kolla här alla klimatskeptiker

Jag känner bara en enda person som orkat plöja igenom IPCC´s rapporter och förlitar mig därför på henne.
Varje rapport bygger på datorsimuleringar och det positiva är att t.o.m rapporterna blir alltmer positiva varje gång.
I media är det nämligen tvärt om.
Jag rekommenderar dig att lära känna någon annan än Elsa Widding att förlita dig på, hon är inte mycket att lita på.

Klart det bygger på datorsimuleringar. Skulle ta alldeles för lång tid att göra denna process för hand. Det är därför det investeras i kvantdatorer för att kunna göra beräkningarna snabbare.

Widding, som du ofta hänvisar till, är kontroversiell när det kommer till klimatfrågan. Att hon är civilingenjör behöver inte betyda att hon har spetskompetens i miljöfrågor. Litar nog mer på forskande professorer inom miljöområdet i FN's klimatpanel.

Wikipedia beskriver Elsa Widding så här:

Elsa Widding avlade vid Chalmers 1996 civilingenjörsexamen i väg- och vattenbyggnad.

Mellan 1996 och 2005 arbetade hon inom energibranschen, först på norska Statkraft och sedan mellan 1999 och 2005 på olika positioner inom Vattenfall.

År 2005 gick hon på INSEAD Business School, och arbetade sedan på Bure Equity fram till 2007.

Mellan 2008 och 2010 arbetade hon på Näringsdepartementet och var bolagsansvarig analytiker för de statliga bolagen Vattenfall, SJ och Green Cargo.

Mellan 2010 och 2013 var hon chef för elnätsreglering på Fortum, och driver sedan 2014 eget bolag som rådgivare.

Hon har blivit känd för att ha kritiserat statligt ägda Vattenfalls köp av Nuon 2009 samt senare den forcerade utförsäljningen av tysk kolkraft, och utsågs 2014 till "Sveriges bråkigaste kvinna" av affärsmagasinet Passion for business.

Min kommentar om Nuon affären: Elsa hade rätt och Skattebetalarna blev lurade på konfekten.

Hon har 2021 kritiserats i ett granskande reportage i SVT (under ledning av Erika Bjerstöm) för klimathotsskeptiska påståenden, vilka enligt granskningen är baserade på underkända vetenskapsrapporter och feltolkad statistik

Klart det bygger på datorsimuleringar. Skulle ta alldeles för lång tid att göra denna process för hand. Det är därför det investeras i kvantdatorer för att kunna göra beräkningarna snabbare.

Widding, som du ofta hänvisar till, är kontroversiell när det kommer till klimatfrågan. Att hon är civilingenjör behöver inte betyda att hon har spetskompetens i miljöfrågor. Litar nog mer på forskande professorer inom miljöområdet i FN's klimatpanel.
Ööh hallå finns väl ingen kvantdator idag utan en teori?

Wikipedia beskriver Elsa Widding så här:

Elsa Widding avlade vid Chalmers 1996 civilingenjörsexamen i väg- och vattenbyggnad.

Mellan 1996 och 2005 arbetade hon inom energibranschen, först på norska Statkraft och sedan mellan 1999 och 2005 på olika positioner inom Vattenfall.

År 2005 gick hon på INSEAD Business School, och arbetade sedan på Bure Equity fram till 2007.

Mellan 2008 och 2010 arbetade hon på Näringsdepartementet och var bolagsansvarig analytiker för de statliga bolagen Vattenfall, SJ och Green Cargo.

Mellan 2010 och 2013 var hon chef för elnätsreglering på Fortum, och driver sedan 2014 eget bolag som rådgivare.

Hon har blivit känd för att ha kritiserat statligt ägda Vattenfalls köp av Nuon 2009 samt senare den forcerade utförsäljningen av tysk kolkraft, och utsågs 2014 till "Sveriges bråkigaste kvinna" av affärsmagasinet Passion for business.

