KIVRA , ett seriöst företag? Obefogade kreditupplysningar.. Varning!!

Pepsi

Forumveteran
Frugan min från Thailand har ett vanligt kontant kort i sin telefon. Det är inte registrerat någon stans. Men nu har det börjat komma SMS till hennes telefon om att det har gjorts kreditupplysningar på henne. 6 st på 2 månader. Man får en länk i meddelandet. Kivra.com, och Kivra.com/kreditupplysningen/CS..
Meddelandet lyder: Det har tagits en kreditupplysning på er". Gå in på ovanstående länk. Men där finns det inga informationer. KIVRA är tydligen som postNord. En digitalt brevlåda. Frugan har aldrig ansökt om några lån eller kreditköp. Helt omöjligt att få fram information om vem som gjort kreditupplysning. Nu 6 gånger på 2 månader.

Någon som varit med om det ? Vad jag vet så registreras, alla kredit upplysningar i någon databas. För om hon senare skulle vilja ansöka om något lån, så ser det ju inte bra ut med en massa kreditupplysningar som gjorts på en.
Vi har checkat hennes bankkonto utdrag. Inbetalningar för jobb/ praktik mm.. Datumen stämmer inte riktigt. Kan det vara att hon handlat i en Thaishop? En utbetalning?

De skriver i SMSet till henne att brev skall skickas på kreditupplysningen till hem adressen.. Inga brev har kommit. Det går inte att se på deras länkar eller på deras hemsida vem som gjort det??
Hur kan man göra en kreditupplysning på ett, ej officiellt telefon nummer?? Hon har aldrig delgett sitt telefon nummer. Allt går via mitt nummer. Och jag får inga meddelanden..

Någon som vet?? Någon smartare än vad jag är..

mvh
PEPSI

Det hela låter märkligt och jag förstår verkligen er undran. Som jag förstått det så förmedlar bara Kivra meddelanden från andra aktörer och förutsättningen är att man själv registrerat sig för tjänsten som Kivra har, vilket i grunden är en elektronisk brevlåda som man kommer åt via bank id. Bland dem man kan få post från är kreditföretag som vill skicka meddelanden säkert och elektroniskt. Tror därför att någon av misstag kan ha uppgett hennes telefonnummer vid kreditköp.
Kontakta Kivra och be om mer information, de nås på telefon vardagar och det finns också ett e post formulär. Telefon är 0770-457 000 dagtid på vardagar . Upplever dem som seriösa.
Hoppas det ordnar sig för er.

En förklaring om man går in på KIVRAs länk:
Varför har jag fått ett SMS om en kreditupplysning?

Har du mottagit ett sms där det står att det har tagits en kreditupplysning så innebär det att du har möjligheten att läsa kreditupplysningen snabbt och säkert digitalt. Vill du inte läsa den digitalt behöver du inte göra någonting, då skickas den till din folkbokföringsadress. Observera att kreditupplysningen har tagits på personen som står på telefonabonnemanget.
Kivra tillhandahåller den digitala brevlådan och fungerar som brevbärare åt kreditupplysningsbolagen. Har du frågor om själva kreditupplysningen rekommenderar vi att du först och främst läser kreditupplysningen och därefter kontaktar kreditupplysningsbolaget.

Problemet är att min fru INTE har något registrerat telefon abonnemang..
SÅ vad står det ? LÄS kredit upplysningen. och därefter kontakta kreditupplysningsföretaget.. Eftersom man inte kan läsa något, hur gör man då? Det går inte att kontakta KIVRA och fråga.

"Hur har vi fått mitt nummer? " :
Telefonnumret tillhandahålls av de olika mobiloperatörer som finns i Sverige och skickas om vi får en match på det personnummer det gjorts en kreditupplysning. Således gäller kreditupplysningen den person som står på abonnemanget till telefonen.
Numret kan vi även ha fått genom att en person har angett numret i samband med köpet som genererade kreditupplysningen.

