Fiskarn
Forumveteran
Gillar Denice på Riks , en ögonfröjd den vackra tjejen , kan uttrycka sig samt glad, trevlig och sexig som fasenHelt sjukt hur de kan förneka detta, nu är det nya regeringens fel att vi inte har kärnkraften kvar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gillar Denice på Riks , en ögonfröjd den vackra tjejen , kan uttrycka sig samt glad, trevlig och sexig som fasenHelt sjukt hur de kan förneka detta, nu är det nya regeringens fel att vi inte har kärnkraften kvar
Inlägget innan, det med diagrammet, var taget från ett inlägg på Twitter gjort av signaturen GrisGugge.Han heter tydligen Thoralf Alfsson, jag vet inte just nu närmare vem/vad han är.
Är det viktigt för dig?
Varför kallar du honom GrisGugge?
Påstår han något felaktigt enligt dig?
Jag har aldrig hört talas om någon "GrisGugge". Grafen skapad av Mattias Albinsson och publicerades i juli 2019. Mattias skriver: Jag har inget annat syfte med grafen än att jag var nyfiken på hur det faktiskt ser ut.Inlägget innan, det med diagrammet, var taget från ett inlägg på Twitter gjort av signaturen GrisGugge.
Ok, då kan man väl gissa att denna "GrisGugge" har hämtat samma data som OsoPolar har gjort, d.v.s. via Mattias Albinsson som hämtat från SMHI:s mätstation på Bromma? Det känns i min värld betydligt mer (helt) seriöst jmfr. med t.ex. Erika Bjerström på SVT, med många flera liknande galna alarmister.Inlägget innan, det med diagrammet, var taget från ett inlägg på Twitter gjort av signaturen GrisGugge.
OK, när jag kopierade texten till diagrammet och googlade så kom GrisGugges twitterinlägg upp som källa, men det finns tydligen flera. Nu hittade jag Mattias, här är hans diagram över temperaturen på Bromma i Januari månad ända sen 1949. Nog blir det varmare med åren även i Bromma.Jag har aldrig hört talas om någon "GrisGugge". Grafen skapad av Mattias Albinsson och publicerades i juli 2019. Mattias skriver: Jag har inget annat syfte med grafen än att jag var nyfiken på hur det faktiskt ser ut.
Valet av Stockholm-Bromma beror på att den mätstationen funnits ända sedan 1949. Valet av klockan 12 beror på att mätdata finns för just det klockslaget (nästan) alla dagar senaste 70 åren.
Min kommentar: "SMHI har data för den som är klentrogen."
OK, när jag kopierade texten till diagrammet och googlade så kom GrisGugges twitterinlägg upp som källa, men det finns tydligen flera. Nu hittade jag Mattias, här är hans diagram över temperaturen på Bromma i Januari månad ända sen 1949. Nog blir det varmare med åren även i Bromma.
![]()
Ja, det skulle vara närmast omöjligt att undvika mätfel/störningar genom att mäta temperaturer på jordytan. Finns kanske några enstaka platser som inte är utsatta för slumpmässig påverkan i någon stor omfattning?Mätning av temperaturen från Jordens yta fungerar dåligt. En termometer som en gång placerades på ett öppet fält kan idag mäta temperaturen invid en nyasfalteradad parkeringsplats. Meteorologerna föredrar idag satellitdata.
Messa "k***ingen" o be om vatten prover runt våra väderkvarnar...Här är en bra recension av en bok, som nog inte så många orkar läsa. Elsa är ju ganska torr och faktainriktad i det hon skriver.
Recensionen är däremot kort och lättläst. Även denna kortare genomgång räcker för att man skall bli helt förtvivlad över att miljörörelsen helt har tappat fokus på miljöfrågorna och glatt understödjer politikernas skattehunger och storfinansens tacksamma mottagande av våra skattepengar för att producera "olönsamma" saker.
" []... Allvarliga miljöproblem som är akuta här och nu verkar ha glömts bort i skuggan av klimatfrågan. Civilingenjör Göran Värmby, som varit miljöchef i Göteborg, tar i sitt kapitel upp luftföroreningar, miljögifter, bristande avloppsrening, mikroplaster, antibiotikaresistens och mycket annat som plågar mänskligheten. Man kunde tro att vi 60 år efter Rachel Carsons bok Tyst vår har korrigerat de värsta miljösynderna, men så är inte alls fallet, visar Göran Värmbys genomgång. Allmänheten är oinformerad eftersom journalisterna fokuserar på klimatet. Därför skapas inte den opinion som behövs. Enligt Naturvårdsverkets senaste rapport uppfylls bara ett av sexton miljömål. Det är 20 år sedan sådana fastställdes. Vissa förbättringar har skett, men fortfarande har vi inte frisk luft, giftfri miljö och levande sjöar och vattendrag.
Över Sverige regnar det förbjudna växtgifter utan att politikerna reagerar. Ett tiotal påträffades i analyser av nedfall över Skåne 2017. Det blev inga rubriker av det. Ett av de ämnen som identifierats i regnvatten är PFOS. Halterna är låga men ämnet är lika skadligt som PCB, dioxiner och DDT och tillförs alltså vår natur varje dag året runt, år efter år.
