kolla här alla klimatskeptiker

Varför se allt som ett problem? Där hittar du nog svaret på det mesta. Du verkar krångla till allt något helt otroligt. Ta bara detta med tältet till bilen. Fan den står ju skyddad under tak vad är problemet. Jaha dina pengar och din fritid men jag hade spenderat den annorlunda.
Men sen får jag ge @Snegångaren att vi sjömän har mycket fritid, för mig 6 månader om året men betald för 12. @Snegångaren på Norsk rigg ledig 8 månader om året men betald för 12.
Riggarbetarna har ju bästa fackförbundet en extra dag betyder +10.000kr i övertidsersättning.
Dom jobbar 4 månader om året, han som chief engineer över 1 miljon om året.
Dom har avtal genom förbundet att få psykologhjälp om en dag övertid.

Måste ju göra nåt på all ledighet;)

Senast ändrad:
Dock gjorde jag väl mitt största misstag i min karriär förra ledigheten och är ju klimatrelaterat.
Fick ju erbjudande om att ta flyg ASAP till Thaiwan inom samma rederi bygger vindpark mellan kina och thaiwan.
Vikariera, men sa nej, ville vara hemma med familjen pga kort tid under jul.
Nu blev den en fast position hade gått tillbaks som överstyrman och gick miste om den, hade fått mina flygresor betalda och flytta hit igen.

Senast ändrad:
Men sen får jag ge @Snegångaren att vi sjömän har mycket fritid, för mig 6 månader om året men betald för 12. @Snegångaren på Norsk rigg ledig 8 månader om året men betald för 12.
Riggarbetarna har ju bästa fackförbundet en extra dag betyder +10.000kr i övertidsersättning.

Självklart mycket ledighet men kan ju spenderas på annat än syrgastält till bilen och Co2 mätare :)

Självklart mycket ledighet men kan ju spenderas på annat än syrgastält till bilen och Co2 mätare :)
Nu har jag ju testat leva som pensionist i lite över 1,5 år.
Har man inte hobby intresse som dig blir det mycket dötid.
Själv höjt min möjliga pensionsålder till mellan 68 och 72 år för jag gillar mitt jobb, kollegor och nöjd med ledig 6 månader om året med full lön.
Men för en löneslav med 4-6 veckor ledighet om året förstår jag att annan känsla.
Då blir ju ledigheten mer nåt man ser fram emot men för oss vardag då vi har så mycket ledighet.
Vart ledig i 5 dagar nu, vet inte vad man skall göra riktigt alla dagar.

Nu har jag ju testat leva som pensionist i lite över 1,5 år.
Har man inte hobby intresse som dig blir det mycket dötid.
Själv höjt min möjliga pensionsålder till mellan 68 och 72 år för jag gillar mitt jobb, kollegor och nöjd med ledig 6 månader om året med full lön.
Men för en löneslav med 4-6 veckor ledighet om året förstår jag att annan känsla.
Då blir ju ledigheten mer nåt man ser fram emot men för oss vardag då vi har så mycket ledighet.
Vart ledig i 5 dagar nu, vet inte vad man skall göra riktigt alla dagar.
Köp ett tält till bilen ;)

Köp ett tält till bilen ;)
Eller ett tält med bilen.
1712519902895.png

1712519933885.png

Ja absolut! Det tältet kan man i alla fall ha nytta utav :) Går nog att fixa glamping med ett sådant. Klockrent, ut i thailändska naturen. Ta med mokata och rödtjut. Tror frugan din skulle bli stormförtjust :)
Det som var på Ford, hård sängbotten och bara lägga in dynor, var inte billigt dock, original och anpassat, för mig 90.000.
Men jan-feb när temp ok så funkar det.
Som skrivit innan camping i norr börjar bli en innegrej, sist på Decathlon i Pattayanua mycket camping atiraljer.
Thailändarna själva är idag en av de större inkomstmässigt inom turism domestic.
Decatlon pattaya har idag stor avdelning bara dedikerat till camping och vandring.

Det här med slå upp eget bord och campingstolar var ju inte något västerländskt påhitt utan nåt jag såg thaiarna börja göra här vid våran lilla strand.
Bilderna är dock från Pratumnak soi 5 och mer västerländsk strand och alla kolla på oss när dukade upp.
Men billigt på Lazada och vanligt i vårat område bland thai.

