslig. Då kan man korta ned slutartiden och/eller minska bländaren (mindre hål, högre f värde).
Som beskrevs förut så bestämmer f värdet, bländaren skärpedjupet i bilden alltså vad som kommer att vara i fokus (se skarpt ut). Det är lite krångligare än så i verkligheten men vi lämnar det just nu. Skall man t.ex. ta ett ansikts porträtt av någon så vill man oftast ha bäst skärpa på ögonen. Vi människor dras till ögon. Sedan på skälva ansiktet. Allt bakom personen stör ofta själva motivet. Man vill att bakgrunden skall vara suddig. Det är nu vi använder bländaren för att få denna effekt. Vi väljer en stor bländare (stort hål i lådan) t.ex. f 2,8. Ett stort hål släpper in massor med ljus. Bilden kommer att bli överexponerad, utbränd. För att kompensera detta måste vi kanske sänka iso talet (ljuskänsligheten på filmen). Hoppsan den stod redan på 100 och den inbyggda ljusmätaren i kameran säger att bilden kommer att bli överexponerad. Då får vi helt enkelt korta ned tiden för hur länge locket skall vara öppet. Vi sänker alltså slutartiden.
Dagens systemkameror kan man ställa in på hel automatik. Det betyder att kameran sköter allt detta åt dig. Det fungerar oftast bra men inte alltid. Vill man fota lite mer kreativt så kan man fota helt manuellt d.v.s man får ställa in dessa tre värden helt manuellt. Oftast är det inga problem då kameran har inbyggd ljusmätare. Sedan kan man fota lite halv manuellt och det kan vara en lagom medelväg för att inte helt tappa kontrollen. Själv fotar jag mest i något som kallas bländar prioritet. Det betyder att jag bestämmer vilken bländare, f tal, jag vill använda sedan räknar kameran fram iso och slutartid. Man kan även bestämma vilken slutartid man vill ha så fixar kameran bländaren och iso åt dig.
Med slutartiden kan man samma motiv att se olika ut. Vanligaste exempel brukar vara en fontän med sprutande vatten. Med en kort slutartid så fryser man bilden. Vattnet ser ut som det står helt still i luften. Brukar inte se så verkligt ut. Förlänger vi slutartiden så får vattnet liksom liv och ser mer ut som på riktigt.
@Jonas gräshoppan du fotade. Hinner man med så vill man oftast ha en stor bländare, lågt f tal, när man fotar insekter. Det kommer innebära, om man får fokus på rätt ställe, att gräshoppan blir skarp och bakgrunden suddig. Våra ögon dras till det som har skärpa i bilden. Allt som är suddigt filtrerar våra hjärnor bort.
I din Panasonic så fungerar det på exakt samma sätt men jag vet bara inte hur man justerar dessa värden på en sådan kamera. Jag vet bara att det finns där på ett eller ett annat sätt.
För att fota i dåligt ljus så behöver man precis som
@Janne skrev ett objektiv som släpper in mycket ljus. Ju ljusstarkare objektiv ju dyrare prislapp. Ett riktig bra objektiv till systemkameror kostar allt mellan 7000 - 8000 kr upp till 150 000kr eller mer.
Man brukar säga att skall man välja mellan ett dyrt hus eller ett dyrt objektiv så välj ett dyrare objektiv och ett billigare hus.
Jag vill inte skrämma någon. Med en modern systemkamera i instegsklassen kan man skapa otroliga bilder. Det beror i slutändan mest på fotografen. Frugans system kamera, som jag fotar med
, kostade ny med standard objektiv 5000 kr. Den tar kanon bilder. Den kan inte mäta sig med min finaste kamera och då menar jag inte bara kvalitetsmässigt på bilderna. Allt är bättre, knappar, iso, slutartid, material o.s.v.
Det finns massor med böcker i ämnet, här kommer ett par som jag tycker är bra.
Understanding Digital Photography ISBN 0-8174-3796-7
Kreativ Fotografering Exponering ISBN978-91-636-0941-1
Digital Fotografi ISBN 91-636-0915-0
Jag gillar att lyssna på Jeff Cable som är en grym fotograf. Sök på honom på YouTube. Han har gjort en film om nattfoto, hittar den inte just nu. Här kommer en länk till en annan snutt med honom.