Min kommentar om Nuon affären: Elsa hade rätt och Skattebetalarna blev lurade på konfekten.

Hon har 2021 kritiserats i ett granskande reportage i SVT (under ledning av Erika Bjerstöm) för klimathotsskeptiska påståenden, vilka enligt granskningen är baserade på underkända vetenskapsrapporter och feltolkad statistik
Om nu Wikipedia har rätt fakta, vilket jag utgår från att de har eftersom den kan redigeras av sakkunniga, så skulle jag dra åt mig öronen av den sista meningen.

Det prestationer hon gjorde runt 2019 är imponerande och att bli en världskändis är inte något som många klarar av.

Det är väl också orsaken att hon trappat ner och fullföljer sina studier.
Det blev för mycket.

Hon är fortfarande världens mest kända svensk i stora delar av världen.
Studenterna i Asien vet vem hon är, men ingen kan namnet på vår kung.
Inte många vet namnet på dej heller OK jag vet men ensam

Det finns mängder av klimatmodeller och beroende på modellen och värdet på de ca 50 ingående parametrarna blir det ett MYCKET varierande resultat. Medelvärdet på bilden är den svarta linjen.
Själv bedriver jag ett privat projekt att följa molnbildningen i tiden - insamling av data. Jag är inte förmögen att skapa en modell som beskriver molnbildningen i framtiden. Vilka parametrar styr molnbildningen? Klimat är komplicerat !

SIMULERINGAR.webp

Erika Bjerstöm kallade civilingenjör Elsa Widding för ingenjören och Agronom Jochn Rocksrröm titulerades som klimatexpert, har jag hört. Jag tittar inte på SVT.
Jag struntar i vad media kallar personerna, men det vore väl bra om de kallades i egenskap av en officiell titel. Den titeln ska ha något med frågan som man diskuterar för att det ska få tyngd. Ju mer godkänd forskning man gjort inom det debatterade området, desto mer trovärdig är personen.

Det finns mängder av klimatmodeller och beroende på modellen och värdet på de ca 50 ingående parametrarna blir det ett MYCKET varierande resultat. Medelvärdet på bilden är den svarta linjen.
Själv bedriver jag ett privat projekt att följa molnbildningen i tiden - insamling av data. Jag är inte förmögen att skapa en modell som beskriver molnbildningen i framtiden. Vilka parametrar styr molnbildningen? Klimat är komplicerat !

SIMULERINGAR.png
Där kan jag hålla med dig om en sak: klimat är komplicerat. Det är otroligt många parametrar som måste tas hänsyn till.

Nu är ju faktiskt agronomen Rockström även professor i miljövetenskap, kanske därför ?
Fast det gör honom verkligen inte till någon klimatexpert, om man med klimatexpert menar någon som förstår fysiken bakom de långsiktiga förändringarna i jordens klimat. Rockström är agronom (bonde). Har han gjort någon publicerad forskning om vad som påverkar jordens långsiktiga klimat?

Lyssna på vad en som t ex Lennart Bengtsson har att säga istället.

F ö så kritiserar inte Elsa W de enskilda IPCC-rapporterna utan hon är mera kritiskt till de aktivistiska slutsatserna som dras i rapportens sammanfattning.

Vad Erika Bjerström gjorde mot Elsa kan bäst beskrivas som ett justitie-/karaktärsmord. Fullständigt osaklig kritik och dessutom med inklippta intervjuer med "forskare" som inte har kompetens inom det naturvetenskapliga området. Det finns en intervju med Elsa på YouTube (?) där hon får chansen att bemöta dessa "lögner".

Idag var jag riktigt dum som satte på SR P1. Det var lördagspropaganda med ”Konflikt”. "Runt Falsterbonäset skall en två mil lång och tre meter hög skyddsvall skydda välbärgade Skanör-Falsterbo från översvämningar." Projektet kostar 200 miljoner kr, påstår man i programmet. SR borde istället ha lyssnat till Thoralf Alfsson.

Tillbaka
Topp