Kameror och fotografering. Hjälp och goda råd.

 
A

anonymous

Gäst
Men skall hem veckan innan Loikrathong senast det är viktigast då flyger vi till Chiang Mai.

Så inför nästa resa måste jag lära mig ta natt foton och finns det någon fotoexpert här som vet mycket om kamera och kanske om man skall köpa speciellt objektiv för det? Fick för mig efter ett innlägg att @magunnar hade koll på detta?
Ville fått några fina foton från light festival och loikrathong, stativ skall köpas.
Jag har en Panasonic Lumix GX7
 
Men skall hem veckan innan Loikrathong senast det är viktigast då flyger vi till Chiang Mai.

Så inför nästa resa måste jag lära mig ta natt foton och finns det någon fotoexpert här som vet mycket om kamera och kanske om man skall köpa speciellt objektiv för det? Fick för mig efter ett innlägg att @magunnar hade koll på detta?
Ville fått några fina foton från light festival och loikrathong, stativ skall köpas.
Jag har en Panasonic Lumix GX7

Jag har hyfsad koll på fotografering. Fotar endast med Canon system kameror. Panasonic i sig kan jag inget om. Fotografering handlar om att fånga ljus. Natt/kvälls fotografering innebär lite ljus. Lite ljus innebär längre slutartid, större bländare eller högre iso tal för att få en korrekt exponering.

Lång slutartid kräver stativ och att saker inte rör på sig. Bländar öppning beror på vilken djupledsskärpa man eftersträvar. Stor bländaröppning = mycket ljus till filmen/sensorn men ett kort skärpedjup.
Högt iso tal = ljuskänsligare film/sensor men samtidigt mer brus i bilden.

En modern digital systemkamera har ofta bra sensor som man kan höja iso talet ganska mycket utan att försämra bildkvaliteten avsevärt.

Jag tycker natt/kvälls fotografering är jättekul.
 
Jag har hyfsad koll på fotografering. Fotar endast med Canon system kameror. Panasonic i sig kan jag inget om. Fotografering handlar om att fånga ljus. Natt/kvälls fotografering innebär lite ljus. Lite ljus innebär längre slutartid, större bländare eller högre iso tal för att få en korrekt exponering.

Lång slutartid kräver stativ och att saker inte rör på sig. Bländar öppning beror på vilken djupledsskärpa man eftersträvar. Stor bländaröppning = mycket ljus till filmen/sensorn men ett kort skärpedjup.
Högt iso tal = ljuskänsligare film/sensor men samtidigt mer brus i bilden.

En modern digital systemkamera har ofta bra sensor som man kan höja iso talet ganska mycket utan att försämra bildkvaliteten avsevärt.

Jag tycker natt/kvälls fotografering är jättekul.

Jag tycker med det är rätt kul men sätta in sig i kameran är ju hokuspokus, öppnar ja menyn där står ISO vad betyder det, sen ljustyrka etc.
Men tack du gav ju mig rätt bra förklaring så vet lite bättre.
Finns det nån bra bok man kan lära sig från i manualen står ju inte riktigt info hur man fångar bilden?
Den jag köpte är ju en kompakt system kamera jag köppte förra året och efter mycket googlande så stod det att det var bästa av den kameratypen på marknaden, panasonic så blir det Olympus lins man får köpa.
Har linsen nåt att göra med nattmotiv skall jag köpa speciell lins?
 
Kanske någon moderator kunde flytta över och skapa en kamera hjälptråd för tror vi är rätt många som är rätt glada i foto.

Lyckades få ett kanonfoto på en gräshoppa idag, om jag hinner fixa kabel till kameran kommer den upp imorrn.
 
Jag kör också med Canon system kamera. Ska du ta nattbilder ska du köpa objektiv med så stor bländare som möjligt, men de blir mycket dyrare för större bländare. Som NamFarang skrev kör du med stor bländare minska ju skärpedjupet och bilden blir skarp där du har motivet och oskarp bakom (och framför om man har motiv framför).

