kolla här alla klimatskeptiker

Var det inte Vasaloppet som skulle försvinna innan 2022?
Här från 2023, attans, spåkulan funkade inte denna gången heller :-)

VL2.jpeg

/ SatanG

Årets väder är bara en trailer eller förord till vad som skall komma.
Än hinner man förbereda sig.
Hej

Tycker tyvärr inte att man ser särskilt många tecken på att regering, regioner och kommuner förbereder sig, kanske är det dags att börja ta klimatförändringarna på allvar.

Mvh isan lover

Var det inte Vasaloppet som skulle försvinna innan 2022?
Här från 2023, attans, spåkulan funkade inte denna gången heller :)

VL2.jpeg

/ SatanG
Hej

Du vet kanske att man sparar snö för att lägga i spåren om det behövs samt använder snökanoner för att tillverka snö nattetid, det behövde man inte förr.

Mvh isan lover

Hej

Tycker tyvärr inte att man ser särskilt många tecken på att regering, regioner och kommuner förbereder sig, kanske är det dags att börja ta klimatförändringarna på allvar.

Mvh isan lover
Det tar tid och tyvärr har människor alltid valt att bo, exploatera, ha infrastruktur och placera städer där risken för naturkatastrofer är som störst.

Finns många exempel bara i Sverige i år.
Kommunerna har svårt att ta varningar och avrådan från geologer och meteorologer på allvar när man beviljar bygglov etc.
Mycket av vår infrastruktur klarar inte av översvämningarna.
Broar, vägar och järnväg spolas bort och man har byggt på kvicklera.

Det tar tid och tyvärr har människor alltid valt att bo, exploatera, ha infrastruktur och placera städer där risken för naturkatastrofer är som störst.

Finns många exempel bara i Sverige i år.
Kommunerna har svårt att ta varningar och avrådan från geologer och meteorologer på allvar när man beviljar bygglov etc.
Mycket av vår infrastruktur klarar inte av översvämningarna.
Broar, vägar och järnväg spolas bort och man har byggt på kvicklera.
Hej

Ja folk vill bo nära vatten och är beredda att betala extra mycket för detta, här klarar inte politikerna att hålla emot trots varningar, med dagens teknik och kunskap skulle man kunna undvika och förebygga mycket.

Tycker att även försäkringsbolagen skulle reagera när folk bygger på ställen där hus och sommarstugor riskerar att översvämmas och i värsta fall flyta iväg, det är ju en högre risk även för dom.

Mvh isan lover

Hej

Ja folk vill bo nära vatten och är beredda att betala extra mycket för detta, här klarar inte politikerna att hålla emot trots varningar, med dagens teknik och kunskap skulle man kunna undvika och förebygga mycket.

Tycker att även försäkringsbolagen skulle reagera när folk bygger på ställen där hus och sommarstugor riskerar att översvämmas och i värsta fall flyta iväg, det är ju en högre risk även för dom.

Mvh isan lover
Extremt väder kan man inte förebygga med skatter och klimatmål men man kan förebygga mycket med bättre planering mm.
Man brukar klassificera extremt väder i olika cykler i tid.
En gång per hundra år, en per 50år, en per 20år osv.
Man vet att det kommer att inträffa men ändå fortsätter man att göra fel.

I år har flera svenska städer haft översvämningar så problematiken är större än enstaka hus och fritidshus.

Bara reperationer av skador på vägar, järnväg kostar mycket pengar som drabbar nya satsningar.

Extremt väder kan man inte förebygga med skatter och klimatmål men man kan förebygga mycket med bättre planering mm.

I år har flera svenska städer haft översvämningar så problematiken är större än enstaka hus och fritidshus.

Bara reperationer av skador på vägar, järnväg kostar mycket pengar som drabbar nya satsningar.
Det finns allt fler bevis för att frekvensen och intensiteten hos värmeböljor, kraftig nederbörd och andra extrema väderrelaterade händelser eskalerar på grund av klimatförändringar pådrivna av människan, såsom utsläpp av växthusgaser.

Det finns allt fler bevis för att frekvensen och intensiteten hos värmeböljor, kraftig nederbörd och andra extrema väderrelaterade händelser eskalerar på grund av klimatförändringar pådrivna av människan, såsom utsläpp av växthusgaser.
Det måste vi lära oss att hantera effekterna av.
Världen kommer inte att ändra livsstil och politik på lång tid.