20231023_134423.jpg

20231023_142143.jpg

20231023_133552.jpg

Är ju jättevanligt i Sverige att svenne banan tar en tur med bilen och stannar längs vägen för att fika med campingbord och allt. Ibland fixar gubben med bilen och frun gör annat. Det är ju inte så att dom alltid stannar på ett fint ställe utan vad som helst verkar duga :)

Är ju jättevanligt i Sverige att svenne banan tar en tur med bilen och stannar längs vägen för att fika med campingbord och allt. Ibland fixar gubben med bilen och frun gör annat. Det är ju inte så att dom alltid stannar på ett fint ställe utan vad som helst verkar duga :)
Jo men här nere blivit nytt, säger inte att jättevanligt men åker man ner till närmaste strand där vi bor så har 50% med sig camping stolar och bord idag.
Igår satt dom och hade fest på gatan här med campingstolar och bord.
Men thaiområden bara thai nästan hänger på.
Vid pratumnak soi 5 blev vi uttittade när slog upp, inte thai område.

Jag tror jag skrev om det tältet och just krångla till.
Hela resan för fru, för han, pass, giftemålsregistrering, husköp, visum, tm 30, jag kan göra listan lång och har skrivit innan att krånglar till nått som inte är så krångligt.
Något maskinister inte kan är pappershantering men det kan jag som styrman och han gör det som inte är omständigt omständigare.
Garagetältet är på begäran av min fru för att hålla vår bil fri från all smuts som kommer in på vår tomt från grannarnas tomter med mycket växtlighet och med diverse fåglar och getter mm. Hon vill absolut inte ha katter som har gått på eller fåglar som t.ex. höns från grannarna som bajsat på bilen. Jag kollade på olika lösningar och det hopskjutbara blev den klart bästa lösningen. När garagetältet är hopskjutet så är detta inte i vägen för någonting och vändplatsen för bilen är den samma.

Jag kunde inte vara på plats i Thailand när husköpet skedde men detta gick bra och mycket tack vare att vi tog in ett separat besiktningsföretag för att gå igenom huset grundligt. De gjorde ett bra jobb och de flesta saker de anmärkt angående blev åtgärdade innan vi slutförde köpet och betalade de resterande 95% av köpesumman då vi bara betalat 5% i reservationsavgift.

Registreringen i Thailand av giftemål mm blev krångligare än den skulle mycket tack vare jag inte var i Thailand och att min fru gick till en Visa agent etc. som tyvärr rörde till saker. Ett problem var dock att min fru tidigare varit gift med en annan svenska man som gick bort under tråkiga omständigheter. Tyvärr hade inte hans dödsfall blivit registrerat i Thailand (min fru hade inte berättat detta för mig) vilket då blev ett hinder för att vi skulle kunna bli registrerade som gifta.

Pappersbyråkratin i Thailand är tungrodd och annorlunda men allt har löst sig så varför klaga?

Maskinister vs Styrmän att sköta papper....Tja om det nu är så att jag skulle inte vara den bästa på detta så behöver du ju inte dra ned en hel yrkeskesgrupp! När det gäller hur saker fungerar specifikt i Thailand så är detta nog lätt för dig som varit i Thailand så länge och under många år jämfört med många andra som skall göra något för allra första gången.

Tror jag knappast, men det var hon som bl a varnade för Mauds vansinnesaffärer med Vattenfall i Tyskland.

Om man skrattar åt Elsa men anser att Greta har koll, då kanske man skall ta sig en funderare över sin intellektuella kapacitet. :rolleyes:
Naturvårdverket har politiskt tillsatta tjänstemän ,har haft ganska mycket med dem att göra genom viltvården och jakten , ett flertal av dessa är MP folk samt extremvänsterfolk , inte alla , men i majoritet , Tyvärr !! Regeringens lakejer och politiska bundsförvanter

Säkert?

Otrevlig & spammare! @JBK.Ltd.

Jag tror inte att det är någon seriös vetenskapsman som förnekar att det har blivit varmare sedan den lilla istiden. Vi vet att det låg ett 2-3 km istäcke över bl a Norden för c:a 12 000 år sedan och att det var betydligt varmare på vikingatiden än vad det är i dag. Det man "strider" om är i vilken grad människan kan påverka klimatet genom sin futtiga andel av jordens totala CO2-utsläpp.