Det finns ju till Canon i varje fall objektiv med VC som är en digital antivibrationsteknik som gör att man kan ta kort på frihand vid längre slutartider. Vid natt fotografering bör man ändå har stativ. Ska man ta nattbilder får man ju ofta långa slutartider och då hinner kanske objektet röra sig och det blir suddigt, då måste man få ner slutatiden med större bländare eller mer ljus (blixt) men då minskar ju effekten av bilden.

Dock när jag var i CM under Loikrathong så var det ljusare än man trodde, lyktorna ger ju i från sig mycket ljus, dock om man tar på en krathong som rör sig själv i vattnet och bara upplyst om några stearinljus som vinden håller på att ta död på så måste man ha ett extremt ljusstarkt objektiv, så som fotografer har på idrottsarrangemang och dessa kostar ju lätt 100 kSEK och uppåt.

Tänk på att stativet ska klara ett tungt objektiv och vara så stabilt så det inte rycker till av att kamerans slutare öppnas, de små billiga är kanske inte rätt investering.

Men har du en kompakt kamera så kan man kanske inte byta objektiven på den? Se till att den klarar långa slutartider, men för långa under just Loikrathong gör ju saker bara mer suddigt då det rör sig!
 
Jag tycker med det är rätt kul men sätta in sig i kameran är ju hokuspokus, öppnar ja menyn där står ISO vad betyder det, sen ljustyrka etc.
Men tack du gav ju mig rätt bra förklaring så vet lite bättre.
Finns det nån bra bok man kan lära sig från i manualen står ju inte riktigt info hur man fångar bilden?
Den jag köpte är ju en kompakt system kamera jag köppte förra året och efter mycket googlande så stod det att det var bästa av den kameratypen på marknaden, panasonic så blir det Olympus lins man får köpa.
Har linsen nåt att göra med nattmotiv skall jag köpa speciell lins?

Alla kameror fungerar i grund och botten på samma sätt. Det har dom gjort sedan första kameran uppfanns. Det enda som hänt är att tekniken har förbättrats och det avsevärt.

Det finns tre grundparametrar att bolla med för att få en korrekt exponering. Om vi börjar med vad en korrekt exponering är så är det en bild som den som tog bilden gillar och anser vara rätt. Vill man sedan fånga andras intresse så får man kanske tänka till lite och lära sig vad vi människor normalt reagerar på.

Dom första kamerorna var inte speciellt sofistikerade. En låda med film i. Ett hål i lådan med ett täcklock. Sedan att hålet hade rätt storlek och satt på rätt avstånd från filmen och så vidare krävdes ju också. För att sedan ta ett foto fick man placera lådan på ett stabilt underlag. Be motivet att stå helt stilla. Öppna täcklocket för att släppa in ljus och när man trodde att man hade släppt in ljus på filmen tillräckligt länge stänga locket.

ISO
Förhoppningsvis hade man nu en korrekt exponerad bild. Om vi översätter detta till dagens moderna digitala kameror, då menar jag systemkameror. Dåtidens film är ersatt av en sensor som känner av ljus precis som filmen gjorde. Du kanske kommer ihåg förr när man köpte film så fick man välja vilken iso filmen skulle ha. iso kan man säga bestämmer hur ljuskänslig filmen är. Högre iso tal betyder en ljuskänsligare film men också sämre bildkvalitet (grynigare bild). Med dagens digitala sensorer kan man inför varje foto välja vilken iso man föredrar. Förr fick man byta film. iso 100 är en slags standard. Högre tal säger att filmen är ljuskänsligare än standard. Avancerade digital kameror kan även ha från iso 50 upp till > 100 000.

SLUTARTID
Locket som kamera mannen tog bort en viss tid för att släppa in ljus i lådan fungerar på samma sätt idag fast på ett mycket smidigare och bättre sätt. Kameran kan även själv räkna ut tiden för hur länge locket skall vara öppet. Lite ljus och det måste vara öppet längre.

