kolla här alla klimatskeptiker

Extremväder här extremväder där varmare här å där kallare här å där å inget kan människan lastas för, ja ja jag tror ju vad jag tror så det så

Hej

Så är det nog, ska vi rädda livet på jorden är vårt sätt att leva inte hållbart, så visst är det säkerligen helt rätt ur miljösynpunkt men vi människor tänker ju mer på hur det påverkar plånboken.

Dom partier som förespråkar åtgärder mot klimatkris, värnar miljö och natur lär nog aldrig bli särskilt populära, vi vill ju helst fortsätta leva på ett sätt som kräver att vi hade 4 jordklot fast vi fortfarande bara har en, det gäller att hitta en ny planet med syre, vatten och ett klimat som passar oss innan den här blir obeboelig. :)

Mvh isan lover
Det är väl resultatet av aktivisterna du relaterar till men är det sanningen?

Vad tror du?

Hej

Sett till en Svensk äldre människas egna erfarenheter så råder det väl ingen som helst tvekan om att klimatet har ändrat sig ganska mycket bara under en livstid, sen är väl frågan mer hur mycket av detta som beror på människan och vad som hade skett ändå av andra orsaker, klimatet har ju alltid varierat över tid sett i ett längre perspektiv.

Mvh isan lover
Jag kan bara hänvisa till de platser jag bott på. Enligt de officiellt registrerade termometrvärdena har temperaturen under min levnad ökat med 0,03 grader. Vissa tider varmt andra kallt. Om man med klimat menar temperaturen under trettio år har jag upplevt mer än tre klimat då klimatet varit oförändrat.

Det är väl resultatet av aktivisterna du relaterar till men är det sanningen?

Vad tror du?
Hej

Jag är tyvärr inte så hoppfull om människans framtid på jorden och det finns väl nästan ingenting som tyder på att några genomgripande förändringar kommer att bli av, fokus ligger på även fortsatt mer tillväxt och att börsen ska utvecklas positivt än att på allvar ta tag i globala problem.

Dom sista resterna av regnskogarna försvinnner i rasande takt, fisken är på väg att ta slut i havet, hälften av jordens befolkning har vattenbrist, hav, sjöar och floder förorenas via utsläpp, hälften av jordens befolkning går och lägger sig hungriga, många länder och städer har problem med luftföroreningar, 100 000 tals djurarter är redan utrotade och 1 miljon arter är hotade av utrotning.

Så att människan ligger bakom många av dom negativa förändringar vi ser råder det nog ingen tvekan om, men jag håller med om att det är svårt att med säkerhet påvisa till hur stor del vår livstil påverkar klimatet, men jag tillhör helt klart dom som ser risker för att det finns påverkan här också, då främst gällande att klimatförändringarna går fortare nu.

Mvh isan lover

Jag kan bara hänvisa till de platser jag bott på. Enligt de officiellt registrerade termometrvärdena har temperaturen under min levnad ökat med 0,03 grader. Vissa tider varmt andra kallt. Om man med klimat menar temperaturen under trettio år har jag upplevt mer än tre klimat då klimatet varit oförändrat.
Hej

När jag växte upp spelade man ex.vis fortfarande bandymatcher på sjöis och på banor utan konstfrysning, uterinkar för hockey med konstfrysning spolades redan i oktober, nu badar vi här i havet mitt i oktober och då är de fortfarande
12-14 grader varmt, i stora delar av sydsverige har många bandylag försvunnit numera, det finns inga isar att spela på längre, i Mellansverige och norröver hsr man byggt bandyhallar med konstfrysning för att kunna säkerställa att en säsong ska kunna genomföras.

Mvh isan lover

Jag ifrågasätter definitivt INTE att människan har påverkat att tempen stiger på jorden. Däremot får vi inte bortse ifrån att även om inte människan hade funnits på jorden så hade tempen stigit på jorden och polerna hade smält totalt för att sedan blivit en ny istid och lagt norra Europa under ett drygt 10km tjockt istäcke.

Hej

Jag är tyvärr inte så hoppfull om människans framtid på jorden och det finns väl nästan ingenting som tyder på att några genomgripande förändringar kommer att bli av, fokus ligger på även fortsatt mer tillväxt och att börsen ska utvecklas positivt än att på allvar ta tag i globala problem.

Dom sista resterna av regnskogarna försvinnner i rasande takt, fisken är på väg att ta slut i havet, hälften av jordens befolkning har vattenbrist, hav, sjöar och floder förorenas via utsläpp, hälften av jordens befolkning går och lägger sig hungriga, många länder och städer har problem med luftföroreningar, 100 000 tals djurarter är redan utrotade och 1 miljon arter är hotade av utrotning.

Så att människan ligger bakom många av dom negativa förändringar vi ser råder det nog ingen tvekan om, men jag håller med om att det är svårt att med säkerhet påvisa till hur stor del vår livstil påverkar klimatet, men jag tillhör helt klart dom som ser risker för att det finns påverkan här också, då främst gällande att klimatförändringarna går fortare nu.

