Starta företag i Thailand med tjejen

Är ni flexibla och kan byta ort, så är att ta över ett befintligt ställe ett alternativ.
Har sett massor av såna ställen i vinter som är rätt billiga som erbjuds att ta över.
Man köper ut de begagnade inventarierna och tar över hyreskontraktet. Det har rört sig om under 50.000b och hyror på 3000- 5000b och uppåt för ett matställe.

Är satsningen tänkt mot utländska turister eller mot lokala thai?

Du verkar tänka precis som mig :).

Får jag fråga vad ni investerade i när ni öppnade? Jag tänker på inventarier m.m. Hyr ni er lokal? ifall ni hyr er lokal - Hur ställer sig hyresvärden till ommålning av väggar med mera? Förstår att det är individuellt men alltid bra att höra med någon som har erfarenhet.

Har du haft någon utgift som du inte hade räknat med?

Hoppas det är ok att jag frågar på.

Det är ok, jag har inga hemligheter.
Vi hyr en tomt billigt i byns center, sedan byggde vi en butikslokal billigt med hjälp av släkten, el ordnade jag själv. Ett stort rum och kök samt toalett. Espressomaskin, kaffekvarn samt kyl, frys och AC var de stora kostnaderna. Sedan möbler. Här är en video:

Är ni flexibla och kan byta ort, så är att ta över ett befintligt ställe ett alternativ.
Har sett massor av såna ställen i vinter som är rätt billiga som erbjuds att ta över.
Man köper ut de begagnade inventarierna och tar över hyreskontraktet. Det har rört sig om under 50.000b och hyror på 3000- 5000b och uppåt för ett matställe.

Hallå Kurant och tack för tipset!

Varför jag startade tråden var att få reda på mer om själva processen för att starta upp ett företag för en restaurang.

Som läget är just nu så tror jag att vi kommer bli kvar på den plats vi är (Phuket) och anledningen till det är att jag har en plats i åtanke till vart vi vill starta vår restaurang. Under åren jag har varit här så har jag byggt upp ett nätverk runt där jag bor och känner att det är ett stort + för oss.

Jag är för närvarande hemma i Sverige (brukar åka hem under sommaren) så jag har nu tid att lägga upp en ordentlig plan för hur vi ska göra när jag kommer tillbaks. Jag har faktiskt inte funderat på att ta över inventarier/hyreskontrakt men det kanske är något jag behöver fundera lite på också. Återigen tack för tipset!

Då jag befinner mig i Phuket så är hyrorna lite dyrare än övriga provinser. Ifall någon har koll på detta ELLER har tips på hyresförhandlingar eller liknande (all information är välkommen då jag inte har koll på hur eller vad man kan förhandla om, om något) så är det välkommet :)

Det är ok, jag har inga hemligheter.
Vi hyr en tomt billigt i byns center, sedan byggde vi en butikslokal billigt med hjälp av släkten, el ordnade jag själv. Ett stort rum och kök samt toalett. Espressomaskin, kaffekvarn samt kyl, frys och AC var de stora kostnaderna. Sedan möbler. Här är en video:
Fasen vilket fint cafe ni har!

Tack för all information du har skickat mitt håll mackes. Det är verkligen uppskattat! Jag har på mig ca 2 månader att planera och inhämta mer information innan jag åker tillbaks till Thailand igen så det är mycket möjligt att jag petar på dig igen :)

Tanken är att målgruppen är utländska turister men jag vill även att de som bor där fast skall känna att de kan komma och äta hos oss. Detta ser jag som en av de stora utmaningarna då många enbart satsar på turister och missar alla människor som faktiskt bor där.

Vi bor i närheten av Phuket town och får en hel del turister men jag skulle som sagt vara väldigt glad ifall jag ser lokala thai komma och äta hos oss efter arbetsdagen är över!

Det har blivit bättre med tiden, förmodligen för att det var lite tomt här innan vi öppnat.
Har du några tips som inte kostar skjortan är de välkomna.
Textiler är alltid bra och ex äggkartonger är helt suveränt, kan ju sätta upp äggkartonger i stora formationer och spraymåla snyggt, i taker gör det mest nytta. Menar äggkartonger i papp, typ 30 pack, går väl att få nästintill gratis.

Vem 17 vill ha äggkartonger på väggar och tak i ett Cafe, det är ingen musiklokal som skall inredas ;) .
Lite inredning, gardiner, blommor, tavlor etc. och möbler borde göra susen.
Äggkartonger, sikken ungkarlsdesigner du skulle kunna bli ;)

Vem 17 vill ha äggkartonger på väggar och tak i ett Cafe, det är ingen musiklokal som skall inredas ;) .
Lite inredning, gardiner, blommor, tavlor etc. och möbler borde göra susen.
Äggkartonger, sikken ungkarlsdesigner du skulle kunna bli ;)

Äggkartonger var ett mycket bra förslag om man gör det rätt

Äggkartonger var ett mycket bra förslag om man gör det rätt
Om man vill ha ett cafe fullt av äggkartonger och bara tänker på akustiken så, själv tycker jag man kan spraya hur mycket man vill blir aldrig snyggt sen hur klarar dessa pappkartonger miljön, efter några månader ser det nog förjävligt ut.