BLÄNDARE
Bländaren bestämmer hur stort hålet i lådan skall vara. Stort hål, mycket ljus kommer in. Litet hål i lådan betyder mindre ljus. I objektivet sitter en slags solfjäder. lameller som kan flyttas och på så sätt ändra storleken på hålet som skall släppa in ljuset. Bländare anges i f tal. Detta är lite bökigt i början men det lär man sig snart. En stor bländare eller ett stort hål om ni vill har ett lågt f värde t.ex. 2,8. En liten bländare, litet hål, har ett högt värde t.ex. 22.

Det är dom tre grunderna. För att få den korrekta exponeringen så måste man justera dessa parametrar. En hög iso gör filmen mer ljuskänslig. Då kan man korta ned slutartiden och/eller minska bländaren (mindre hål, högre f värde).

Som beskrevs förut så bestämmer f värdet, bländaren skärpedjupet i bilden alltså vad som kommer att vara i fokus (se skarpt ut). Det är lite krångligare än så i verkligheten men vi lämnar det just nu. Skall man t.ex. ta ett ansikts porträtt av någon så vill man oftast ha bäst skärpa på ögonen. Vi människor dras till ögon. Sedan på skälva ansiktet. Allt bakom personen stör ofta själva motivet. Man vill att bakgrunden skall vara suddig. Det är nu vi använder bländaren för att få denna effekt. Vi väljer en stor bländare (stort hål i lådan) t.ex. f 2,8. Ett stort hål släpper in massor med ljus. Bilden kommer att bli överexponerad, utbränd. För att kompensera detta måste vi kanske sänka iso talet (ljuskänsligheten på filmen). Hoppsan den stod redan på 100 och den inbyggda ljusmätaren i kameran säger att bilden kommer att bli överexponerad. Då får vi helt enkelt korta ned tiden för hur länge locket skall vara öppet. Vi sänker alltså slutartiden.

Dagens systemkameror kan man ställa in på hel automatik. Det betyder att kameran sköter allt detta åt dig. Det fungerar oftast bra men inte alltid. Vill man fota lite mer kreativt så kan man fota helt manuellt d.v.s man får ställa in dessa tre värden helt manuellt. Oftast är det inga problem då kameran har inbyggd ljusmätare. Sedan kan man fota lite halv manuellt och det kan vara en lagom medelväg för att inte helt tappa kontrollen. Själv fotar jag mest i något som kallas bländar prioritet. Det betyder att jag bestämmer vilken bländare, f tal, jag vill använda sedan räknar kameran fram iso och slutartid. Man kan även bestämma vilken slutartid man vill ha så fixar kameran bländaren och iso åt dig.

Med slutartiden kan man samma motiv att se olika ut. Vanligaste exempel brukar vara en fontän med sprutande vatten. Med en kort slutartid så fryser man bilden. Vattnet ser ut som det står helt still i luften. Brukar inte se så verkligt ut. Förlänger vi slutartiden så får vattnet liksom liv och ser mer ut som på riktigt.

@Jonas gräshoppan du fotade. Hinner man med så vill man oftast ha en stor bländare, lågt f tal, när man fotar insekter. Det kommer innebära, om man får fokus på rätt ställe, att gräshoppan blir skarp och bakgrunden suddig. Våra ögon dras till det som har skärpa i bilden. Allt som är suddigt filtrerar våra hjärnor bort.

I din Panasonic så fungerar det på exakt samma sätt men jag vet bara inte hur man justerar dessa värden på en sådan kamera. Jag vet bara att det finns där på ett eller ett annat sätt.

För att fota i dåligt ljus så behöver man precis som @Janne skrev ett objektiv som släpper in mycket ljus. Ju ljusstarkare objektiv ju dyrare prislapp. Ett riktig bra objektiv till systemkameror kostar allt mellan 7000 - 8000 kr upp till 150 000kr eller mer.

Man brukar säga att skall man välja mellan ett dyrt hus eller ett dyrt objektiv så välj ett dyrare objektiv och ett billigare hus.

