kolla här alla klimatskeptiker

Snälla du, googla fram svaret åt mig för jag hittar det inte !

Om det är så att CO2 inte är orsaken till att det blir varmare är det väl lite märkligt att i stort sett alla forskare ljuger. Jag tror att företag i t.ex olje- och kolindustrin skulle betala grymma löner för "överlöpare" som bevisar "sanningen" så inte behöver dom oroa sig för sin försörjning om dom hoppar av nuvarande jobb. Det borde vara uppenbart för alla numera men det är klart, för en konspirationsteoretiker så är ingenting omöjligt.

Nä du får googla själv, på tiden du lär dig något :-)

/ SatanG

Om det är så att CO2 inte är orsaken till att det blir varmare är det väl lite märkligt att i stort sett alla forskare ljuger. Jag tror att företag i t.ex olje- och kolindustrin skulle betala grymma löner för "överlöpare" som bevisar "sanningen" så inte behöver dom oroa sig för sin försörjning om dom hoppar av nuvarande jobb. Det borde vara uppenbart för alla numera men det är klart, för en konspirationsteoretiker så är ingenting omöjligt.
Här på svensk om det första försöket:

Här på svensk om det första försöket:

Ja det är inte så svårt om man försöker.
Fast allt blir ju svårt om man inte vill :-)

/ SatanG

Men Herre Gud !!!!! Nu utgår jag från debatten ! Inte för att jag är svarslös utan för du lägger den på en sån låg nivå där jag är chanslös mot en expert som du.
1721324205766.png

Var det inte du som skulle lämna debatten i bästa Drama Queen-stil?

1976 avskaffade Olof Palme ämbetsmannaansvaret. Kanske anade han att EU skulle ta över makten utan något ansvar?
De som jamsar med i klimathysterin borde inse vilken skada de åsamkar Europa.
Lyssna på denna "konspirationsteoretiker" med båda fötterna stadigt i marken:

Det är du som kör med teorier kompis 555
Menade att sluta debattera med Krister men nu lämnar jag över helt åt forumets alla konspirationsteoretiker och drar mig tillbaka. ;)
Det är vetenskapligt bevisat att kvinnors känslor styr hur de agerar. Du är likadan du har tagit klimaträdslan till ditt hjärta. Domedagsprofetsior låter trovärdigt för dig för du ser den vite mannen som ond, du känner en skuld för att kommande generationer kommer brinna i skärselden. Kanske om tio år eller om tusen år. Någon gång i framtiden kommer det att vara varmare än idag och det är ditt fel... för du lyckades inte tuta i TS medlemmar att helt ge upp sina thailandsresor och betala högre ... mycket högre skatter än idag.

Skål och trevlig helg

1976 avskaffade Olof Palme ämbetsmannaansvaret. Kanske anade han att EU skulle ta över makten utan något ansvar?
De som jamsar med i klimathysterin borde inse vilken skada de åsamkar Europa.
Lyssna på denna "konspirationsteoretiker" med båda fötterna stadigt i marken:

På tal om att kosta skjortan. Vänta tills Northvolt, H2 green etc brakar samman. Blir nog många som inte såg detta komma heller. Hundratals miljarder på väg att ryka upp i den härvan.

/ SatanG

Professor Michael Mann gjorde sig känd för sin temperaturrekonstruktion från 1998,
den så kallade hockeyklubbskurvan. IPCC brukade kurvan tills de insåg att

Michael Mann är en bedragare.

Mann vägrade lämnade ut underlaget för sin forskning.
”Vi måste eliminera den medeltida värmeperioden” skrev Mann till en kollega.
Det finns en bok utgiven om bedrägeriet

Klimatförändringarna, de finns förvisso, men inget vi kan påverka speciellt mycket, de har funnits långt innan människan fanns på moder Jord. Eller finns det så obegåvade så de tror på att klimatet är oföränderligt.
De som verkligen tror på att det är oföränderligt är nog rätt så få.
Vad vi verkligen måste diskutera är vilket tempo som är acceptabelt och hur mycket vi skall anstränga os för att bromsa utvecklingen,
Idag kastas mycket bränsle på brasan som värmer och det kan i viss grad vara acceptabelt.

Jag är lyckligt lottad som fått en gedigen utbildning och tillägnat mig flera språk.
Jag har också lärt mig att vara sparsam och försöker att reparera före att köpa nytt.
Eftersom Solstrålarna är gratis utnyttjar jag dem.
Därför kan jag idag bada i jacuzzin som håller 37 grader på eftermiddagen. Den värms och renas till 100% av Solen.
Det har den gjort i drygt 24 år. Solstrålarna ger oss också gratis hetvatten i huset.
Ca 25% av vår elförbrukning täcks av två solpaneler.
Vi titta på spanska, tyska, engelska och franska nyheter.
SVT har jag valt bort och slipper därmed kväljningarna. Det räcker med att sampla SR P1.
Du låter ekonomin styra mer än din övertygelse.
Mycket som är sånt här ligger nära sånt som en prepper skulle göra.
Det är bara batteripacket som skiljer dig från en fullskalig prepper.
Är det batteripriset som hindrar. Vad jag har sett så tar det väldigt många år att räkna hem batterierna.

Fast Maths Nilsson däremot verkar vara svaret på svensk bärindustris böner. ;)

En djäkel på att plocka. :nod:

F ö så kan vi återigen konstatera att vindkraft må vara ett bra tillskott på marginalen, men att det nu nog både räcker och blir över:

"VINDKRAFTEN FÖRINTAR SIN EGEN LÖNSAMHET
Mönstret är tydligt: Ju mer vindkraften producerar en given dag, desto lägre blir elpriserna. Vi får överutbud av el som leder till negativa elpriser. Ju mindre det blåser, desto mindre producerar vindkraften och desto mindre andel av den totala elproduktionen kommer från vinden. Då stiger också priserna till nivåer där vindkraften hade kunnat bli lönsam. Men då produceras så lite el från vindkraft att andelen intäkter till ett högre pris alltid blir lägre.

HUR KAN VINDKRAFT MÖTA FRAMTIDENS ELBEHOV?
I elområde SE4 (Malmö) producerades år 2023 5,7 TwH vindkraftsel men utbyggnaden av vindkraften fortsätter i rasande fart. Anläggningarna Kattegatt Syd och Kriegers flak skulle tillsammans mer än fördubbla produktionen av vindkraft med sina 7 TwH. Ansökningar om nya anläggningar med kapacitet på mer än 100 TwH enbart i SE4 väntar på godkännande. Som jämförelse kan sägas att hela Sverige förbrukar ca 140 TwH per år. Ju mer vindkraft, desto större överskott som inte kan användas när det blåser. Samtidigt spelar det ingen roll hur många vindkraftverk man har, de kan inte producera något när det inte blåser. Priserna kommer bli ännu lägre och negativa allt oftare alltmedan perioder av stiltje fortfarande kommer medföra en situation av akut effektbrist för samhället. Det förblir en gåta hur expansion av vindkraft skall kunna tillgodose Sveriges framtida elbehov."

Det var ett misstag att inte kräva att vindkraftparkerna skulle bekosta egna energilager, och ha en begränsning av prisgarantierna. Likadant skulle nätägarna ha rätt till att begränsa hur mycket en park får pumpa ut på nätet. När inte ens minuspriser får de här företqgen att bromsa så är det något som måste åtgärdas
Dagens system gynnar överetablering.
när jag såg ett avsnitt i danska serien Svarta Svanen såg jag vissa likheter med hur de här företagen agerar.
såna här fiffel måste stoppas annars kan skattebetalarna få en jättenota .

Du låter ekonomin styra mer än din övertygelse.
Mycket som är sånt här ligger nära sånt som en prepper skulle göra.
Det är bara batteripacket som skiljer dig från en fullskalig prepper.
Är det batteripriset som hindrar. Vad jag har sett så tar det väldigt många år att räkna hem batterierna.

Mitt på dagen förbrukar vi ca 370 W
En större panel vore att skänka bort energi. Därför har vi en 200 W-panel som automatisk kopplas in före och efter lunch. Jämfört med tidigare år, 17 kWh på måndagar i juli, var besparingen denna dag 40%. Investeringen är betald på 2,5 år, således inom en månad!
Nej, någon prepper är jag inte. Jag utnyttjar resurserna optimalt. Att ladda ett batteri för att se på TV på kvällen är en riktigt dålig idé.
1721482928701.png

Mitt på dagen förbrukar vi ca 370 W
En större panel vore att skänka bort energi. Därför har vi en 200 W-panel som automatisk kopplas in före och efter lunch. Jämfört med tidigare år, 17 kWh på måndagar i juli, var besparingen denna dag 40%. Investeringen är betald på 2,5 år, således inom en månad!
Nej, någon prepper är jag inte. Jag utnyttjar resurserna optimalt. Att ladda ett batteri för att se på TV på kvällen är en riktigt dålig idé.
1721482928701.png
Jag skrev:
”Jämfört med tidigare år, 17 kWh på måndagar i juli, var besparingen denna dag 40%.”
Vad jag menade var
att vi bara betalade 40% av vad vi betalat tidigare under åren.

Den Amerikanske fysikern William Happer, 85 år, föreläste just i Tyskland och lämnade några avtryck:
1. Moln och vattenånga är mycket viktigare för Jordens klimat än ”växthusgaser”!
2. Vid en fördubbling av CO2 minskar utstrålningen med blott en procent. Samma resultat som IPCC kommit fram till!
3. Strålningsvärmen från Solen minskar med 50% om hälften av himlen är täckt av moln.

wH.jpg

Den Amerikanske fysikern William Happer, 85 år, föreläste just i Tyskland och lämnade några avtryck:
1. Moln och vattenånga är mycket viktigare för Jordens klimat än ”växthusgaser”!
2. Vid en fördubbling av CO2 minskar utstrålningen med blott en procent. Samma resultat som IPCC kommit fram till!
3. Strålningsvärmen från Solen minskar med 50% om hälften av himlen är täckt av moln.

wH.jpg
Du får överlämna en ny utgåva av syslöjdshandboken till han. Så att rätt slutsatser kan dras.

wH.jpg
Kul att det kommer lite fakta från nån med adekvat utbildning och erfarenhet, annars är det mest nån som alltid måste hänvisa till syslöjd och att Norskar inte har pengar. Som om DET skulle vara relevant.

Tillbaka
Topp