Om man vill ha ett cafe fullt av äggkartonger och bara tänker på akustiken så, själv tycker jag man kan spraya hur mycket man vill blir aldrig snyggt sen hur klarar dessa pappkartonger miljön, efter några månader ser det nog förjävligt ut.
Optimist har du provat det,då först får man se resultatet bra vaaa

Optimist har du provat det,då först får man se resultatet bra vaaa
Ja jag har vart i musiklokaler i min ungdom klädda med äggkartonger så jag har provat och vet att det är skitfult, funktionellt men skitfult.
Man kan la inte ha ett skitfult cafe?

Håller med Jonas där. äggkartonger är passe.Gör några stora ramar klä med skumgummi och ett snyggt tyg sen kan man byta motiv när man vill..Enkelt och kan bli snyggt.

Tack för tips, jag skall experimentera lite.
Vi fyller ju på med inredning så sakta och det är mycket bättre idag än för ett år sedan.

Ja jag har vart i musiklokaler i min ungdom klädda med äggkartonger så jag har provat och vet att det är skitfult, funktionellt men skitfult.
Man kan la inte ha ett skitfult cafe?
Ja du är ju fiskare å ingen hantverkare så förstår att det är dåligt med fantasin på det området. Går ju ex alldeles utmärkt att täcka äggkartongerna med nåt snyggt tyg, dom gör sitt jobb iaf därbakom, eller låta nån av byns konstnärligt lagda ungdomar leka lite.
Lokalen var fin i videon men stel, tråkig utan mysfaktor och en fruktansvärd akustik som måste skrämma dom flesta från att föra samtal där inne.
Mitt bästa tips till Mackes är att lägg inte allt fokus på att folk ska komma dit för att kaffet är så gott, dom måste gilla att sitta där ett tag, mysfaktorn är A och O för att lyckas.

Vart skickar jag fakturan?

Skal man som utlending i Thailand drive med foretningsvirksomhet så MÅ man vite hva man gjør. Mange utlendinger starter en foretningsvirksomhet med stor innsatsvilje og gode hensikter. Men det har stort sett vært penger "rett ut av vinduet" fordi økonomien og kunnskapene setter en stopper for virksomheten etter ca. 6-12 måneders tid. Nå sier jeg dette ikke av ren uvilje, men fordi det er et faktum. Men dette stopper ikke utlendinger fra å drømme om et liv i "paradiset" og resultatet blir stort sett det samme hver gang.

Nå handler denne tråden om en restaurant. Og hvor mange restauranter finnes ikke i Thailand. Og hvor mange av dem "tjener penger". Jeg tror nok at de fleste av dem er lokale "hånd til munn" restauranter hvor inntekten knapt nok forsørger en liten familie. Skal man tjene "store penger" så blir innsatsen og risikoen deretter. Og jeg tror at en lokal familierestaurant ikke har en inntjening som en utlending kan leve av. For husk at det trengs ikke bare penger til å kost og logi, men også til visum og helseforsikring. Men er dette en restaurant som KUN er til for at kvinnen skal ha noe å gjøre og utlendingen forsørger seg selv med egne midler så stiller det seg litt annerledes.

Dersom utlendingen involverer seg i foretningsdriften uten en arbeidstillatelse så er risikoen stor for at politiet "banker på døren" og forlanger sin del av "kaka". Hvis ikke blir utlendingen hevet ut av Thailand. Det å tro at ingen lover gjelder i Thailand og alt er tillatt fordi man er blitt fortalt det av andre utlendinger kan koste utlendingen dyrt.

Senast redigerad av en moderator:
Ja du är ju fiskare å ingen hantverkare så förstår att det är dåligt med fantasin på det området. Går ju ex alldeles utmärkt att täcka äggkartongerna med nåt snyggt tyg, dom gör sitt jobb iaf därbakom, eller låta nån av byns konstnärligt lagda ungdomar leka lite.
Lokalen var fin i videon men stel, tråkig utan mysfaktor och en fruktansvärd akustik som måste skrämma dom flesta från att föra samtal där inne.
Mitt bästa tips till Mackes är att lägg inte allt fokus på att folk ska komma dit för att kaffet är så gott, dom måste gilla att sitta där ett tag, mysfaktorn är A och O för att lyckas.

Vart skickar jag fakturan?

Du skickar fakturan till Mackes, han betalar med kaffe.....

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
0
Visningar
1 K