kolla här alla klimatskeptiker

• Januari 2026 kallast på decennier: Januari 2026 beskrivs som en av de kallaste månaderna på decennier i vissa regioner, med en medeltemperatur i Europa som var den lägsta sedan 2010.
  • Rekordkyla i Karibien och Nordamerika: Kuba uppmätte sin kallaste temperatur någonsin den 3 februari 2026, då Perico noterade 0,0°C. Även Bermuda satte troligtvis ett all-time low-rekord i början av februari.
  • Nordisk kyla: Skandinavien har upplevt en ovanligt kall vinter, med temperaturer i Helsingfors som fallit till runt -20°C.
  • Sibirien: Oymjakon i Sibirien, världens kallaste bebodda plats, har rapporterats ha extrema vintertemperaturer ner mot -71°C i början av 2026.

image-2.webp

• Januari 2026 kallast på decennier: Januari 2026 beskrivs som en av de kallaste månaderna på decennier i vissa regioner, med en medeltemperatur i Europa som var den lägsta sedan 2010.
  • Rekordkyla i Karibien och Nordamerika: Kuba uppmätte sin kallaste temperatur någonsin den 3 februari 2026, då Perico noterade 0,0°C. Även Bermuda satte troligtvis ett all-time low-rekord i början av februari.
  • Nordisk kyla: Skandinavien har upplevt en ovanligt kall vinter, med temperaturer i Helsingfors som fallit till runt -20°C.
  • Sibirien: Oymjakon i Sibirien, världens kallaste bebodda plats, har rapporterats ha extrema vintertemperaturer ner mot -71°C i början av 2026.

image-2.webp

Europas kallaste januari sedan 2010 – varmt globalt​

Av Marcus Lindén
Publicerad: I går 06:10
Månaden som gick blev Europas kallaste januari sedan 2010, uppger EU:s klimattjänst Copernicus. Snittemperaturen blev 2,34 grader. Även i USA var det kallt.

Men på det stora hela var årets januari den femte varmaste som har uppmätts på jorden, totalt 1,47 grader över preindustriella nivåer. Snittet drogs upp av södra halvklotet, enligt Copernicus.

– Januari 2026 gav en tydlig påminnelse om att klimatsystemet ibland samtidigt kan ge mycket kallt väder i en region och extrem värme i en annan, säger Samantha Burgess, strategisk klimatchef vid det europeiska väderinstitutet ECMWF.

Jag har kommit fram till att den bästa metoden att kontrollera temperaturen under det senaste dygnet är att på morgonen mäta temperaturen i jacuzzin. Under dagen värms vattnet genom att cirkulera genom en vattenbärande solpanel och vara täkt utom då vi badar.
Jag var på norra delen av ön igår och kunde idag på morgonen konstatera att det var soligt hemma igår, 34,6 grader i vattnet..

34,8 C.webp

Jag har kommit fram till att den bästa metoden att kontrollera temperaturen under det senaste dygnet är att på morgonen mäta temperaturen i jacuzzin. Under dagen värms vattnet genom att cirkulera genom en vattenbärande solpanel och vara täkt utom då vi badar.
Jag var på norra delen av ön igår och kunde idag på morgonen konstatera att det var soligt hemma igår, 34,6 grader i vattnet..

34,8 C.webp
Köp en flytande trådlös termometer så ser du temperaturen i jacuzzin i telefonen dygnet runt. Men full historik.

En Domstol kan inte bestämma att Riksdagen eller Regeringen skall vidta en viss åtgärd.
Klimataktivisterna Aurora menar emellertid att eftersom ”klimatkollapsen närmar sig”
stämmer man Svenska Staten igen trots att Högsta Domstolen redan kommit fram till
att Aurora-målet inte kan tas upp till prövning.
Här har man ställt upp inför pressen med sina RÖDA NÄSOR

Screenshot 2026-02-13 at 16.28.44.webp

En Domstol kan inte bestämma att Riksdagen eller Regeringen skall vidta en viss åtgärd.
Klimataktivisterna Aurora menar emellertid att eftersom ”klimatkollapsen närmar sig”
stämmer man Svenska Staten igen trots att Högsta Domstolen redan kommit fram till

Japp borde stämma staten för att ha släkt ned kärnkraften

Det bästa vore att skicka dem till USA och lär dem veta hut.

Jag vet att det är för mycket begärt att få ett seriöst svar från dem, men någon borde fråga dem om de tycker att klimatet blivit för varmt eller för kallt.
Jag har uppfattat att de tycker det blivit för varmt. De är ju väldigt mycket påpälsade för att tycka så.
Jag tvivlar på att du får nåt seriöst svar från Röven som sagt.

EDMO medverkar i EU-kommissionens kampanj mot klimatdesinformation och presenterar några egna resurser: exempelvis en liten guide HOW TO SPOT CLIMATE DISINFORMATION som pdf, en infografik-affisch, och två tidigare webbinarier i en ”training series” om klimatdesinformation och hur sådan kan motarbetas.
*

#ClimateFactsMatter: EDMO experts contribute to new campaign against climate disinformation in the EU

”There is a lot of talk about climate change – but some of it is designed to mislead.
Climate disinformation is the intentional spread of false or misleading information about climate change and climate action. It can take many forms, from denial and conspiracy theories to softer, more insidious arguments that seek to muddy the waters.
Those who push climate disinformation deliberately finance, create and spread content to obstruct climate action. For example, they try to cast doubt on the scientific consensus or sway people’s opinions in order to reduce pressure to regulate pollution or prepare for the impacts of climate change.
Be Aware – Be Prepared – Be Informed
The European Commission’s Directorate-General for Climate Action launched the # ClimateFactsMatter campaign with experts from EDMO and EU Disinfo Lab to help citizens spot disinformation.”
*
Watch the EDMO training series on climate disinformation:
– Module 1 EDMO Training Series on Climate Disinformation- Module 1: Understanding climate disinformation – EDMO
– Module 2 EDMO Training Series on Climate Disinformation- Module 2: Responding to climate disinformation – EDMO

Jag träffade på en ytligt bekant snubbe på flyget mellan Oslo och Stockholm.
Han jobbar åt Tennet, vilket även jag gjorde för 12 år sedan, eller något sånt.
Han sysslar således med offshore vindkraft.
Wind washing, som han kallade det för.

Kort förklarat. Pengarna ligger inte i levererad ström.

Tillbaka
Topp