kolla här alla klimatskeptiker

Idag har jag inget speciellt för mig så jag tänkte jag skulle gå och leta upp "klimatkrisen". Vad f-n skall man leta efter?
Hur ser den ut?

KLIMATKRIS.webp

Nu är det snarare så att Elsa verkligen skrämmer upp oss! :eek:

Om vi, på lång sikt, går mot en CO2-nivå på 300 ppm ser det verkligen inte bra ut för jordens stora och växande befolkning. Alla naturliga processer går ju mot att CO2 binds upp vilket leder till en sänkning i atmosfären. Som tur är kan ökad solinstrålning frigöra CO2 ur haven (inte mycket kolsyra i varm öl, eller hur) samt förbränning av fossila bränslen och vulkanutbrott motverka detta till gagn för växtlighet och liv på jorden.

Nu är det snarare så att Elsa verkligen skrämmer upp oss! :eek:

Om vi, på lång sikt, går mot en CO2-nivå på 300 ppm ser det verkligen inte bra ut för jordens stora och växande befolkning. Alla naturliga processer går ju mot att CO2 binds upp vilket leder till en sänkning i atmosfären. Som tur är kan ökad solinstrålning frigöra CO2 ur haven (inte mycket kolsyra i varm öl, eller hur) samt förbränning av fossila bränslen och vulkanutbrott motverka detta till gagn för växtlighet och liv på jorden.
Tack vare en ökning av CO₂ har Jorden blivit grönare. För de flesta grödor kommer mättnadspunkten att nås vid cirka 1.000–1.300 ppm under idealiska omständigheter.
En lägre nivå (800–1 000 ppm) rekommenderas för att odla plantor (tomater, gurka och paprika)
samt för salladsproduktion.

Gösta Petterson, har skrivit boken "Falskt alarm: Klimatfrågan ur ett vetenskapligt perspektiv".
För drygt 500 miljoner år sedan var luftens koldioxidhalt cirka 6.000 ppm. Olika livsformer konsumerade CO₂ i föreningar med kalcium för att bilda hårda skal och skelett. Efter döden har dessa sedimenterat i kilometertjocka lager av kalksten och krita. Döda växter som samlats utan tillträde för syre bildar torv, som så småningom kan bli brunkol och till sist stenkol. Så har kolet lagrats undan från livets kretslopp i fossila “slutförvar”.

Om detta bara fortsätter kommer växterna inte att överleva och “livet” utrotar sig självt.
Visserligen först om någon miljon år, men förloppet gör tydligt att “människan”,
den enda livsform som behärskar eld, BÖR återföra fossilt kol till livets kretslopp med hjälp av eld.

Speciellt för Klimatalarmisten In -ka, nu när vänstern inte har den minsta maktposition är det kört för vindkraften ;)
Som jag skrivit tidigare så tycker jag att det ska byggas små kärnkraftverk nära alla våra större städer vilket säkert går fortare att färdigställa, inte stora anläggningar som blir mål för ryska raketer och mycket känsligare

Nu blir det nog fart på klimatfrågan, kaffet hotat @Berralund .
Arabica-bönan - den vanligaste kaffebönan - kommer bli svårare att odla när jorden blir varmare, rapporterar Vetenskapsradion.
Detta kan leda till en brist på kaffe i framtiden, om man inte tar fram nya lösningar.
Forskare jobbar därför nu med att ta fram nya sorters kaffebönor, som tål ett varmare klimat och klimatförändringar.

Nu blir det nog fart på klimatfrågan, kaffet hotat @Berralund .
Arabica-bönan - den vanligaste kaffebönan - kommer bli svårare att odla när jorden blir varmare, rapporterar Vetenskapsradion.
Detta kan leda till en brist på kaffe i framtiden, om man inte tar fram nya lösningar.
Forskare jobbar därför nu med att ta fram nya sorters kaffebönor, som tål ett varmare klimat och klimatförändringar.
Såg nyss ett program från Colombia som visade att det fanns ett stort överskott på kaffe - priserna dumpas - bönder var tvugna att gå över till cocaodling för att överleva.

Låter lite som Vetenskapsradion har en agenda

Som jag skrivit tidigare så tycker jag att det ska byggas små kärnkraftverk nära alla våra större städer vilket säkert går fortare att färdigställa, inte stora anläggningar som blir mål för ryska raketer och mycket känsligare
Rysks eller kinesiska?

Det finns idag endast ett fåtal fjärde generationens reaktorer i världen, de mest utvecklade är Sodium-cooled Fast Reactor (SFR) i Ryssland som beräknas starta först 2026. De kyls med flytande natrium, en metall som kan explodera vid kontakt med vatten.

Släpp dina hjärnspöken om "vänstern" i Sverige och se dig om i världen !
Naturligtvis flera med samma agenda. Läser man lite i artikeln ser man att plantan är mycket skör och lättpåverkad.

Time isn’t on arabica’s side. A leaf rust epidemic that began around 2008 wiped out large tracts of production across Central America. As long ago as 1890, rust killed off most of the arabica plants in Sri Lanka, until then a major coffee supplier to the U.K. It forced Sri Lankan growers to start growing tea, a move that is widely believed to have turned England into the nation of tea drinkers it is today.

Om det nu inte var en tillfällig klimatkris år 1890. Nä på med mer CO2 skatt så kanske vi får fortsätta att dricka kaffe

Om det nu inte var en tillfällig klimatkris år 1890. Nä på med mer CO2 skatt så kanske vi får fortsätta att dricka kaffe
Det blir allt mer som talar mot CO2 som klimatpåverkande. Nu har det konstaterats att medeltemperaturen i princip bara ökat i Europa. Södra halvklotet lär ha blivit kallare. Vad jag vet så är inte gaser "lokala", de har en tendens att diffundera.

Det talas om att det skulle vara de minskade luftföroreningarna i Europa som lett till ökad solinstrålning! o_O

Naturligtvis flera med samma agenda. Läser man lite i artikeln ser man att plantan är mycket skör och lättpåverkad.

Time isn’t on arabica’s side. A leaf rust epidemic that began around 2008 wiped out large tracts of production across Central America. As long ago as 1890, rust killed off most of the arabica plants in Sri Lanka, until then a major coffee supplier to the U.K. It forced Sri Lankan growers to start growing tea, a move that is widely believed to have turned England into the nation of tea drinkers it is today.

Så varför har organisationer världen över "denna agenda" ?

Världskomplott ?

Det blir allt mer som talar mot CO2 som klimatpåverkande. Nu har det konstaterats att medeltemperaturen i princip bara ökat i Europa. Södra halvklotet lär ha blivit kallare. Vad jag vet så är inte gaser "lokala", de har en tendens att diffundera.

Det talas om att det skulle vara de minskade luftföroreningarna i Europa som lett till ökad solinstrålning! o_O
Jag är ingen klimatforskare men det har faktiskt bedrivits grundliga studier i sydamerika som visar på förhöjda temperaturer även på södra hemisfären. Om det beror på CO2 eller något annat berättar ju inte forskningen.

Om ni vill ha lite att läsa och bilda er en egen uppfattning finns en sammanställning på:
Climate Changes of the Recent Past in the South American Continent: Inferences Based on Analysis of Borehole Temperature Profiles

Så varför har organisationer världen över "denna agenda" ?

Världskomplott ?

We recognize that misleading information about climate change can undermine efforts to protect the planet.”

Kanske för att få små rädda stackare som er att betala mer skatt medan oligarkerna badar i sina miljarder. Thailandsresan blir omöjlig för kleti o pleti med dagens priser

immediately wondered: Why is Buffett — the so-called Oracle of Omaha, a billionaire investor famous for his foresight — betting nearly $10 billion on natural gas at a time when leaders in California and other states are talking about phasing out the planet-warming fossil fuel? Where does Buffett see long-term value for gas in a climate-constrained world?

Jag är ingen klimatforskare men det har faktiskt bedrivits grundliga studier i sydamerika som visar på förhöjda temperaturer även på södra hemisfären. Om det beror på CO2 eller något annat berättar ju inte forskningen.
Artikeln är från 2010 och vad jag har sett så skulle trenden ha vänt under de senare åren, det blir långsamt något svalare. Det handlar hela tiden om marginella förändringar av medelvärdet, med inslag av extremvärden.

Tillbaka
Topp