kolla här alla klimatskeptiker

Vad är problemet? Greta är mångmiljonär och istället för att uppmana sina aktivister att hindra utryckningsfordon borde de skapa en privat krisfond - om man nu tycker det är viktigare. "Folk dör", säger Greta.
Javisst, men de "klimatrelaterade dödsfallen har minskat DRAMATISKT:

Ursäkta. Men var fick du information om att Greta är mångmiljonär? Hittills har hon ju skänkt bort pengar hon fått till olika andra ändamål.

Vad är problemet? Greta är mångmiljonär och istället för att uppmana sina aktivister att hindra utryckningsfordon borde de skapa en privat krisfond - om man nu tycker det är viktigare. "Folk dör", säger Greta.
Javisst, men de "klimatrelaterade dödsfallen har minskat DRAMATISKT:

Jag skulle gärna vilja ha en länk till den vetenskapliga rapporten om att antal personer som omkommer i klimatrelaterade katastrofer minskar. Hade varit intressant att ta del av den och få en djupare insyn.

Ursäkta. Men var fick du information om att Greta är mångmiljonär? Hittills har hon ju skänkt bort pengar hon fått till olika andra ändamål.
Greta har fått ett flertal priser, det största, Gulbenpian-priset på 1.000.000 Euro Man kan läsa att Greta av dessa skänkte bort 200.000 Euro. Kvar: 800.000 Euro = nästan 9 miljoner SEK. Ingen har insyn i bolaget!

Jag skulle gärna vilja ha en länk till den vetenskapliga rapporten om att antal personer som omkommer i klimatrelaterade katastrofer minskar. Hade varit intressant att ta del av den och få en djupare insyn.
Det går nog att hitta något "peer revew -at paper", men det får du leta upp själv. Kanske det här kan vara en utgångspunkt:

"Dödsfall på grund av naturkatastrofer har minskat kraftigt i världen under det senaste århundradet – från, under några år, miljoner dödsfall per år till i genomsnitt 60,000 under det senaste decenniet, enligt Our World in Data."

Det här borde alla klimatalarmister läsa:

"... På 1920-talet dog i genomsnitt 500 000 personer om året i väderrelaterade katastrofer. Tonläget i dagens debatt antyder att klimatorsakade katastrofer blir allt dödligare, men det stämmer inte. Under det gångna århundradet har antalet klimatrelaterade dödsfall minskat med häpnadsväckande 96 procent, till ett genomsnitt kring 18 000 personer per år ... .

Greta har fått ett flertal priser, det största, Gulbenpian-priset på 1.000.000 Euro Man kan läsa att Greta av dessa skänkte bort 200.000 Euro. Kvar: 800.000 Euro = nästan 9 miljoner SEK. Ingen har insyn i bolaget!
Vad har du fått de siffrorna ifrån, om man får fråga? Källa, tack.
Ett BOLAG i Sverige har resultatskyldighet så där skulle jag nog säga att du har fel. Vad är hennes bolags vinst efter finansnetto?

I övrigt så kan man ju i vart fall titta på denna länk. Inte för att jag påstår att det är sant, men å andra sidan har jag inget som stöder vad du skriver.

Det går nog att hitta något "peer revew -at paper", men det får du leta upp själv. Kanske det här kan vara en utgångspunkt:

"Dödsfall på grund av naturkatastrofer har minskat kraftigt i världen under det senaste århundradet – från, under några år, miljoner dödsfall per år till i genomsnitt 60,000 under det senaste decenniet, enligt Our World in Data."

Det här borde alla klimatalarmister läsa:

"... På 1920-talet dog i genomsnitt 500 000 personer om året i väderrelaterade katastrofer. Tonläget i dagens debatt antyder att klimatorsakade katastrofer blir allt dödligare, men det stämmer inte. Under det gångna århundradet har antalet klimatrelaterade dödsfall minskat med häpnadsväckande 96 procent, till ett genomsnitt kring 18 000 personer per år ... .
Jag skulle uppskatta forskningsrapport, inte en ledare som uttrycker sina åsikter.