AHAA.!! Så om jag PEPSI, laddar och betalar hennes telefonkort med 199 kr via mitt bank ID, så tas det en kredit upplysning kanske på henne? Eller mig?
Och sedan skickas det till hennes telefon? Men varför görs det en kredit upplysning om man betala direkt från mitt konto då???? :eek:

En kreditupplysning sparas alltid i systemen.. :mad:

Det hela låter märkligt och jag förstår verkligen er undran. Som jag förstått det så förmedlar bara Kivra meddelanden från andra aktörer och förutsättningen är att man själv registrerat sig för tjänsten som Kivra har, vilket i grunden är en elektronisk brevlåda som man kommer åt via bank id. Bland dem man kan få post från är kreditföretag som vill skicka meddelanden säkert och elektroniskt. Tror därför att någon av misstag kan ha uppgett hennes telefonnummer vid kreditköp.
Kontakta Kivra och be om mer information, de nås på telefon vardagar och det finns också ett e post formulär. Telefon är 0770-457 000 dagtid på vardagar . Upplever dem som seriösa.
Hoppas det ordnar sig för er.
Det är just poängen!! När man går in på deras sida skall man registrera sig. Det vill vi inte.. Jag har försökt kontakta dem men varit helt omöjligt.

Upplysningarna gäller : 25/10 , 26/10, 6/11, 7/11, 10/12, 10/12 -2018.. Så inte en gång det har blivit fel..
Men tack för tipset..

Jag får varje dag på e posten meddelanden om att jag har "vunnit" 400.- hos Telia eller ICA eller Coop eller nu senast HM! Bara å klicka på en länk så dimper stålarna in på kontot, jo tjena!:D:D:p:cool:

Har du mottagit ett sms där det står att det har tagits en kreditupplysning så innebär det att du har möjligheten att läsa kreditupplysningen snabbt och säkert digitalt. Vill du inte läsa den digitalt behöver du inte göra någonting, då skickas den till din folkbokföringsadress. Observera att kreditupplysningen har tagits på personen som står på telefonabonnemanget.
Kivra tillhandahåller den digitala brevlådan och fungerar som brevbärare åt kreditupplysningsbolagen. Har du frågor om själva kreditupplysningen rekommenderar vi att du först och främst läser kreditupplysningen och därefter kontaktar kreditupplysningsbolaget.

SÅ vad står det ? LÄS kredit upplysningen. och därefter kontakta kreditupplysningsföretaget.. Eftersom man inte kan läsa något, hur gör man då? Det går inte att kontakta KIVRA och fråga.

Telefonnumret tillhandahålls av de olika mobiloperatörer som finns i Sverige och skickas om vi får en match på det personnummer det gjorts en kreditupplysning. Således gäller kreditupplysningen den person som står på abonnemanget till telefonen.
Numret kan vi även ha fått genom att en person har angett numret i samband med köpet som genererade kreditupplysningen.

AHAA.!! Så om jag PEPSI, laddar och betalar hennes telefonkort med 199 kr via mitt bank ID, så tas det en kredit upplysning kanske på henne? Eller mig?
Och sedan skickas det till hennes telefon? Men varför görs det en kredit upplysning om man betala direkt från mitt konto då???? :eek:

En kreditupplysning sparas alltid i systemen..

Jag gissar fortfarande att någon av misstag angett din frus nummer. Som sagt Kivra är inget fuffensföretag. Din fru har dessutom rätt att få veta vilken information Kivra lagrat om henne enligt GDPR.
Hjälp henne med en sådan fråga så kommer detta att redas ut, för jag tror att de inte har något som kopplas till henne och att mobilnumret har hamnat där av misstag och är kopplat till någon annan.

KIVRA är det inget fuffens med.
Om nu meddelandena kommer från KIVRA är en annan sak.
Det är möjligt att KIVRA i botten är seriöst. Det är inte frågan. För att få personliga meddelanden så skall man vara registrerad hos dem.
Som om du använder din egen brevlåda utanför huset.
Problemet är att de skickar ut kreditupplysnings information trots att telefon numret inte är registrerat. Borde inte de ha koll på det? Vem som får information och brev?? De har väl databaser som har koll på allt... Samma som om du anger en mail adress så skall du verifiera den. Samma gäller väl för telefon nummer. :oops:
@Pream ! Tack! Jag skall be ut info från KRIVA om allt gällande min tant.. med hjälp av GDPR lagen..
Men de har en lite mening på deras sida... Man skall fylla i alla person uppgifter, som person nummer mm. Skall man behöva göra det när de har klantat till det. Vi vill inte registrera oss i alla djävla register.. :cool: Framför allt när vi inte har med dem att göra. :(

