SV: Starta upp företag i Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Intressant läsning, men som du skriver har verkar tappa kontrollen på slutet.

Inte ett enda ingenjörsjobb i hela thailand. ^-^

Och första reklamlänken jag klickar på expatjobs var trasig. Thailand är landet på låtsas :-)

Har endast fastnat för en affärsvariant som skulle kunna vara nåt för mig i Thailand. Märk nu noga att det inte är ett Café utan ett Bageri/Pizzeria/Subway/cafe/merförsäljningställe typ av företag

Har man mycket faranger/turister i närheten så skulle jag satsa på en form av företag. Där man säljer baguetter, croissanter, goda söta typ kaffebröd och några andra rejäla matbröd.
Man ser till att man har västerländska pålägg så man kan göra trevliga mackor och även pizzor. Här ska man även kunna erbjuda nån form av hemkörning.....
Man ska även erbjuda försäljning av chark/mejeri produkter efter beställning till försäljning.
En modern kaffemaskin med kapslar. lite dyrare men alltid ett bra resultat även med en outbildad "barista" bakom knapparna.
Rejäl frys och kyl och en bra dieselgenerator som slår till när det är strömlöst.

Det finns så många produkter på marknaden som kan hjälpa en att skaffa en sån här form av företag.

Sen kan man bygga på verksamheten lite mer att även inkludera t.ex viner, mobiltelefon tillbehör osv...

Kul och se om nån känner sig manad!

Ja, skulle man dessutom ha ett eget bageri i anknytning så skulle nog doften av nybakat dra dit en massa folk.

Skulle säkert funka bra i turisttäta områden där dom inte kör med hotellfrukost.
Typ i närheten av någon "bungalow-by" eller hotell utan "kök"

"legolas " sa:
Ja det skulle vara underbart om man kunde få till något sådant som ni beskriver. Tyvärr så är det ju som så, i alla fall i dagsläget, att thai inte käkar ihjäl sig precis med smörgåsar, de gillar det helt enkelt inte., jag pratar om Isaan nu för de som undrar.

Och den andra kategorin människor är ju falangerna då, och det finns tyvärr häruppe alldeles för många av dessa underliga figurer, de finns även här på forumet så klart. Som skroderar hur de äter thaimat till 100%, och inte fattar varför man skall käka falangmat när man turistar eller bo härnere i Thailand.

Så den grejen måste man kämpa med först. Och som någon sade, det funkar nog bra nere i turistorterna runt kusten där turisterna kommer. Har otaliga exempel runt här i Isaan, och många exempel uppe i typ Chiang Mai där det helt enkelt inte fungerar. kunderna sviker.....

Men jag antar att det är bra att försöka och för varje försök någon gör, ju mer människor blir van vid maten.. jag personligen skulle älska att ha nåt sånt runt knutarna här... Men vågar tyvärr inte satsa själv, då det barkat åt hillvitte för samtliga som ens försökt....

legolas
Det finns dom som satsar, inte på ett så stort sortiment som beskrivs men väl på varma mackor. I samma stad som Legolas bor i, Chaiyaphum, har jag en bekant som livnär sig på att sälja varma mackor utanför en skola. Med thaimått lever hon bra på detta. Kanske inget för en farang om man inte har låga krav

En liten fråga, vad har du för tankar runt lågsäsongen?
Ska du stänga igen då eller?

Något som det borde finnas ett stor behov av i Thailand är utbildning av vilket slag som helst. Nu finns det inga kanaler genom vilka man skulle kunna verka och i nuläget finns det inga pengar i det men jag tror att det på sikt kommer att öppnas vägar.
Vi är många här på CM som skulle kunna göra stor nytta genom att dela med av oss av vårt kunnande, om nu thai var mogna att lyssna på en farang.
Det finns "högre utbildning" att tillgå för den som har pengar men vad jag vet så finns det inga yrkesutbildningar. Kvaliten är i den högra utbildningen urusel, så dålig att våra sjundeklassare är bättre på engelska än engelsklärarna i Thailand.
Det finns en drös goda hantverkare i Thailand men dessa är väl oftast självlärda eller ha fått följa med någon som säger sig kunna?
Jag skulle kunna göra stor skillnad för blivande rörläggare och det finns andra som på motsvarande sätt skulle kunna fylla en viktig funktion inom andra yrkesområden.

"Sir One " sa:
Något som det borde finnas ett stor behov av i Thailand är utbildning av vilket slag som helst. Nu finns det inga kanaler genom vilka man skulle kunna verka och i nuläget finns det inga pengar i det men jag tror att det på sikt kommer att öppnas vägar.
Vi är många här på CM som skulle kunna göra stor nytta genom att dela med av oss av vårt kunnande, om nu thai var mogna att lyssna på en farang.
Det finns "högre utbildning" att tillgå för den som har pengar men vad jag vet så finns det inga yrkesutbildningar. Kvaliten är i den högra utbildningen urusel, så dålig att våra sjundeklassare är bättre på engelska än engelsklärarna i Thailand.
Det finns en drös goda hantverkare i Thailand men dessa är väl oftast självlärda eller ha fått följa med någon som säger sig kunna?
Jag skulle kunna göra stor skillnad för blivande rörläggare och det finns andra som på motsvarande sätt skulle kunna fylla en viktig funktion inom andra yrkesområden.

Ja vill man göra en samhällsinsats och jobba mer eller mindre ideellt så är din tanke alldeles utmärkt. Behovet finns helt klart men hur man ska få en Thai att lyssna på en farang är nog en svårt nöt att knäcka.

"FA " sa:
Ja vill man göra en samhällsinsats och jobba mer eller mindre ideellt så är din tanke alldeles utmärkt. Behovet finns helt klart men hur man ska få en Thai att lyssna på en farang är nog en svårt nöt att knäcka.
Vi får inte arbete ideellt heller. Man får knappt duscha själv i Thailand. Faranger är i princip och i praktiken utestängda från arbete så det återstår för oss att fylla på de lokala bryggeriernas kassor med våra baht.

Har sett fungerande ställen på områden med många turister, behöver inte vara mitt i smeten. en som jag känner lie mer har till och med sålt slut på det mesta brödet. Han bor permanent i Thailand. Han drar ner verksamheten rejält men säljer ändå ganska bra off season.

Sen till Lego och FA jag skrev där det finns många falanger boende. Har läst om era liv och konstaterat att det finns väldigt mycketfalanger ute i Isaans avkrokar, så jag har väl inte direkt tänkt mig thai fast jag vet att dom är suckers på sötsaker.

"b-tung " sa:
Har sett fungerande ställen på områden med många turister, behöver inte vara mitt i smeten. en som jag känner lie mer har till och med sålt slut på det mesta brödet. Han bor permanent i Thailand. Han drar ner verksamheten rejält men säljer ändå ganska bra off season.

Sen till Lego och FA jag skrev där det finns många falanger boende. Har läst om era liv och konstaterat att det finns väldigt mycketfalanger ute i Isaans avkrokar, så jag har väl inte direkt tänkt mig thai fast jag vet att dom är suckers på sötsaker.

E ju bara att testa då :)
Lycka till !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A