Om man tror att mänskliga CO2-utsläpp har någon relevans i förhållande till solaktiviteten, då anser jag att man silar mygg och sväljer kameler! :xmas_smiley:

Finns många, men det är en "catch", alla är inte med oss längre...

Otrevlig & spammare! @JBK.Ltd.

Mycket fel här! Det är länge sedan jag jobbade på flytande oljeplattformar i Norge men det var då i s.k 2-4 system i botten med att bara jobba 2 veckor ombord följt av en ledighetsperiod av 4 veckor. Detta är dock unikt för Norge.

Jag har sedan år 2010 jobbat på flytande bostadsplattformar som inte har varit i närheten av Norge eller Nordsjön! Det har då varit i s.k. 1-1 system med antingen 4 veckor ombord och 4 lediga eller 5 veckor ombord med 5 lediga med resorna till och från på ledighetsperioden. Schemalagd arbetstid är 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan och som teknisk chef har min schemalagda arbetstid brukat vara från 06-18. Men 84 timmars arbetsvecka är bra något på pappret....Under Covid-19 så blev det mycket mera och långa pass ute på jobb samt nästan 3 månader inlåst på karantänshotell i olika länder sammanlagt där man inte fick lämna rummet på mellan 10-16 dagar som mest.

När covid-19 epedemin var nästan över så kom jag bara ut en gång ytterligare på jobb. Vid specifika offshore läkarkontroller så upptäcktes att jag hade klara balansproblem mm. Trodde först att detta var något tillfälligt blev tämligen fort bara sämre och sämre och fick veta att det kunde röra sig om sjukdom som ej går att behandla eller t.ex. en hjärntumör. Det var en svår tid! Fick tack vare en sjukvårdsförsäkring tillgång till privat sjukvård och genomgick ett antal undersökningar som t.ex. MRI av hjärnan men lyckligtvis hittades inget där. Det var när jag gjorde EMG och ENG undersökningar med att kolla nervsystemet att det stod klart att jag hade fått skador både motoriskt som sensoriskt. Jag har fått diagnos att jag har CIDP på svenska Kronisk Inflammatorisk Demyelinisearande Polyneuropati. Har nu varit sjukskriven sedan sommaren 2022 och själva vården blev via Neurlogimottagningen på Kalmar sjukhus där jag fått dropp/intravenösa behandlingar med oftast 4 veckors mellanrum med något som heter IVIG och eller Kortison i högdos och andra mediciner varav jag fick hemska hudreaktioner av en...Det var inte förrän i början av februari nu i år som min läkare ansåg att jag hade stabiliserats så att jag kunde övergå till att ta Kortision i tablettform och få okej att resa till Thailand. Det har funkat bra och jag mår bättre av att få en jämn dos än högdoserna där jag blir rätt kass efter varje sådan under ett antal dagar med svåra sömnproblem etc.

Men bra betalt har jag haft men numera har jag inte ett öre från något håll i ersättning från något håll utan jag får leva på mina besparingar tills jag börjar att ta ut pension. Tar nu ut pengar från en av mina kapitalförsäkringar som jag och frugan lever på.

Även om jag inte är en pensionär i sak så är jag det ändå i praktiken och det har varit en jobbig omställning men saker är som de är och man får så att säga anpassa sig till verkligheten som den är. Jag kommer inte kunna åka ut och jobba offshore igen. Mycket ledig tid har det blivit och mera bli det och det kommer bli mycket tid i Thailand framåt hoppas och tror jag. Har tänkt att påbörja mina Thai studier igen på egen hand när jag kommer tillbaka till Thailand nästa gång. Kommer aldrig lära mig bra Thai men vill skaffa mig en bättre grund och kommer gå tillbaka till att plugga thailändska alfabetet som är en grund för att få till uttal mm mera korrekt. Thaisnack kan ju detta kallas kanske ;)

Hej

Träffade en kompis igår som hade kommit hem ifrån södra Thailand nu i onsdags, han hade aldrig upplevt en sån värme där tidigare, det var mellan 38-42 grader där periodvis och det var jobbigt eftersom det nästan inte blåste någonting alls, knappt ens någon sjöbris nere på stranden.

Mvh isan lover
Konstiga kompisar du har. Är dom från din turistort i Isaan?

Tillbaka
Topp