Vilka byggbeslut hade ni gjort annorlunda med facit i hand

Ett absolut krav jag har när det gäller hus i Thailand är att alla dörrar inne som ute ska vara minst 90 cm breda. En stor del av vår arbetstid på jobbet går åt till problem med för smala dörrar.

Översvärmingar är inga problem i området. Ligger ca 15 km från Mekongfloden och ca 50 meter högre.

Marken ska höjas ca 80 cm -1 meter

Plåttak är högljuda vid regn ifall man inte har isolering under plåttaket/ovanför innertaket. Så isolering ska jag ha.

Stora uteplatser under regntätt tak

På landet vill jag bo för jag är uppväxt på landet och tämligen ointresserad av barer. Kommer dock att sakna en bra restaurang men jag kan åka till Mukdahan/Roi et när jag vill så det spelar ingen roll.
Hej

Låter perfekt och du kommer säkert att trivas bra där eftersom du är uppväxt på landet, lycka till och det ska bli intressant att följa ditt bygge.

Mvh isan lover

Hej

Ja det ser naturligtvis ganska olika ut runtom i landet, men en ganska stor del av landet är ju ganska platt och drabbas ofta av översvämningar, så det är nog något man bör tänka på, lägre belägen mark på fastlandet brukar nog oftast ha en bra tillgång på grundvatten så borrar man bör man nog kunna få vatten, men du kanske tänkte på kusten och öarna där kan ju tillgången på vatten vara besvärlig periodvis.

Mvh isan lover
På Phuket är det väldigt lokalt var det finns gott om grundvatten, många som måste köpa vatten så åka runt med tankbil och sälja vatten är bra business.
Vi hade tur, brunnen sinar aldrig och man kan tom dricka vattnet och inga översvämningstendenser, höjde marken ca 5-10 cm å blir inte en enda pöl på tomten. I HH var det många områden som hade problem när det regnade, här är det få ställen som har problem med den biten, tillgång till färskvatten är som sagt värre.
Många som köper hus här som missar att kolla den grejen.

På Phuket är det väldigt lokalt var det finns gott om grundvatten, många som måste köpa vatten så åka runt med tankbil och sälja vatten är bra business.
Vi hade tur, brunnen sinar aldrig och man kan tom dricka vattnet och inga översvämningstendenser, höjde marken ca 5-10 cm å blir inte en enda pöl på tomten. I HH var det många områden som hade problem när det regnade, här är det få ställen som har problem med den biten, tillgång till färskvatten är som sagt värre.
Många som köper hus här som missar att kolla den grejen.
Hej

Jag håller med tillgång på vatten är en viktig faktor som man absolut ska se upp med när man etablerar sig någonstans,
i kuperad och bergig miljö kan det vara ont om vatten.

Mvh isan lover

Hej

Jag håller med tillgång på vatten är en viktig faktor som man absolut ska se upp med när man etablerar sig någonstans,
i kuperad och bergig miljö kan det vara ont om vatten.

Mvh isan lover
Vi har redan borrat brunn och det är gott om vatten. Hade det inte funnits vatten skulle jag inte bygga där. Att kunna vattna och ha vatten till dusch, toalett med mera är för mig helt nödvändigt. Dricksvattnet köper vi för säkerhetsskull.

Tillgång till bra internet är också viktigt men det finns i de flesta byar i dagsläget.

Tillbaka
Topp