Det är möjligt att KIVRA i botten är seriöst. Det är inte frågan. För att få personliga meddelanden så skall man vara registrerad hos dem.
Som om du använder din egen brevlåda utanför huset.
Problemet är att de skickar ut kreditupplysnings information trots att telefon numret inte är registrerat. Borde inte de ha koll på det? Vem som får information och brev?? De har väl databaser som har koll på allt... Samma som om du anger en mail adress så skall du verifiera den. Samma gäller väl för telefon nummer. :oops:
@Pream ! Tack! Jag skall be ut info från KRIVA om allt gällande min tant.. med hjälp av GDPR lagen..
Men de har en lite mening på deras sida... Man skall fylla i alla person uppgifter, som person nummer mm. Skall man behöva göra det när de har klantat till det. Vi vill inte registrera oss i alla djävla register.. :cool: Framför allt när vi inte har med dem att göra. :(

Men är meddelandet verkligen från Kivra?

En kreditupplysning sparas alltid i systemen.. :mad:
Finns ju olika typer av kreditupplysningar, tex om du köper en telefon med abonnemang. Men det är en liten kreditupplysning man inte bryr sig om, om ni skulle köpa hus tillsammans och ansöka om lån.

Jag gissar fortfarande att någon av misstag angett din frus nummer. Som sagt Kivra är inget fuffensföretag. Din fru har dessutom rätt att få veta vilken information Kivra lagrat om henne enligt GDPR.
Hjälp henne med en sådan fråga så kommer detta att redas ut, för jag tror att de inte har något som kopplas till henne och att mobilnumret har hamnat där av misstag och är kopplat till någon annan.
Hur kräver man ut information om en när man hänvisar till GDPR??? Enligt KRIVA måste man registrera sig om man vill ha ut personliga uppgifter.
Finns det någon generell "ansökan" eller rutin för att få ut GDPR uppgifter ? Visst kan vi uppge alla person uppgifter om.. de stannar i förfrågan.. Inte i KIVRAS databas för att förmedla brev mm.. Det är et företag som givetvis som andra säljer uppgifter vidare.. Det gör de flesta företag.

Men är meddelandet verkligen från Kivra?
Det förutsätter man ju.. När avsändaren är KIVRA. Och länkar till deras sida. Inga försök att få info om bankkonto eller annat skit som jag vet en del försöker med. Men får man en länk i ett SMS till deras sida förutsätter jag att man skall kunna se meddelandet. Samma som om ibland får man ett stort MMS med bild. Då får man en enkel inloggning och kan se bilden. Men inte via det företaget.. De vill att du skall registrera dig. Varför skicka ut info om något man inte kan se?

Finns ju olika typer av kreditupplysningar, tex om du köper en telefon med abonnemang. Men det är en liten kreditupplysning man inte bryr sig om, om ni skulle köpa hus tillsammans och ansöka om lån.
@Micke.T ! Problemet är att min fru har ALDRIG köpt något på kredit.. Hon har ALDRIG ansökt om några krediter eller avbetalningar. Hon har kontantkort i telefonen. Inga abonnemang.

@Micke.T ! Problemet är att min fru har ALDRIG köpt något på kredit.. Hon har ALDRIG ansökt om några krediter eller avbetalningar. Hon har kontantkort i telefonen. Inga abonnemang.
Är hon skimmad:eek:eller så finns det säkert en bra förklaring till varför hon får sms där ifrån. Själv har jag aldrig fått sms utan mail. Har hon inte registrerat kivra skall hon inget få där ifrån.
Du får maila eller ringa och höra vad det är frågan om.

Är hon skimmad:eek:eller så finns det säkert en bra förklaring till varför hon får sms där ifrån. Själv har jag aldrig fått sms utan mail. Har hon inte registrerat kivra skall hon inget få där ifrån.
Jag har mailat dem... Men de puckona svarar inte.. :(

555555 Vad skall någon skimma henne på?? Ett kontant telefon kort? Det finns inga kopplingar till hennes bankkonto via telefon numret.
Vi har aldrig uppgett hennes telefon nummer. Allt går via mig med banker och myndigheter. Jag har fullmakt att sköta allt eftersom hon har svårt att förstå den svenska byråkratin. Hon tar ut och hon vet och ser allt på hennes konto. Jag litar till 100% på min underbara fru.. Och hon på mig.. :wai::wai:

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
0
Visningar
995