Mvh isan lover
En klimatförändring kan man först betrakta efter 30 år. Klimatet förändras i cykler och efter en varm period kommer en kall. Våra termometrar visar en fallande trend de senaste 5 åren. Om temperaturen fortsätter så i ytterligare 25 år kan vi dra slutsatsen att klimatet blivit kallare.

En klimatförändring kan man först betrakta efter 30 år. Klimatet förändras i cykler och efter en varm period kommer en kall. Våra termometrar visar en fallande trend de senaste 5 åren. Om temperaturen fortsätter så i ytterligare 25 år kan vi dra slutsatsen att klimatet blivit kallare.
Så dom som hävdar att jordens medeltemperatur ökat bara snackar skit

Så dom som hävdar att jordens medeltemperatur ökat bara snackar skit
Sista istiden tog slut för ca 8.000 år. Uppvärmningen har fortsatt med vissa bakslag. Under Romartiden var temperaturen två grader högre än den är idag. Det finns inga spår av ”tipping point” utan klimatet växlar upp och ner. Den svaga uppvärmning som vi njuter av idag skyller IPCC på våra aktiviteter. Det går jag inte på. Idag har vi känsliga mätinstrument som från rymden som hämtat data om hur utstrålningen från jorden förändras med ökad CO2. En spektralanalys visar att utstrålningen kommer att minska 3W/m2 om CO2 fördubblas. De som lever om 160 år kommer eventuellt att uppleva en temperaturökning om 1 grad. SMHI redovisar också drygt en grad varmare. För att inte hamna i onåd hos IPCC plussar SMHI på med 2 grader - på grund av återkoppling. Återkoppling är en töntig teori som har stark koppling till ”tipping point.” Vi lever verkligen inte i någon klimatkris. Allt fler anar att det är dags för ett kallare klimat.

Hot (kopia).webp

Alla som har studerat en termitstack förstår varför det blir lokala temperaturhöjningar runt alla dessa megastäder. Hårdgjorda ytor, minskad grönska, värmealstrande aktiviteter från maskiner och människor m m bidrar till temperaturstegring. Problemet är tydligen uppmärksammat och på vissa håll funderas det över hur man skall kunna få svalare städer.

Ett förslag är tydligen att plantera träd - tänka sig, vilken tur att man kom på den idén! ;)

Alla som har studerat en termitstack förstår varför det blir lokala temperaturhöjningar runt alla dessa megastäder. Hårdgjorda ytor, minskad grönska, värmealstrande aktiviteter från maskiner och människor m m bidrar till temperaturstegring. Problemet är tydligen uppmärksammat och på vissa håll funderas det över hur man skall kunna få svalare städer.

Ett förslag är tydligen att plantera träd - tänka sig, vilken tur att man kom på den idén! ;)

Inte bara värmealstrande aktiviteter. Värmen håller sig kvar i material och värmeemission från de varma materialen sker även om solen gått ner.
Det sker oavsett om det är CO2 eller inte i luften.

Jag slutar aldrig att förvånas. STUDIO ETT i P1 hade igår ett inslag om ”klimatanpassning”. En klimat- och vattenexpert från SMHI medverkade. Ett hot på längre sikt var havsnivåhöjningen. Experten kunde tänka sig att valla in Stockholms skärgård för att förhindra att saltvatten tränger in i Mälaren. Fakta: Medelnivån i Mälaren låg igår ca 0,5 m över medelnivån i Saltsjön. Om Experten orkat tittat på SMHI´s hemsida hade han lärt sig litet om svensk historia. Gustav III började nämligen mäta havsnivån i Stockholm redan 1774. På grund av landhöjningen har havsnivån sedan dess sjunkit ca en meter, INTE STIGIT. Varken redaktionen eller ”experten” har en aning om vad de pratar om.

Sjunker.webp

Jag slutar aldrig att förvånas. STUDIO ETT i P1 hade igår ett inslag om ”klimatanpassning”. En klimat- och vattenexpert från SMHI medverkade. Ett hot på längre sikt var havsnivåhöjningen. Experten kunde tänka sig att valla in Stockholms skärgård för att förhindra att saltvatten tränger in i Mälaren. Fakta: Medelnivån i Mälaren låg igår ca 0,5 m över medelnivån i Saltsjön. Om Experten orkat tittat på SMHI´s hemsida hade han lärt sig litet om svensk historia. Gustav III började nämligen mäta havsnivån i Stockholm redan 1774. På grund av landhöjningen har havsnivån sedan dess sjunkit ca en meter, INTE STIGIT. Varken redaktionen eller ”experten” har en aning om vad de pratar om.

Sjunker.png
Vi lever i aktivismens tidevarv där sanning, vetenskap, blir mer o mer mindre värda, tyvärr.

Tillbaka
Topp