Särskilt i år och fram till mars nästa år då El Niño är kraftigare och värmer upp haven mer än tidigare.
Mer extrem torka, extremare vindar, extremare regn, värmerekord och kyla.

Det måste vi lära oss att hantera effekterna av.
Världen kommer inte att ändra livsstil och politik på lång tid.

Särskilt i år och fram till mars nästa år då El Niño är kraftigare och värmer upp haven mer än tidigare.
Mer extrem torka, extremare vindar, extremare regn, värmerekord och kyla.
Så du menar alltså att den mängd koldioxid vi släpper ut i atmosfären är ingenting vi kan påverka genom tex politiska beslut utan det blir vad det blir ? Ja ja, så kan man ju åxå tycka.

Så du menar alltså att den mängd koldioxid vi släpper ut i atmosfären är ingenting vi kan påverka genom tex politiska beslut utan det blir vad det blir ? Ja ja, så kan man ju åxå tycka.
Ovädret Hans är ett bra exempel på när man måste agera snabbt.
Det fanns varningar i god tid.

Då ska kommuner och väghållare mfl ut och kontrollera diken, dränering , vägtrummor på studs och förebygga skador och inte vara som ett frågetecken efteråt.

Båtfolket är bättre att se över förtöjningar mm, innan för att minimera skador.

Att skylla på ökade utsläpp räddar inte en akut katastrof.

Vetenskapliga bevis finns att det har varit ännu varmare klimat än dagens nya rekord.

Kraftiga oväder måste man ta hand om nu och förbereda sig för.
Jag har upplevt värre oväder än Hans i Sverige så det går i cykler.

Ovädret Hans är ett bra exempel på när man måste agera snabbt.
Det fanns varningar i god tid.

Då ska kommuner och väghållare mfl ut och kontrollera diken, dränering , vägtrummor på studs och förebygga skador och inte vara som ett frågetecken efteråt.

Båtfolket är bättre att se över förtöjningar mm, innan för att minimera skador.

Att skylla på ökade utsläpp räddar inte en akut katastrof.

Vetenskapliga bevis finns att det har varit ännu varmare klimat än dagens nya rekord.

Kraftiga oväder måste man ta hand om nu och förbereda sig för.
Jag har upplevt värre oväder än Hans i Sverige så det går i cykler.
Du läste uppenbarligen inte artikeln som jag lade in innan du kommenterade. Där stod ju att extremväder är det nya normala pga klimatförändringar orsakade av oss människor och har inget som helst med att du har upplevt nåt oväder som varit värre än Hans. Varför svarade du inte på min enkla fråga som jag ställde när du nu citerade den ?

Du läste uppenbarligen inte artikeln som jag lade in innan du kommenterade. Där stod ju att extremväder är det nya normala pga klimatförändringar orsakade av oss människor och har inget som helst med att du har upplevt nåt oväder som varit värre än Hans. Varför svarade du inte på min enkla fråga som jag ställde när du nu citerade den ?
Ofta svarar jag inte på dina enkla frågor för dom är alldeles för svåra.
Även för dig.

Hinner jag bygga en Ark,och finns nån sida på internet för oss panikslagna? :)
Du får vara en god medborgare med att kolla att kommunen och Trafikverket sköter sina avrinningar som diken och vägtrummor är i toppskick.
Bor du låglänt kan valla in huset med sandsäckar och ha en dränkbar pump i beredskap.
Köp vadarbyxor innan syndafloden.

Kan du inte bara låta bli att kopiera in dom då ?
Ska överväga detta eller att bara besvara delar av dina inlägg.
Nu kopierar jag inte in dom utan det sker automatiskt när jag svarar.
Nästa gång raderar jag dina länkar.

Har lite svårt med att inte låta bli att besvara alarmister när det gäller CO² skuld och stigande havsnivåer på upp mot en meter innan 2100.

Ja, ibland är det flera faktorer som samverkar och då kan det gå riktigt illa. Stormfloden 1872 är kanske en "150 åring"? Skall man "bygga bort" en sådan händelse blir det astronomiskt dyrt! Det får bli att Människan spår och Gud rår.

Tillbaka
Topp