Jag vill inte skrämma någon. Med en modern systemkamera i instegsklassen kan man skapa otroliga bilder. Det beror i slutändan mest på fotografen. Frugans system kamera, som jag fotar med :) , kostade ny med standard objektiv 5000 kr. Den tar kanon bilder. Den kan inte mäta sig med min finaste kamera och då menar jag inte bara kvalitetsmässigt på bilderna. Allt är bättre, knappar, iso, slutartid, material o.s.v.

Det finns massor med böcker i ämnet, här kommer ett par som jag tycker är bra.
Understanding Digital Photography ISBN 0-8174-3796-7
Kreativ Fotografering Exponering ISBN978-91-636-0941-1
Digital Fotografi ISBN 91-636-0915-0

Jag gillar att lyssna på Jeff Cable som är en grym fotograf. Sök på honom på YouTube. Han har gjort en film om nattfoto, hittar den inte just nu. Här kommer en länk till en annan snutt med honom.
 
Alla kameror fungerar i grund och botten på samma sätt. Det har dom gjort sedan första kameran uppfanns. Det enda som hänt är att tekniken har förbättrats och det avsevärt.

Det finns tre grundparametrar att bolla med för att få en korrekt exponering. Om vi börjar med vad en korrekt exponering är så är det en bild som den som tog bilden gillar och anser vara rätt. Vill man sedan fånga andras intresse så får man kanske tänka till lite och lära sig vad vi människor normalt reagerar på.

Dom första kamerorna var inte speciellt sofistikerade. En låda med film i. Ett hål i lådan med ett täcklock. Sedan att hålet hade rätt storlek och satt på rätt avstånd från filmen och så vidare krävdes ju också. För att sedan ta ett foto fick man placera lådan på ett stabilt underlag. Be motivet att stå helt stilla. Öppna täcklocket för att släppa in ljus och när man trodde att man hade släppt in ljus på filmen tillräckligt länge stänga locket.

ISO
Förhoppningsvis hade man nu en korrekt exponerad bild. Om vi översätter detta till dagens moderna digitala kameror, då menar jag systemkameror. Dåtidens film är ersatt av en sensor som känner av ljus precis som filmen gjorde. Du kanske kommer ihåg förr när man köpte film så fick man välja vilken iso filmen skulle ha. iso kan man säga bestämmer hur ljuskänslig filmen är. Högre iso tal betyder en ljuskänsligare film men också sämre bildkvalitet (grynigare bild). Med dagens digitala sensorer kan man inför varje foto välja vilken iso man föredrar. Förr fick man byta film. iso 100 är en slags standard. Högre tal säger att filmen är ljuskänsligare än standard. Avancerade digital kameror kan även ha från iso 50 upp till > 100 000.

SLUTARTID
Locket som kamera mannen tog bort en viss tid för att släppa in ljus i lådan fungerar på samma sätt idag fast på ett mycket smidigare och bättre sätt. Kameran kan även själv räkna ut tiden för hur länge locket skall vara öppet. Lite ljus och det måste vara öppet längre.

BLÄNDARE
Bländaren bestämmer hur stort hålet i lådan skall vara. Stort hål, mycket ljus kommer in. Litet hål i lådan betyder mindre ljus. I objektivet sitter en slags solfjäder. lameller som kan flyttas och på så sätt ändra storleken på hålet som skall släppa in ljuset. Bländare anges i f tal. Detta är lite bökigt i början men det lär man sig snart. En stor bländare eller ett stort hål om ni vill har ett lågt f värde t.ex. 2,8. En liten bländare, litet hål, har ett högt värde t.ex. 22.

Det är dom tre grunderna. För att få den korrekta exponeringen så måste man justera dessa parametrar. En hög iso gör filmen mer ljuskänslig. Då kan man korta ned slutartiden och/eller minska bländaren (mindre hål, högre f värde).

