Kinesiska hotellbokningar minskar rejält efter båtolyckan.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Läste att Kinesiska hotell bokningar har minskat med 70% dom närmaste två månaderna förlusten beräknas bli ca 42 miljarder baht, båtolyckan med 47 döda verkar påverka dom Kinesiska turisterna rejält.

LOCAL
Chinese start dumping Phuket hotel bookings
July 14, 2018 Nina Suebsukcharoen
THE capsizing of a tourist boat last week which led to 47 tourists, believed to be all Chinese, drowning has led to Phuket hotel rentals dropping by 70% over the next 2 months with the impact being not less than 42 billion baht, the Thai-language daily Matichon reported today (July 14, 2018).
In revealing these startling figures Mr Chaiya Raphumphol, president of Andaman Tourism Association, urged the authorities to quickly rebuild confidence of tourism in Phuket within 3 months, as this has been growing at 350 billion baht a year.
To halt any further slide Transport Minister Arkhom Termpittayapaisith has ordered the port authorities to review sailing and boat security measures, with plans afoot to operate ports and piers the same way airports are run.
This would including amending the laws to give port officials more authority in handling cases whereby boat operators ignore their warnings.
It is expected that new security measures will be implemented by yearend.
Meanwhile Transport Ministry’s Permanent Secretary pointed out that the limited number of port officials has affected the control of boats, particularly private boats which sail at the discretion of the operators and the boat captains might have felt pressured.
CAPTION:
Top: Two fishing boats moored off Phuket’s Mai Khao beach at sunset. Photo: Ben Reeves

Chinese start dumping Phuket hotel bookings - ThaiResidents.com

Mvh isan lover

Inte hjälper detta heller:

Olyckor med turister ökar i Thailand

Thailand är ett av världens farligaste länder att turista i när det gäller olyckor. Landet hamnar på plats 118 av 136 när det gäller säkerhet, enligt World Economic Forum, rapporterar Sveriges Radio.

Fan vad skönt är min första tanke om man ska vara lite egoistisk. Dem är fruktansvärda. Iaf här nere i Phuket. Även thailändarna hatar dem. Även om dem inte gör uttryck för det..förutom när man sitter ned och snackar med dem.
Sen är det ju synd om de thailändare som lever på det. Vilket är synd..
Så är lite delade tankar om det.

Fan vad skönt är min första tanke om man ska vara lite egoistisk. Dem är fruktansvärda. Iaf här nere i Phuket. Även thailändarna hatar dem. Även om dem inte gör uttryck för det..förutom när man sitter ned och snackar med dem.
Håller med dig att dom är fruktansvärda, hade parkerat pickupen på färjan till Koh Chang, nästan helt ensamma på färjan.

Hann inte blinka så hade vi 30-40 kineser runt oss, fanns hur mycket plats som helst men självklart skulle dom omringa oss:rolleyes::mad:
Att vi hade 2 barn i dubbelsulky struntade dom fullständigt i:(

Likadant på frukosten KC Grande, bara för att det va frukostbuffé fyllde dom flera tallrikar. Men käkade knappt upp en, nä fy och usch för deras beteende:mad:

Senast ändrad:
Hej

Själv är jag ändå lite förvånad över att en olycka kan få så stora konsekvenser, Kineserna måste ju inte åka bår om dom nu tycker att detta verkar vara för farligt, det finns ju mycket annat att göra i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Själv är jag ändå lite förvånad över att en olycka kan få så stora konsekvenser, Kineserna måste ju inte åka bår om dom nu tycker att detta verkar vara för farligt, det finns ju mycket annat att göra i Thailand.

Mvh isan lover
Nu är väl det en serie olyckor och inte bara denna sista.
Det har varit flera allvarliga bussolyckor, bussbränder. Flera speedbåtar i kollisioner, båtbränder och båtexplosioner samt några turbåtar som sjunkit utan dödsoffer.
Flera dödsolyckor med jetski har man ju läst om.
Kinesiska turister uppgår väl till kanske 20 miljoner så alla vill inte åka båt. Chiang Mai är ett av kinesernas största resmål.
Läste nyligen att det är 8,4% av kineserna som har ett pass och kan resa utomlands, när den siffran når 50% av befolkningen kommer dom även till din by för en kopp kaffe....
Phuket har väl 28 flyglinjer direkt till Kina och planerar att utöka till 34 bara i år.

Thailand är ju en kinesisk koloni, så hata dom gor inte thailandarna

Det gör dem visst det...iaf alla jag snackat med.

Hej

Tror det skiljer en hel del runt om i landet, som jag har förstått det så är det Kineser som dominerar och styr Bangkok och här är dom nog ganska populära, men ute i provinserna långt ifrån Bangkok där andra etniciteter dominerar är det nog lite annorlunda, t.ex bland Laotier i Isaan, Khmerer runt Surin och längs gränsen mot Kambodja, Malajerna i södra Thailand o.s.v har nog ett lite svalt förhållande till Kineserna som ofta tillhör överklassen, många tycker att Kineser är snåla, tar livet för allvarligt, att dom arbetar för mycket och aldrig är lediga o.s.v.

