Ko Sichang - en lite annorlunda ö

suriya

Forumveteran
Ko Sichang (เกาะสีชัง) är en ö som ser lite annorlunda ut. Ko Sichang kommer man till genom att ta båten från Ko Loi (เกาะลอย) som är förbunden med Siracha (ศรีราชา) via en bro. Ko Sichang har inte så mycket turister, och kanske är det narurligt med tanke på att stranden är ganska stening.

Väl framme på ön blir man erbjuden att hyra motorcykel, eller så kan man anlita någon av dem med trehjulig taxi. Det kan vara bra att välja något av alternativen eftersom det kan bli rättså långt att gå om man ska se hela ön.

Det finns hotell och annan övernattning på ön, men annars kan man även övernatta inne i Siracha och göra en dagstur ut till ön därifrån.

Det finns flera utsiktspunkter på ön, en badstrand, ett tempel och kungens sommarstugor att se på. Har man varit i Thailand en längre tid så kanske man även uppsakattar ett besök på Pan och David's restaurang för en kaffe från presskanna. De har ju även mat där, inklusive västerländsk, förståss. :)

Här är några bilder från området med kungens sommarstugor.
CIMG2195_small.jpeg

CIMG2202_small.jpeg

CIMG2203_small.jpeg

Den steniga stranden ser ut såhär.
CIMG2211_cut_small.jpeg

Här har vi en utsiktspunkt på gångavstånd från stranden.
CIMG2212_small.jpeg

Här är ett par skymmningsbilder tagna ett stycke från utsiktspunkten.
CIMG2217_small.jpeg

CIMG2220_small.jpeg

Här är några bilder från ett par utsiktspunkter på andra sidan ön.
CIMG2178_small.jpeg

CIMG2177_small.jpeg

Trappan upp till nästa utsiktspunkt.
CIMG2181_small.jpeg

Fortsättning följer...

Tack alla för den positiva responsen! :wai:

Om ön tillhör det riktiga Thailand vet jag inte, för alla har nog sin egen definition på vad det är. ;) Dock kan jag säga att ön har haft en mer måttlig turistström, och det tycker jag gör att stället så att säga känns mer "på riktigt" jämfört med de stora turistställena som ofta kan kännas mer som en lekpark för turister än ett ställe att bo på. Lite som att bosätta sig på Gröna Lund eller Lisseberg, om ni förstår vad jag menar? :)

Skulle vara kul om ni andra kunde skapa likande trådar som den här, med lite bilder och text om något ställe ni brukar åka till. Jag har sett att många av er inte har en kamera som skäms för er, så det kommer att bli snyggt! ;)

På ön Ko Si Chang har jag varit cirka 8 turer dom sista 5 åren , här är det många skaldjur och fisk Restauranger
med 1. klass mat , och fina badstränder och billige och bra Hotell . Lite foto från ön Ko Si Chang och resan från
Criracha med bild från båten som går ut till ön.
Det är mycket historie om ön Ko Si Chang , och här är lite : Kung Rama IV , Rama V och Rama VI kom till ön
för att vila . Kung Rama V inlett byggnaden av ungligt sommarpalats som heter " Pra Chuthatut Palace " efter
sin son som föddes på ön . Den kungliga residens övergavs 1893 efter den franska ockuperade ön under konflikt
med Thailand över kontrollen med grannlandet Laos . År 1900 vart slottet demonterad och ihopsatt i Bangkok
där det heter nu Vimanmek Palace .
Efter många år fransk ockuperad är husen fransk stil . Och från fredag till måndag är det fult med folk här
det är Thai- Kinesare från Bangkok och Chonburi Provinsen som kommer här for att be i Kines Budda tempelet
som ligger på fjellet här , det går en bana upp till Templet , se foto
Siste foto av min fru som tittar över staden från Budda templet

IMG_0208-2-2.jpg

50991953.jpg

47017275.jpg

207-373-beach-koh-sichang-thailand-1.jpg

301455_14092516250022405270.jpg

301455_14092516250022405276-1.jpg

IMG_2401.png

IMG_2403.png

IMG_2406.png

IMG_2417.png

Får nog ta bilen och åka hit när jag kommer hem, där har jag inte varit, något hotell att rekomendera om man stannar en natt?

Jag har bara varit på dags tur till ön , det är närmare 20 hotell på ön , och flera Svenskar som jag prata med
har bod på Charlie Bungalows som är billig och bra . gång avstånd till Tha Wang Beach , se foto
och gång avstånd till restauranger , och här får du Thai mat och ferang mat

Ko-Si-Chang-ultimatravel.jpg

Tack för bilder och info, EV! :wai:

Jag har bara varit på dagsturer de senaste åren, men 2004 övernattade jag på ett ställe som jag tror heter Ko Sichang Resort. Det var skapligt då, men det ser ut att ha förfallit en del sedan jag var där.

Annars är det ju gångavstånd till piren från hotellet Sea View i Sriracha som är ett ok hotell att bo på.

Tack för ett intressant inlägg och fina bilder..
Vi har bokat boende på Belinda Home på Ko Sichang i slutet av januari!

959eff1a8f40e24a5a45183ad16ebfcc.jpg

För några år sedan bodde vi här, de nybyggda hyddorna var ok.

9b390fe3cee097687e79e796854d5408.jpg

Strandens husgris får man inte glömma att säga hej till.

Vart på ön några gånger, är som att ta ett steg tillbaks i tiden. Trivsamt med några bra seafood restauranger.

Kommer ihåg att man tog lots utanför ko Sichang och att hjälpsystrarna som var med helt upp till Bangkok kom innan lotsen

Tillbaka
Topp