kolla här alla klimatskeptiker

Jag är varken meteorolog eller betald klimatforskare. Emellertid började jag sedan ett halvår tillbaka samla in molndata. Orsaken är att vi noterar ökad molnigheten och att de officiella termometrarna visar en tendens till fallande temperaturer. Moln-forskning är ett komplicerat område och få orkar ta ett grepp om det.
Antingen läser man Aftonbladet eller lyssnar man på klimatforskare som Henrik Svenskmark och Valentina Zharkova.
För mig är det bara siffror som räknas, inte tyckande.
Du bevisar återigen din okunskap. Vare sig Henrik Svensmark eller Valentina Zharkova är klimatforskare som du påstår. Han är fysiker och hon är matematiker. Det är lätt att hitta svidande kritik till t.ex Valentinas påståenden om klimatet och det är inte i Aftonbladet jag letat.

Ids inte lägga ner mer tid på denna meningslösa diskussion. Lägger mig och läser en god bok i stället.

Du bevisar återigen din okunskap. Vare sig Henrik Svensmark eller Valentina Zharkova är klimatforskare som du påstår. Han är fysiker och hon är matematiker. Det är lätt att hitta svidande kritik till t.ex Valentinas påståenden om klimatet och det är inte i Aftonbladet jag letat.

Ids inte lägga ner mer tid på denna meningslösa diskussion. Lägger mig och läser en god bok i stället.
Bra idé att läsa en god bok, du har ju uppenbarligen inte ens läst artikeln som du lyfter fram. Artikeln är från 2019 och tar inte upp två komponeter av magnetfältet i de solfläckar som studerats.

Kul spel som många här borde testa. Finns numera även på svenska.

Cranky Uncle-spelet

Cranky Uncle-spelet använder sig av inokuleringstekniken. En seriefigur, Cranky Uncle, fungerar som en mentor för spelaren och vägleder denne till att lära sig olika vetenskaps-förnekande tekniker. Cranky Uncle-spelet är gratis och finns att spela på iPhone (sks.to/crankyiphone) och Android (sks.to/crankyandroid) såväl som direkt i webb-läsaren (sks.to/crankybrowser). Spelarens mål är att bli en surgubbe, en "cranky uncle" - en vetenskapsförnekare som skickligt använder sig av olika bristfälliga argumentationstekniker för att avfärda vetenskapliga slutsatser. Genom att ikläda sig en surgubbes attityd utvecklar spelaren en förståelse för vetenskapsförnekande tekniker och får därmed kunskap för att motstå vilseledande övertalningsförsök i framtiden.

Mer information om spelet och dess vetenskapliga bakgrund står att läsa i artikeln “Teaching students how to spot climate misinformation using a cartoon game”, publicerad i tid-skriften Plus Lucis.

Kul spel som många här borde testa. Finns numera även på svenska.
Undrar om inte Greta och ni andra NPC skulle ta en funderare över vad "vetenskap" verkligen innebär och i vilket avseende det skiljer sig från religion och dogmer.

untitled2.webp

Undrar om inte Greta och ni andra NPC skulle ta en funderare över vad "vetenskap" verkligen innebär och i vilket avseende det skiljer sig från religion och dogmer.

untitled2.webp

Påminner mig om min son när han gick på Burapa skolan. Fråga: vad fick ni lära er idag. Son: Thai science.
Jag : okej vad handlade det om?
Son: det handlade om thai science
Jag: men det finns ju olika typer av science.. biologi, fysik, kemi...?
Son: thai science betyder thailändsk science
Jag: ok, det lät ju som ett klart och tydligt svar

untitled2.jpg

Man ska ifrågasätta vetenskap, men då måste den vetenskap som motbevisar ha en tyngd. Användande av annan metod och datainsamling än den etablerade vetenskapen måste exempelvis tydligt framgå, och det ska kunna repeteras av annan forskargrupp.

Beror ju på den mänskliga utvecklingen av att klara av liv och hälsa under de senaste tre åren. Ganska elementärt. Sjukvård, mediciner etc etc såg rätt annorlunda ut för 100 år sedan
Detta med EU som styr det mesta i gamla i Svea, nu kan inte elstödet sjösättas då de (Svenska kraftnät) inte styr över detta utan måste godkännas av EU :confused: . jag röstade ine för EU skall jag nämna , djäkla skit och kostar bara en helv massa samt att Sverige styrs av makthungriga EU politiker

Ungefär som många andra "forskare" då , men bara de påstår rätt saker dvs att det är en klimatkatastrof så är de per automatic forskare och reprensenterar alla forskares åsikter i frågan.
Fel saker så bara statsvetare :laugh2:
Om jag vill veta mer om klimatet så litar jag mera på vad forskare med lång utbildning i detta komplicerade ämne säger än på vad en statsvetare som vrider på sanningen och göds av oljeindustrin säger. Men var och en blir salig på sin tro.

Tillbaka
Topp