Men jag skulle inte gå så långt att säga att dom hatar Kineser, mer att dom är väldigt olika på många sätt, Kineser är ju ofta i en högre position, äger fastigheter, banker, hotell m.m, dom lever helt enkelt väldigt olika liv, en Kines strövar ju efter att bli rik eller rikare, en bonde ger bort det lilla han har med ett leende, Kineserna ser nog ner på dom fattiga bönderna och detta vet naturligtvis dessa, så dom är inte direkt vänner.

Mvh isan lover

Håller med dig att dom är fruktansvärda, hade parkerat pickupen på färjan till Koh Chang, nästan helt ensamma på färjan.

Hann inte blinka så hade vi 30-40 kineser runt oss, fanns hur mycket plats som helst men självklart skulle dom omringa oss:rolleyes::mad:
Att vi hade 2 barn i dubbelsulky struntade dom fullständigt i:(

Likadant på frukosten KC Grande, bara för att det va frukostbuffé fyllde dom flera tallrikar. Men käkade knappt upp en, nä fy och usch för deras beteende:mad:
Håller med dig @Micke.T ! Kineserna har noll hyfs... De beter sig som "svin" rent ut sagt. Vid flera tillfällen har vi bott på fina resortshotel i Phuket. Vid varje frukost och lunch kommer kineserna och Japaner in med tomma väskor... De fyller toppade tallrikar med mat i flera omgångar. Omöjligt att äta så mycket. Frugan reagerar lika dant varje gång. Va Fan!!! De fyller väskorna med mat varje gång.. :eek: Sedan klagar de på personalen på restaurangen att det inte finns mat till dem.. :confused:.
Att det på TS finns dem har en restaurang eller bar, som gillar kineserna pga de genererar inkomster till sig, får man väl ta det med en nypa salt. så länge pengar flyter in skiter man i allt. Thailand hade varit trevligare utan spottande, giriga kineser och Japaner. Och Ryssar. :wai::wai::wai:

Håller med dig @Micke.T ! Kineserna har noll hyfs... De beter sig som "svin" rent ut sagt. Vid flera tillfällen har vi bott på fina resortshotel i Phuket. Vid varje frukost och lunch kommer kineserna och Japaner in med tomma väskor... De fyller toppade tallrikar med mat i flera omgångar. Omöjligt att äta så mycket. Frugan reagerar lika dant varje gång. Va Fan!!! De fyller väskorna med mat varje gång.. :eek: Sedan klagar de på personalen på restaurangen att det inte finns mat till dem.. :confused:.
Att det på TS finns dem har en restaurang eller bar, som gillar kineserna pga de genererar inkomster till sig, får man väl ta det med en nypa salt. så länge pengar flyter in skiter man i allt. Thailand hade varit trevligare utan spottande, giriga kineser och Japaner. Och Ryssar. :wai::wai::wai:
Det finns tydligen ett antal rasister på forumet. I Nya Sverige vill man förbjuda rasistiska organisationer så då blir nog det här forumet förbjudet snart.

Knappast rasistiskt av @Pepsi bara ett konstaterande som jag kan verifiera, bortsett från japaner. Du borde veta eftersom du ju bor i paradiset. o_O
Om det är något jag INTE är, så är det rasist!! :) Hur nu @gunnarg fick till det vet jag inte. Det är enbart fakta av mina upplevelser, och flera andras liknande erfarenheter i Thailand.
Kanske @gunnarg tillhör dem som gillar rasistiska organisationer?
Läs: Det finns tydligen ett antal rasister på forumet. I Nya Sverige vill man förbjuda rasistiska organisationer så då blir nog det här forumet förbjudet snart.

Nu råkar jag älska Asien/ Thailand och bor tillsammans med en mörkhyad kvinna som jag älskar.. Hade jag varit rasist hade jag väl inte bott med en mörkhyad tjej?? Jag har vänner från hela världen. För mig är alla lika värda.
Vad vi diskuterade var Kineser som bär sig illa åt. Man rensar inte matbordet och hamstrar. Man spottar inte på folk. Man uppför sig. :wai:

Ja alla dumma turister som kommer hit gillar dom inte, men resten av kineser då som bor här hade det inte vart for dom sa hade Thailandarna inte haft ett skit
5555 Varför döper du inte om din restaurang till "Chinese Corner" ? Varför "Scandinavian Corner" med dessa dumma turister? Skicka ut @Kycklingen !
Hon är ju turist.. ;) Och alla dumma turister bojkottar du från din bar.. Sätt upp en skylt! Only for Chinese in Thailand.. :):) Tror det fungerar bra..
Thailändarna hade haft det bra om de kunnat leva på sin lön.. ;)

5555 Varför döper du inte om din restaurang till "Chinese Corner" ? Varför "Scandinavian Corner" med dessa dumma turister? Skicka ut @Kycklingen !
Hon är ju turist.. ;) Och alla dumma turister bojkottar du från din bar.. Sätt upp en skylt! Only for Chinese in Thailand.. :):) Tror det fungerar bra..
Thailändarna hade haft det bra om de kunnat leva på sin lön.. ;)
Du ar inte lite dm du, jag skrev alla dumma Kinesiska turister men det fatta du vall inte

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp