kolla här alla klimatskeptiker

Kommer aldrig ge mig in i en klimatdiskussion på ett Thailandsforum men oavsett om man tror att våra koldioxidutsläpp påverkar vårt klimat eller inte så borde absolut alla som inte jobbar inom oljeindustrin hålla med om att vi så snabbt som möjligt bör göra oss oberoende av fossila bränslen. Varför ska vi demokratiska länder årligen skicka biljoner till länder som styrs av militanta islamister, militanta kommunister, militanta afrikaner och rabiata längdskidåkare? Jag ser hellre att vi behåller de pengarna själva och det helt oberoende av om Sverige blir varmare, kallare eller bredare.
Milankovićcyklerna är långsamma variationer av instrålningen av solljus till jordytan orsakade av regelbundna förändringar av jordens banrörelse kring solen och av riktningen på jordens rotationsaxel. Med långa cykel talar vi om 100.000 år.
Tack vare borrkärnor av is vet vi idag att:
FÖRST ändras temperaturen och DÄREFTER följer koldioxidkoncentrationen med.
Det handlar om fördröjningar på hundratals till tusentals år.
Det är viktigt att skilja på orsak och verkan!
Pladderhöns på Aftonbladet borde hålla truten.

Kommer aldrig ge mig in i en klimatdiskussion på ett Thailandsforum men oavsett om man tror att våra koldioxidutsläpp påverkar vårt klimat eller inte så borde absolut alla som inte jobbar inom oljeindustrin hålla med om att vi så snabbt som möjligt bör göra oss oberoende av fossila bränslen. Varför ska vi demokratiska länder årligen skicka biljoner till länder som styrs av militanta islamister, militanta kommunister, militanta afrikaner och rabiata längdskidåkare? Jag ser hellre att vi behåller de pengarna själva och det helt oberoende av om Sverige blir varmare, kallare eller bredare.
Blir det så stor skillnad om man byter till el bil?
Jobbar du iofs i Kina så kanske blir lite som för oljearbetaren ;)

Hundra procent kommer från Kina​

Kina kontrollerar hela marknaden för grafit (kristalliserad kol) som är en viktig råvara för produktion av litium-jon-batterier då den används i batteriernas anoder. Materialet bryts på många ställen på jorden, men måste bearbetas innan det kan användas – och den bearbetningen har Kina monopol på.

Blir det så stor skillnad om man byter till el bil?
Jobbar du iofs i Kina så kanske blir lite som för oljearbetaren ;)

Hundra procent kommer från Kina​

Kina kontrollerar hela marknaden för grafit (kristalliserad kol) som är en viktig råvara för produktion av litium-jon-batterier då den används i batteriernas anoder. Materialet bryts på många ställen på jorden, men måste bearbetas innan det kan användas – och den bearbetningen har Kina monopol på.

Jag skrev inget om att byta till elbil men givetvis är det rätt absurt att vi fortfarande 2023 behöver fossil fuels för våra fordon.

Förstod inte kopplingen mellan att jobba i Kina och en oljearbetare, förklara gärna. I Kina är inte bensindrivna bilar ett stort problem utan snarare en industri som till stora delar drivs av kol och naturgas. Även om Kina har en del fyndigheter så skulle jag ändå tro att de är världens största nettoimportör av fossil fuels så de ser nog gärna en omställning, om än inte idag.

Min enda anledning till inhoppet i tråden var dock påpekandet att det spelar ingen roll på om man tror på klimathotet eller inte; fossil fuels är något vi ändå borde vänja oss av med då det huvudsakligen fördelar pengar från civiliserade länder till riktigt sunkiga länder och det ligger inte i vårt nationella intresse.

Jag skrev inget om att byta till elbil men givetvis är det rätt absurt att vi fortfarande 2023 behöver fossil fuels för våra fordon.

Förstod inte kopplingen mellan att jobba i Kina och en oljearbetare, förklara gärna. I Kina är inte bensindrivna bilar ett stort problem utan snarare en industri som till stora delar drivs av kol och naturgas. Även om Kina har en del fyndigheter så skulle jag ändå tro att de är världens största nettoimportör av fossil fuels så de ser nog gärna en omställning, om än inte idag.