Som beskrevs förut så bestämmer f värdet, bländaren skärpedjupet i bilden alltså vad som kommer att vara i fokus (se skarpt ut). Det är lite krångligare än så i verkligheten men vi lämnar det just nu. Skall man t.ex. ta ett ansikts porträtt av någon så vill man oftast ha bäst skärpa på ögonen. Vi människor dras till ögon. Sedan på skälva ansiktet. Allt bakom personen stör ofta själva motivet. Man vill att bakgrunden skall vara suddig. Det är nu vi använder bländaren för att få denna effekt. Vi väljer en stor bländare (stort hål i lådan) t.ex. f 2,8. Ett stort hål släpper in massor med ljus. Bilden kommer att bli överexponerad, utbränd. För att kompensera detta måste vi kanske sänka iso talet (ljuskänsligheten på filmen). Hoppsan den stod redan på 100 och den inbyggda ljusmätaren i kameran säger att bilden kommer att bli överexponerad. Då får vi helt enkelt korta ned tiden för hur länge locket skall vara öppet. Vi sänker alltså slutartiden.

Dagens systemkameror kan man ställa in på hel automatik. Det betyder att kameran sköter allt detta åt dig. Det fungerar oftast bra men inte alltid. Vill man fota lite mer kreativt så kan man fota helt manuellt d.v.s man får ställa in dessa tre värden helt manuellt. Oftast är det inga problem då kameran har inbyggd ljusmätare. Sedan kan man fota lite halv manuellt och det kan vara en lagom medelväg för att inte helt tappa kontrollen. Själv fotar jag mest i något som kallas bländar prioritet. Det betyder att jag bestämmer vilken bländare, f tal, jag vill använda sedan räknar kameran fram iso och slutartid. Man kan även bestämma vilken slutartid man vill ha så fixar kameran bländaren och iso åt dig.

Med slutartiden kan man samma motiv att se olika ut. Vanligaste exempel brukar vara en fontän med sprutande vatten. Med en kort slutartid så fryser man bilden. Vattnet ser ut som det står helt still i luften. Brukar inte se så verkligt ut. Förlänger vi slutartiden så får vattnet liksom liv och ser mer ut som på riktigt.

@Jonas gräshoppan du fotade. Hinner man med så vill man oftast ha en stor bländare, lågt f tal, när man fotar insekter. Det kommer innebära, om man får fokus på rätt ställe, att gräshoppan blir skarp och bakgrunden suddig. Våra ögon dras till det som har skärpa i bilden. Allt som är suddigt filtrerar våra hjärnor bort.

I din Panasonic så fungerar det på exakt samma sätt men jag vet bara inte hur man justerar dessa värden på en sådan kamera. Jag vet bara att det finns där på ett eller ett annat sätt.

För att fota i dåligt ljus så behöver man precis som @Janne skrev ett objektiv som släpper in mycket ljus. Ju ljusstarkare objektiv ju dyrare prislapp. Ett riktig bra objektiv till systemkameror kostar allt mellan 7000 - 8000 kr upp till 150 000kr eller mer.

Man brukar säga att skall man välja mellan ett dyrt hus eller ett dyrt objektiv så välj ett dyrare objektiv och ett billigare hus.

Jag vill inte skrämma någon. Med en modern systemkamera i instegsklassen kan man skapa otroliga bilder. Det beror i slutändan mest på fotografen. Frugans system kamera, som jag fotar med :) , kostade ny med standard objektiv 5000 kr. Den tar kanon bilder. Den kan inte mäta sig med min finaste kamera och då menar jag inte bara kvalitetsmässigt på bilderna. Allt är bättre, knappar, iso, slutartid, material o.s.v.