Värdena för hälsofarlig marknära ozon är i Göteborg lika höga som 1975. Dessa kan ha ett samband med utsläpp av kväveoxider från sjöfarten och kolväten som avdunstar från råoljan i tankfartygen. ”Det är ytterst märkligt att dessa stora utsläpp av miljö- och hälsofarliga ämnen inte uppmärksammats.”
Den kemiska industrin har globalt långt kvar innan den lever upp till minimikrav på kontroll och skyddsåtgärder. Här är faktiskt Sverige ledande och skulle kunna vara ett förebild för Asien och Kina. Saken brådskar, en forskargrupp har nyligen fastställt att den planetära gränsen för syntetiska kemiska substanser är överskriden. ... []"
Tror inte de bryr sig. Det största giftet som finns är tydligen CO2 - trist att vi andas ut denna dödliga gas hela tiden.Messa "k***ingen" o be om vatten prover runt våra väderkvarnar...![]()
Det beror nog på vad för några medier man tittar på. Om man tittar på klimatförnekande medier, så är bilden nog att det fokuseras mycket på CO2 i debatterna. Jag tycker nog att det talas mycket om pfos/pfas om man sträcker sig utanför dessa medier. Pfas användes ju flitigt i brandsläckningsskum och de har ju haft ett hästjobb att städa upp där de förr använde dessa kolflourerade ämnen. Anledningen till att de är så farliga är att de inte bryts ner i naturen, likt många ickesyntetiska sammansättningar.Här är en bra recension av en bok, som nog inte så många orkar läsa. Elsa är ju ganska torr och faktainriktad i det hon skriver.
Recensionen är däremot kort och lättläst. Även denna kortare genomgång räcker för att man skall bli helt förtvivlad över att miljörörelsen helt har tappat fokus på miljöfrågorna och glatt understödjer politikernas skattehunger och storfinansens tacksamma mottagande av våra skattepengar för att producera "olönsamma" saker.
" []... Allvarliga miljöproblem som är akuta här och nu verkar ha glömts bort i skuggan av klimatfrågan. Civilingenjör Göran Värmby, som varit miljöchef i Göteborg, tar i sitt kapitel upp luftföroreningar, miljögifter, bristande avloppsrening, mikroplaster, antibiotikaresistens och mycket annat som plågar mänskligheten. Man kunde tro att vi 60 år efter Rachel Carsons bok Tyst vår har korrigerat de värsta miljösynderna, men så är inte alls fallet, visar Göran Värmbys genomgång. Allmänheten är oinformerad eftersom journalisterna fokuserar på klimatet. Därför skapas inte den opinion som behövs. Enligt Naturvårdsverkets senaste rapport uppfylls bara ett av sexton miljömål. Det är 20 år sedan sådana fastställdes. Vissa förbättringar har skett, men fortfarande har vi inte frisk luft, giftfri miljö och levande sjöar och vattendrag.
Över Sverige regnar det förbjudna växtgifter utan att politikerna reagerar. Ett tiotal påträffades i analyser av nedfall över Skåne 2017. Det blev inga rubriker av det. Ett av de ämnen som identifierats i regnvatten är PFOS. Halterna är låga men ämnet är lika skadligt som PCB, dioxiner och DDT och tillförs alltså vår natur varje dag året runt, år efter år.
Värdena för hälsofarlig marknära ozon är i Göteborg lika höga som 1975. Dessa kan ha ett samband med utsläpp av kväveoxider från sjöfarten och kolväten som avdunstar från råoljan i tankfartygen. ”Det är ytterst märkligt att dessa stora utsläpp av miljö- och hälsofarliga ämnen inte uppmärksammats.”
Den kemiska industrin har globalt långt kvar innan den lever upp till minimikrav på kontroll och skyddsåtgärder. Här är faktiskt Sverige ledande och skulle kunna vara ett förebild för Asien och Kina. Saken brådskar, en forskargrupp har nyligen fastställt att den planetära gränsen för syntetiska kemiska substanser är överskriden. ... []"
Myntet hade fallit ner för länge sedan om viljan till en ändrad attityd hade funnit, spelar ingen roll hur mycket bevis som tas fram, de vägrar helt enkelt bara ändra inställning,NOAA, National Oceanic and Atmospheric Administration är ett amerikanskt vetenskapligt organ som är underställt USA:s handelsdepartement. Organisationen studerar förhållandena i hav och atmosfär, publicerar väderkartor, utfärdar varningar om annalkande oväder och ger råd och anvisningar i miljöfrågor.
När jag 2016 noterade ökad molnighet trodde jag det var något lokalt.
Nix, NOAA visar att det är ett globalt fenomen, tendensen är fallande, minus 0,14 grader per dekad från 2016.
Hur länge skall temperaturen fortsätta att falla innan myntet faller ner hos media? Väntar kanske en köldkris?
![]()