Sedan är det ett stort inbyggt tankefel i det hela. Det är att vi i världen bygger bättre hus, bättre vägar, vågbrytare och andra system som gör att vi i högre grad överlever katastrofer. Man kan inte dra ett likhetstecken mellan att antalet döda minskar och att det i så fall beror på färre naturkatastrofer. Det är cherry-picking på hög nivå.

En forskningsstudie över tid måste titta på ett djuplodande sätt titta på anledningen till en förändring, inte bara slarvigt hänvisa till ett fenomen.

Imponerande tjej, tänk den styrkan vid den åldern, står upp för och skänker bort....
Vi kommer aldrig att veta hur mycket pengar som finns i den Stiftelse som familjen Thunberg skapat.
Antag att Greta hade kommit till mötet i Egypten och sagt: "Vår stiftelse kommer att ta emot frivilliga gåvor och förmedla dem till platser på Jorden som drabbas av väderkatastrofet." Då hade mötet i Egypten kunnat avslutats idag.

Vi kommer aldrig att veta hur mycket pengar som finns i den Stiftelse som familjen Thunberg skapat.
Antag att Greta hade kommit till mötet i Egypten och sagt: "Vår stiftelse kommer att ta emot frivilliga gåvor och förmedla dem till platser på Jorden som drabbas av väderkatastrofet." Då hade mötet i Egypten kunnat avslutats idag.
En stiftelse är väl skattepliktig och måste väl redovisa inkommna pengar precis som ett företag? Osäker på skattedelen men måste väl redovisas.
Tror knappast en 16 årig tjej som jag för mig hon var när började sin Fredagsdemonstration har en plan på att bedra folk?

Imponerande tjej, tänk den styrkan vid den åldern, står upp för och skänker bort....
Det är det som är felet, en tonåring från Sverige ska inte bli Person of the Year i världen, umgås med presidenter, påven, tala i EU parlamentet, i FN och USAs senat/kongress.

Avundsjuka på många plan lyser igenom hos många.
Särskilt av de som är säkra på att dom har mer kompetens.

Det är det som är felet, en tonåring från Sverige ska inte bli Person of the Year i världen, umgås med presidenter, påven, tala i EU parlamentet, i FN och USAs senat/kongress.

Avundsjuka på många plan lyser igenom hos många.
Är ju så, tycker sjukt hur vuxna män/kvinnor skapar konspirationsteorier om en tonnårings rädsla gällande miljön.
Jordklotet är begränsat, vi håller på att förstöra enda stället vi vet att kan leva på.

En stiftelse är väl skattepliktig och måste väl redovisa inkommna pengar precis som ett företag? Osäker på skattedelen men måste väl redovisas.
Tror knappast en 16 årig tjej som jag för mig hon var när började sin Fredagsdemonstration har en plan på att bedra folk?
Nja, beror naturligtvis på var stiftelsen är registrerad men stiftelser är oftast inte skattepliktiga och har mycket begränsad insyn.

Tänkte jag på stiftelse i Sverige, inte så insatt men tycker hatet mot henne gått överstyr...
Det prestationer hon gjorde runt 2019 är imponerande och att bli en världskändis är inte något som många klarar av.

Det är väl också orsaken att hon trappat ner och fullföljer sina studier.
Det blev för mycket.

Hon är fortfarande världens mest kända svensk i stora delar av världen.
Studenterna i Asien vet vem hon är, men ingen kan namnet på vår kung.

Tycker ni får tänka till, det är ett barn och barns rädsla om miljön, fan vidrigt hur vuxna människor kan attackera och bete sig så mot en unge.
Hon är rädd, vi är nog många som är rädda men idag är man väl mer egoist och skiter i om 300 år.
Bara fortsätta skjövla och föda.
Jorden har en begränsad yta och begränsning av naturresurser.

Tillbaka
Topp