Det finns massor med böcker i ämnet, här kommer ett par som jag tycker är bra.
Understanding Digital Photography ISBN 0-8174-3796-7
Kreativ Fotografering Exponering ISBN978-91-636-0941-1
Digital Fotografi ISBN 91-636-0915-0

Jag gillar att lyssna på Jeff Cable som är en grym fotograf. Sök på honom på YouTube. Han har gjort en film om nattfoto, hittar den inte just nu. Här kommer en länk till en annan snutt med honom.
Super info. Tackar:wai:
 
Som NamFarang skrev kör du med stor bländare minska ju skärpedjupet och bilden blir skarp där du har motivet och oskarp bakom (och framför om man har motiv framför).
Skrev ju fel här, var väl för trött. Stor bländar öppning större skärpdjup så klart.

Bra inlägg NamFarang!

En lite nyckelregel som brukar fungera ut digital finesser är att använder man ett objektiv med brännvidd 50 mm kan man ta bilder utan stativ upp till en slutartid 1/50 s, ett teleobjektiv med brännvidd 300 mm klarar man att ta hyfsad bra bild upp till en slutartid till 1/300 s osv. Sen för att minska slutartiden kan man laborera med ISO och bländare.

Sen om man ska ta ex.vis bilder på föremål som kör sig och endast vill ha strecken efter ex.vis bilarnas lysen kanske man måste hålla slutaren öppen i flera sekunder, detta måste man oftast göra manuellt då kamerorna inte klarar att räkna ut detta rätt med så lite ljus (menen del klarar att beräkna under tiden slutaren är öppen. Fördelen med digital kamera är ju att man direkt kan se om bilden blev som man önskade, för i tiden fick man ju vänta på framkallningen och se om man lyckats eller inte.
 
Senast redigerad av en moderator:
Just nör man seglar till Gotska Sandön måste det ju vara hyfsat lugnt då det är dåligt med skydd och naturhamn kan man ju glömma då man inte kommer in med segelbåt ... men vackert!
 
Denna bild tog jag vid Mekong floden uppe i Nong Kai. Tycker själv att den är väldigt vacker med färger och speglingar av solnedgången i floden och stenbeläggningen.

Bilden tog jag i februari 2009 med min Canon EOS 30D. Objektivet var ett Canon EFS 17-85. Absolut ingen märkvärdig utrustning. Motivet och en del kunskap och en hel del tur gav detta resultat.Visa bilaga 48193
 
Denna bild tog jag vid Mekong floden uppe i Nong Kai. Tycker själv att den är väldigt vacker med färger och speglingar av solnedgången i floden och stenbeläggningen.

Bilden tog jag i februari 2009 med min Canon EOS 30D. Objektivet var ett Canon EFS 17-85. Absolut ingen märkvärdig utrustning. Motivet och en del kunskap och en hel del tur gav detta resultat.Visa bilaga 48193
Dubbla speglar, inte illa.
 
Denna bild tog jag vid Mekong floden uppe i Nong Kai. Tycker själv att den är väldigt vacker med färger och speglingar av solnedgången i floden och stenbeläggningen.

Bilden tog jag i februari 2009 med min Canon EOS 30D. Objektivet var ett Canon EFS 17-85. Absolut ingen märkvärdig utrustning. Motivet och en del kunskap och en hel del tur gav detta resultat.Visa bilaga 48193
Kan bara säga att du ÄR en duktig fotograf. En fin bild från en trevlig stad. :) :thumbsup:
 
Nu hittade jag klippet med Jeff Cable då han talar om nattfotografering. Klippet är 1,5 timme långt men väl värt att se.

 
Nu hittade jag klippet med Jeff Cable då han talar om nattfotografering. Klippet är 1,5 timme långt men väl värt att se.


Mycket att sätta sig in i, får kanske börja med att köpa ett nytt objektiv då kanske också ett stativ innan jag åker upp till Chiangmai, för loi krathong och light festival blir det ju mest nattbilder kanske.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
maria70
M
J
Svar
0
Visningar
1 K
junjosa
J
H
Svar
2
Visningar
1 K
hampus89
H
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
L
Svar
2
Visningar
2 K
A
F
Svar
12
Visningar
3 K
Wanpen
W
F
Svar
1
Visningar
2 K
Feggeliano
F
A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp