kolla här alla klimatskeptiker

När man kör på motorvägen norrut på Teneriffa har vi vant oss vid denna havsutsikt. Nu är antalet möllor tre gånger så många och dubbelt så höga. Det var inte så vi tänkte oss: "Vad skall väck? Barsebäck! Vad skall in? Sol och vind!

ITER.jpg
Skrämmande , att detta får fortgå är helt ofattbart

vitsen med vindkraft är att det alltid blåser någonstans särskilt i vårt avlånga land men i isan tror jag inte det funkar 555 då det sällan blåser där i alla fall inte under vinterhalvåret när vi har varit där
Blåser som fn i vissa perioder i Isaan skall du veta , märkligt att du tänker så, platt är det dessutom, hoppas på att Thailand inte köper denna klimathysteri

Vi bodde på slutet i Lund och där blåste det för jämnan. Vi var delägare i ett vindkraftverk. Kommunen har räknat på om fler hade gjort som vi.

Räkneexempel 1: All elenergi som förbrukas i Lunds kommun produceras enbart av vindkraftverk med effekten 2 MW.
Detta skulle motsvara ca 271 verk.

Räkneexempel 2: 20% av elenergin i Lunds kommun produceras av vindkraftverk med effekten 2 MW.
Detta skulle motsvara ca 54 verk.

Räkneexempel 3: 10% av elenergin i Lunds kommun produceras av vindkraftverk med effekten 2 MW.
Detta skulle motsvara ca 27 verk.

Räkneexempel 4: 5% av elenergin i Lunds kommun produceras av vindkraftverk med effekten 2 MW.
Detta skulle motsvara ca 14 verk.

Då vi flyttade från Sverige för 20 år sedan lär "vårt" vindkraftverk vara skrotat, billigare att riva än att byta växellåda.

Vi bodde på slutet i Lund och där blåste det för jämnan. Vi var delägare i ett vindkraftverk. Kommunen har räknat på om fler hade gjort som vi.

Räkneexempel 1: All elenergi som förbrukas i Lunds kommun produceras enbart av vindkraftverk med effekten 2 MW.
Detta skulle motsvara ca 271 verk.

Räkneexempel 2: 20% av elenergin i Lunds kommun produceras av vindkraftverk med effekten 2 MW.
Detta skulle motsvara ca 54 verk.

Räkneexempel 3: 10% av elenergin i Lunds kommun produceras av vindkraftverk med effekten 2 MW.
Detta skulle motsvara ca 27 verk.

Räkneexempel 4: 5% av elenergin i Lunds kommun produceras av vindkraftverk med effekten 2 MW.
Detta skulle motsvara ca 14 verk.

Då vi flyttade från Sverige för 20 år sedan lär "vårt" vindkraftverk vara skrotat, billigare att riva än att byta växellåda.
Nja det står några verk utanför stan åt Värpinge till (på vägen mot Lomma). Jag vet att det gick att köpa in sig i dessa när dom byggdes och det är kanske 20 år sedan. Om det har blivit en framgångssaga vet jag inte men det blev ingen satsning från min sida. Det har byggts några nya större där också, dessa var klara för ca 7 år sedan. Vet inte om man kunde sata pengar där, hade flyttat från stan till Kävlinge då.

Blåser som fn i vissa perioder i Isaan skall du veta , märkligt att du tänker så, platt är det dessutom, hoppas på att Thailand inte köper denna klimathysteri
Under mina 14 år i Thailand på vinterhalvåret har det kanske blåst 3 dagar där vi bor (ska du veta 555)

Jag har nog mer kunskap om Thailands väder än vad du vet om i alla fall , jag vistas utomhus under de perioder jag är där , sitter inte på verandan med en öl i näven
Den ända vind du vet om , är ju fartvinden.
Men apropå vind så kommer det snart en skur så det blåser upp lite grann , avtar när regnet kommer, så har det gjort de senaste elva åren.

Blir ibland lite tröttsamt att kommentera okunskap , det finns fakta att tillgå

DEDE: Thailand’s installed wind power plant capacity amounts end of 2019 roughly 1,500 MW. In Thailand, the Ministry of Energy’s Department of Alternative Energy Development and Efficiency (DEDE), promotes and supports this type of renewable energy by 70 wind measurement stations, studies on the potential of wind power since 1975 and the wind power potential map as of 2001, which had been updated in 2009. It shows that potential wind power sources are located in the Gulf of Thailand (from Nakornsritammarat, Songkla, to Pattany) as well as some areas in Petchburi and Doi Intanon. :rolleyes:
Att man valt att placera de flesta i Södra THailand beror på att elen skall distribueras till områden som bäst behöver kraft , industriområden, det betyder inte att det bara blåser där , det byggs nu även ut i Isaan regionen samt norra Thailand , trots att ingen vind finns ,

Senast redigerad av en moderator:
Blir ibland lite tröttsamt att kommentera okunskap , det finns fakta att tillgå

DEDE: Thailand’s installed wind power plant capacity amounts end of 2019 roughly 1,500 MW. In Thailand, the Ministry of Energy’s Department of Alternative Energy Development and Efficiency (DEDE), promotes and supports this type of renewable energy by 70 wind measurement stations, studies on the potential of wind power since 1975 and the wind power potential map as of 2001, which had been updated in 2009. It shows that potential wind power sources are located in the Gulf of Thailand (from Nakornsritammarat, Songkla, to Pattany) as well as some areas in Petchburi and Doi Intanon. :rolleyes:
Att man valt att placera de flesta i Södra THailand beror på att elen skall distribueras till områden som bäst behöver kraft , industriområden, det betyder inte att det bara blåser där , det byggs nu även ut i Isaan regionen samt norra Thailand , trots att ingen vind finns ,
De närmaste 20 dagarna skall det blåsa under fem dagar 5 sek meter resterande femton dagarna under.
Men vist blåser det i isaam men det är kortvariga vindar som kan ställa till med stor förödelse.
För 35 år sedan blåste det även här, övervåningen blåste av på huset jag bebor.
Får sju år sedan blåste en del av taket bort, på nämnda hus.
Men inte driver man vindkraft verk här på slätt landet som Isaan till mesta delen består av.
Sedan undrar jag vad du fått det till att det inte finns industri här som behöver kraft

De närmaste 20 dagarna skall det blåsa under fem dagar 5 sek meter resterande femton dagarna under.
Men vist blåser det i isaam men det är kortvariga vindar som kan ställa till med stor förödelse.
För 35 år sedan blåste det även här, övervåningen blåste av på huset jag bebor.
Får sju år sedan blåste en del av taket bort, på nämnda hus.
Men inte driver man vindkraft verk här på slätt landet som Isaan till mesta delen består av.
Sedan undrar jag vad du fått det till att det inte finns industri här som behöver kraft
Industri finns det , men den stora efterfrågan är ju kanske inte i Isaan , men det byggs ju ut nu med Vindkr.verk i Isaan ,fö så snurrar det ganska bra med 5 meter stadig vind, det behöver inte blåsa storm för att de skall ge effekt

Industri finns det , men den stora efterfrågan är ju kanske inte i Isaan , men det byggs ju ut nu med Vindkr.verk i Isaan ,fö så snurrar det ganska bra med 5 meter stadig vind, det behöver inte blåsa storm för att de skall ge effekt
Var bygger man dessa vind snurren, en bra källa på det, den förra källan sa ju inget om detta.Fast dan var ny.

Hahaha, nu har han blivit meteorolog också, snacka om mångsysslare. Förutom virolog, smittskyddsläkare, polis, jägare you name it. Jag bugar och waiar av vördnad för all denna kunskap. :wai:
Han är expert på allt partiet vill ha ut av politruken, så länge han kastar skit på sittande regeringen och Sveriges myndigheter.
Inte lätt att vara fattig och lyda Husbondens röst.

Jag har nog mer kunskap om Thailands väder än vad du vet om i alla fall , jag vistas utomhus under de perioder jag är där , sitter inte på verandan med en öl i näven
Blåst kan förekomma väldigt lokalt. Högre landsområden tenderar att ha mer blåst. Just i områden med höga berg, möjligtvis kullar, vill gärna vindarna dra mer rakt upp, vilket i slutändan bildar okontrollerade vindbyar nära markområden. Det samma inträffar i Sverige. Man kan bo i en ort där det blåser 300 dagar per år, grannorten 1 mil bort kan ha vindstilla i 300 dagar. =)

Tillbaka
Topp