Min enda anledning till inhoppet i tråden var dock påpekandet att det spelar ingen roll på om man tror på klimathotet eller inte; fossil fuels är något vi ändå borde vänja oss av med då det huvudsakligen fördelar pengar från civiliserade länder till riktigt sunkiga länder och det ligger inte i vårt nationella intresse.
Att alla som jobbade inom oljeindustrin skulle vara för fosilt bränsle och inte för utveckling till alternativ, lite som att alla som jobbar i Kina är för att dom har monopol.
Vilket inte stämmer i något av fallen.

Att alla som jobbade inom oljeindustrin skulle vara för fosilt bränsle och inte för utveckling till alternativ, lite som att alla som jobbar i Kina är för att dom har monopol.
Vilket inte stämmer i något av fallen.

Fast så skrev jag inte. Jag skrev att alla som inte jobbar inom oljeindustrin borde hålla med om att vi borde fasa ut fossil fuels. Om jag jobbade inom oljeindustrin så skulle jag inte vilja att den fasades ut, åtminstone skulle jag inte publikt argumentera för det. Varför jag skulle vilja se ett monopol i Kina är svårare att se, om något borde väl det vara negativt om man jobbar för ett utländskt företag?

Fast så skrev jag inte. Jag skrev att alla som inte jobbar inom oljeindustrin borde hålla med om att vi borde fasa ut fossil fuels. Om jag jobbade inom oljeindustrin så skulle jag inte vilja att den fasades ut, åtminstone skulle jag inte publikt argumentera för det. Varför jag skulle vilja se ett monopol i Kina är svårare att se, om något borde väl det vara negativt om man jobbar för ett utländskt företag?
Man borde kunna läsa mellan raderna med att jag ironiserade och gjorde en liknelse utan sannhet precis som det inte var fakta som jag citerade.
Norge är väl ledande i utfasning av fosila bränslen både på land och sjö?
Olja kan sen även användas till mycket annat än förbränna det.
Jag är inte direkt pro olja men jag jobbar med det, lite dubbelmorsl ja men det är dubbelmoral driva svenskt företag i en diktatur med.

Man borde kunna läsa mellan raderna med att jag ironiserade och gjorde en liknelse utan sannhet precis som det inte var fakta som jag citerade.
Norge är väl ledande i utfasning av fosila bränslen både på land och sjö?
Olja kan sen även användas till mycket annat än förbränna det.
Jag är inte direkt pro olja men jag jobbar med det, lite dubbelmorsl ja men det är dubbelmoral driva svenskt företag i en diktatur med.

Jag ser ingen som helst dubbelmoral. Vi behöver fortfarande olja och gas så ser inget problem med att jobba i den industrin. Jag jobbar med att sälja svensk miljöteknik i Asien; att Kina är en diktatur ör otvivelaktigt men ser inget värde i att de ska konkurrera ut svenska stålverk genom att slippa betala för miljöutrustning.

Milankovićcyklerna är långsamma variationer av instrålningen av solljus till jordytan orsakade av regelbundna förändringar av jordens banrörelse kring solen och av riktningen på jordens rotationsaxel. Med långa cykel talar vi om 100.000 år.
Tack vare borrkärnor av is vet vi idag att:
FÖRST ändras temperaturen och DÄREFTER följer koldioxidkoncentrationen med.
Det handlar om fördröjningar på hundratals till tusentals år.
Det är viktigt att skilja på orsak och verkan!
Pladderhöns på Aftonbladet borde hålla truten.
Du måste uppdatera din syslöjdskunskap.

Här tror jag faktiskt att det är du som borde ta en sykurs. ;) Det var ett par år sedan som några statistiker visade att CO2-förändringarna var laggade gentemot global temperatur.* Ta och studera din öl när du nu dricker den i värmen eller hemma i en snödriva (ljuva minnen från ungdomen och mellanölsepoken).

Här förklaras mekanismen lättförståeligt:
Sedan 1870 har klimatet blivit varmare och även haven. Koldioxidens partialtryck i vatt-net har stigit, så att den diffunderat upp i luften och successivt höjt halten där. Således visar halten en jämn stigning sedan noggranna mätningar började 1957. Utsläppens volym har också stigit, men takten har varierat med konjunkturerna.

Utsläppen höjer genast partialtrycket i luften. Därmed minskar differensen mellan trycken ovan och under ytan, så att diffusionen upp från vattnet minskar. Således kan utsläppen sägas gå ner i haven och inte påverka halten i luften.

IPCC har missförstått de avgörande processerna:

1. Utsläppen höjer inte halten i luften och kan således inte påverka klimatets temperatur.
  2. Det är havens temperatur som styr halten i luften. Då kan denna INTE påverka temperaturen.
IPCC har förväxlat orsak och verkan. Konklusionen är att all vår ”klimatpolitik” är meningslös. Den bygger på missförståndet att koldioxid styr klimatet. Vi skulle spara många miljarder genom att omedelbart avbryta den.

*Här blir man inte publicerad om man inte har torrt på fötterna

Alla förstår inte text och därför bidrar jag med denna bild från syslöjden. Observera att det är två olika färger!

sysläjd.jpg

Det här var en ganska uttömmande och lättbegriplig analys över CO2 och kopplingen till ett varmare klimat: :thumbsup:

F ö kan jag bara instämma i att det är sorgligt att vi är så oljeberoende för transporter och uppvärmning. Inte för klimatets skull, men miljön skulle må betydligt bättre av om t ex vätgas kunde bli ett alternativ. Plaster och smörjning är bättre användningsområden än bilbränsle.

Vissa politiker talar om att fjärde generationens kärnkraftverk kommer att dröja MYCKET länge innan de är kommersiellt gångbara. Sanningen är att det första kraftverket nu i kommersiell drift i Kina.
Klart kommer det tar ett tag innan man kan beställa ett kraftverk från Kina via Amazon.

För 28 år sedan samlade FN till sin första COP (Conference of the Parties). Målet var att förhindra klimatförändringar. Något märkligt då Jordens klimat kontinuerligt genomgått naturliga förändringar under sin 4.534.000.000 år.
På COP vill inte höra talas om några naturliga klimatförändringar och påstår att klimatet styrs av CO2.
Sedan 1995 har man bekämpar livets gas - CO2. Bilden visar hur väl det lyckats.
Vad COP 28 beslutar om idag har ingen som helst betydelse för vår Planet.

COP.jpg

Såg på nyheterna igår att det är ett himla liv på klimatmötet i Dubai. Agendan som lades fram att röstas igenom var det så att säga inte mycket enighet bakom.

Såg på nyheterna igår att det är ett himla liv på klimatmötet i Dubai. Agendan som lades fram att röstas igenom var det så att säga inte mycket enighet bakom.

Nu när haven kokar känns det tryggt att COP28 avslutades utan handgemäng.
Det finns ca 9.000 kolkraftverk i Världen. Kina godkände år 2022 två nya kolkraftverk i veckan.
Indien är i färd med att bygga 297 kolkraftverk och man har 149 under planering.
Kolproduktionen ökade i Tyskland då kärnkraften stängdes ner. Det är inte lätt att få ihop det hela!

Sverige.jpg

Avtalet nu klart men förstår ju varför länderna bl.a. runt Persiska Viken ville ha det första förslaget till avtal att gå igenom.

Sveriges andel av de totala CO2 utsläppen är dock endast 0.2 %

Jag tror att med att med tiden så kommer det ensidiga att enbart fokusera på koldioxidutsäppen att komma straffa sig. Vi människor har tyvärr en tendens att försöka förenkla komplexa saker med att fokusera på en sak i taget och det passar de som styr och kontrollerar vad som sägs i nyheterna.

I Sverige släpper vi ut ca 3,8 ton koldioxid per capita. Kina släpper ut ca 6,6 ton koldioxid per capita. Sverige har 10 miljoner invånare. Kina har 1 373 miljoner invånare.

1702457101118.png

Avtalet nu klart men förstår ju varför länderna bl.a. runt Persiska Viken ville ha det första förslaget till avtal att gå igenom.

Sveriges andel av de totala CO2 utsläppen är dock endast 0.2 %

Jag tror att med att med tiden så kommer det ensidiga att enbart fokusera på koldioxidutsäppen att komma straffa sig. Vi människor har tyvärr en tendens att försöka förenkla komplexa saker med att fokusera på en sak i taget och det passar de som styr och kontrollerar vad som sägs i nyheterna.

I Sverige släpper vi ut ca 3,8 ton koldioxid per capita. Kina släpper ut ca 6,6 ton koldioxid per capita. Sverige har 10 miljoner invånare. Kina har 1 373 miljoner invånare.

1702457101118.png
Man måste vara medveten om att många länder i världen har knappt några andra inkomster än olja, gas och kol.

Det går inte bara att ge dom näringsförbud och skicka dom till fattigdom.

Moderna kraftverk kan rena gaserna bra och hålla ner utsläppen.

Läste att största energikällan i Kina är solkraft.
Knappast något för Sverige.

Tillbaka
Topp