Kapi - Shrimp Paste

Gillar du kapi?

  • Nej, jag avskyr det som pesten!

    Röster: 1 20.0%
  • Vadå kapi, vad är det?

    Röster: 2 40.0%
  • Nej!

    Röster: 0 0.0%
  • Så där!

    Röster: 1 20.0%
  • Ja, jag älskar det!

    Röster: 1 20.0%

  • Totala väljare
    5
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej alla!

Tänkte starta en liten undersökning om vad ni övriga frekventa Thailands-resenärer tycker om kapi?
Har man avancerat förbi den vanliga turistmaten något, kan man inte undgå kapi i Thailand.
Precis som med fish sauce, så är inget thailändskt kök komplett utan kapi (gkapi) - den tjocka, mörkröda/svarta, jästa räkpastan (shrimp paste), med en intensiv rutten lukt (hemsk - värre än surströmming!).
Som tur är så smakar kapi inte lika illa som det luktar, men används för mycket kapi i en maträtt kan jag inte äta maten.
Kapi ingår alltid till viss del i alla curry pastes, men där "försvinner" den liksom något, och gör antagligen bara pasten godare (ursäkta svengelskan i ordet paste, översättningen pasta får inte riktigt samma betydelse på svenska).
Kapi kommer i många former och varierar kraftigt i konsistens, smak och lukt från område till område i Thailand.
Den värsta formen jag stött på hittills är en lokal variant från sydligaste Thailand, som min fru inte tycks kunna leva utan.
Jag säger bara - det är tur att vi har en ny fläktkåpa med super-duper-booster-fläkt när hon är igång och lagar mat med den kapin! :D
Jag har vant mig gradvis med högre och högre koncentration kapi i maten, men jag har fortfarande svårt för det.
Är det någon som har några tips om hur man lär sig älska kapi - det skulle underlätta min och min frus vardag (och troligtvis förvärra våra grannars p.g.a. lukten!).
Vad säger ni andra Thailands-resenärer - kan ni med kapi i högre doser?

/MacArthur
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp