kolla här alla klimatskeptiker

Japp, fundera över om Golfströmmen fanns även när Grönland var grön. :rolleyes:

Det var betydligt varmare på bronsåldern och istäcket var en bråkdel av vad det är idag.
Jepp, jag har funderat och googlat, jag var ju inte med på tiden det begav sig så vad annars kan jag göra ?

Jepp, jag har funderat och googlat, jag var ju inte med på tiden det begav sig så vad annars kan jag göra ?
Det var antagligen inte ökningen av CO2 (långa mätserier visar inte på någon direkt CO2-schock under bronsålern) utan snarare det faktum att träden absorberar energi. En stad är även idag någon/några grader varmare än intilliggande skogsområden. Man har seriösa diskussioner om att man skall kyla ned stöder genom att plantera träd mellan husen - och det är inte för att de "äter Co2.

Det var antagligen inte ökningen av CO2 (långa mätserier visar inte på någon direkt CO2-schock under bronsålern) utan snarare det faktum att träden absorberar energi. En stad är även idag någon/några grader varmare än intilliggande skogsområden. Man har seriösa diskussioner om att man skall kyla ned stöder genom att plantera träd mellan husen - och det är inte för att de "äter Co2.
Läste du alls det som jag länkade till eller har du källa som visar på att det är fel det som fanns att läsa ?

"Klimatförändringen påverkar cirkulationen genom avsmältning av landisen i Arktis, i synnerhet det Grönländska istäcket. När sötvatten blandas ut i havets salta vatten minskar densiteten och vattnet sjunker inte lika lätt. Detta innebär att cirkulationen i AMOC saktar ner.
Forskning visar att Golfströmmen redan har saktat ner med ca 15 % sedan mitten av 1900-talet. Men om och när AMOC stannar av helt är osäkert, troligen krävs en global uppvärmning på 3-4 grader. Utan Golfströmmen skulle Nordamerikas östkust och västra Europa kylas av kraftigt, troligtvis ca 5 grader. Avkylningen skulle få stor påverkan på regnmönster och troligtvis förstärka effekterna av den globala uppvärmningen med regniga vintrar och torra somrar.

"Den nya sammanfattande rapporten från FN:s klimatpanel IPCC är som väntat skrämmande läsning, men det var särskilt en mening som fick mig att haja till. Om den kanske allvarligaste klimatkonsekvensen för Sverige."

Haha den artikeln är ju verkligen spekulation på hög nivå.

555 vilka fantasier
Så här stod det bl.a i artikeln.
"Och forskarnas simuleringar visar att förlusten av skog och det växande jordbruket skapade en betydande klimatförändring under bronsåldern jämfört med några tusen år innan. I norra Europa uppskattas denna antropogena förändring ha lett till plus en grad högre medeltemperatur än vad som annars skulle ha varit fallet.

I södra Europa uppskattas att medeltemperaturen under sommartid kan ha varit 1,5 grader högre."

Varken du eller jag var ju med på den tiden så jag undrar bara lite försiktigt vad du har för stöd till en sån hånfull kommentar ?

En bra sammanfattning av Anna Wåhlin:
”Det är en självreglerande mekanism som det inte går att stoppa.”

Redan 2021 hänvisade Potstaminstitutet till en larmrapport om Golfströmmen. Potstaminstitutet är ett tyskt statligt finansierat organ som sedan 2018 leds av konspirationsteoretikern Johan Rockström.
Agronomen Rockström är besatt av ”tipping points”liksom hans goda vän klimatforskaren Greta Thunberg.

Så här stod det bl.a i artikeln.
"Och forskarnas simuleringar visar att förlusten av skog och det växande jordbruket skapade en betydande klimatförändring under bronsåldern jämfört med några tusen år innan. I norra Europa uppskattas denna antropogena förändring ha lett till plus en grad högre medeltemperatur än vad som annars skulle ha varit fallet.

I södra Europa uppskattas att medeltemperaturen under sommartid kan ha varit 1,5 grader högre."

Varken du eller jag var ju med på den tiden så jag undrar bara lite försiktigt vad du har för stöd till en sån hånfull kommentar ?
Ja fram med mätdata! Kom ihåg att innan industriella revolutiinen hade vi 280 ppm. Och vid 200 börjar växter dö av co2 brist.

Man har 380 ppm idag och enligt wikipedia ger det 1 grad.

Det betyder att innan 500 fkr hade vi en negativ ppm ?

Läste du alls det som jag länkade till eller har du källa som visar på att det är fel det som fanns att läsa ?
Han hävdar att nedhuggning av Europas skogar givit ökad CO2 och därmed varmare klimat under bronsåldern, vad har du läst? :unsure:

Här är ett diagram baserat på borrkärnor ur isen i Antarktis:

CO2historia1000.jpg

Ganska måttligt med CO2 i atmosfären, eller? Dessutom ser vi att det var under 300 ppm under 1800-talet och all ökning skall förklaras av människans eldande. Nog svårt att kunna förklara den varma bronsåldern med CO2.

Om man däremot studerar direkta mätserier, utförda av forskare på plats vid aktuell tid, så ser det rejält annorlunda ut än utifrån borrkärnor från sydpolen.

koldioxid och klimatförändringar 13.png

Den som tror på att vi skall kunna reglera klimatet genom att skruva på CO2-kranen är "klimatreligiös" och befinner sig i samma mentala tillstånd som övriga fundamentalister när de vandrar runt sitt "CO2-kaba":

untitled2.gif

Ja fram med mätdata! Kom ihåg att innan industriella revolutiinen hade vi 280 ppm. Och vid 200 börjar växter dö av co2 brist.

Man har 380 ppm idag och enligt wikipedia ger det 1 grad.

Det betyder att innan 500 fkr hade vi en negativ ppm ?
Nu hänger jag inte med i svängarna, det finns väl andra orsaker till historiska förändringar i klimatet än CO2 eller ? Nä, nu lägger jag av....för denna gång i alla fall.

Nåja, ett inlägg till då Acke. Ditt diagram börjar vid år 1000 efter kristi födelse enligt vår tideräkning. Bronsåldern började mer än 4000 år innan och tog slut runt 2000 år senare alltså långt till vänster om det diagram du pekar på börjar.
1707771702989.png

Nu hänger jag inte med i svängarna, det finns väl andra orsaker till historiska förändringar i klimatet än CO2 eller ? Nä, nu lägger jag av....för denna gång i alla fall.
Du verkar inte heller ha läst artikeln som du länkade! Fantasier kallar jag det för

Såhär står det:

Mindre skogsarealer leder till ökad volym av koldioxid i atmosfären, samtidigt som jordbruket skapar utsläpp av metan, inte minst från idisslande nötkreatur och får. Eftersom det handlar om växthusgaser i båda fallen blir följden en förväntat högre medeltemperatur.

Du är ju för rolig…i inlägg 4091 säger du dig föredra experter med mer utbildning i ämnet när jag länkade till Ingemar Nordin Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi.

Sen kommer du dragandes med en artikel av Jan Lindsten en klimatreporter från lokalmedia…som presenterar sig så här.

Jag är uppvuxen i Göteborg under 60-talet. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för miljö- och resursfrågorna och har ägnat stora delar av mitt journalistiska arbetsliv åt att bevaka dem. Under min senare tonårstid var jag aktiv i den lokala miljörörelsen. Då var kollektivtrafiken och minskad biltrafik i centrala staden stora frågor, liksom kärnkraften. Sedan 2004 bor jag och min fru på en liten skogsgård strax utanför Alingsås, där vi både odlar köksväxter och håller bin.

Är det en som skulle ha mer utbildning i ämnet menar du?
Eller det räcker med ett brinnande intresse ibland?:)
Han är ju nästan i samma kaliber som Erika Bjerström klimatkorrespondenten på SVT.:laugh2:

Du är ju för rolig…i inlägg 4091 säger du dig föredra experter med mer utbildning i ämnet när jag länkade till Ingemar Nordin Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi.

Sen kommer du dragandes med en artikel av Jan Lindsten en klimatreporter från lokalmedia…som presenterar sig så här.

Jag är uppvuxen i Göteborg under 60-talet. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för miljö- och resursfrågorna och har ägnat stora delar av mitt journalistiska arbetsliv åt att bevaka dem. Under min senare tonårstid var jag aktiv i den lokala miljörörelsen. Då var kollektivtrafiken och minskad biltrafik i centrala staden stora frågor, liksom kärnkraften. Sedan 2004 bor jag och min fru på en liten skogsgård strax utanför Alingsås, där vi både odlar köksväxter och håller bin.

Är det en som skulle ha mer utbildning i ämnet menar du?
Eller det räcker med ett brinnande intresse ibland?:)
Han är ju nästan i samma kaliber som Erika Bjerström klimatkorrespondenten på SVT.:laugh2:
Artikeln hänvisar till denna studie. Did the Bronze Age deforestation of Europe affect its climate? A regional climate model study using pollen-based land cover reconstructions
"Forskarna har använt flera klimatsimuleringsmodeller och analysdata av pollenförekomst från olika tidsperioder för att studera om det förekom en antropogen (av människan orsakad) klimatförändring redan långt före industrialismen.

När utfallet mellan olika modellkörningar analyserades framkom att det är mycket troligt att så var fallet. Studien, som är publicerad av European Geoscience Union, undersöker tiden kring 500 år före vår tideräknings början, alltså för 2 500 år, sedan när bronsålder rådde i Europa."

Tillbaka
Topp