kolla här alla klimatskeptiker

Jaså, det påstår du ? Källa till det ? Elsa Widding eller Lars Bern godkänner jag inte.

"Fakta IPCC IPCC är förkortningen för Intergovernmental Panel of Climate Change och är FN:s vetenskapliga klimatpanel. IPCC bildades 1988 för att förse världen med ett vetenskapligt fakta över det rådande kunskapsläget gällande klimatförändringar. IPCC samlar ca 800 forskare världen över och gör regelbundna utvärderingar om hotet från klimatförändringarna. IPCC bedriver ingen egen forskning utan fokuserar på granskning och strukturering av befintlig forskning för att bedöma forskningsläget"

"Hur går arbetet till?

Hundratals forskare från hela världen väljs ut för att sammanställa de senaste årens vetenskapliga litteratur inom klimatområdet. Det handlar främst om forskning som har publicerats i vetenskapliga tidskrifter som tillämpar anonym granskning av andra experter (peer review) före publicering och författarna får inte tillföra något ytterligare.

Underlaget är enormt – den rapport som publiceras under måndagen refererar till över 18 000 vetenskapliga artiklar. Sammanställningen är därför en tidskrävande process där utkasten granskas och kommenteras av andra experter i flera omgångar."

”800 forskare väljs ut”….

Man väljer sina forskare och dessa forskare får gott betalt för att komma fram till önskat resultat.

Sanningen finns någonstans mittemellan det Trump kan antyda och det dessa rapporter antyder.

Hahaha Bonden Rockström. Det var ju han som sa att Vasaloppet skulle vara borta inom 10 år pga ingen mer snö, det var väl 2006 eller nåt :-)

/ SatanG

Nej, det var klimatforskaren/väderleksrapportören Pär Holmström som sa det.

Pär Holmström kunde inte ens förutspå vädret korrekt de närmaste 15 minutrarna även om han stod utomhus med termometer, hygrometer och barometer i tillägg till att han skådade himlen och dess moln.

Känner mig lite sugen ändå på att rädda klimatet

20230323_101608.webp

Jag upprepar det: Ingen vet om det är Solen som under visa tider värmer haven så att de gasar ut CO2 eller om det är vi som med utsläpp av CO2 medför att haven värms upp. Vad vi säkert vet är att efter en istid ökar först temperaturen och med en stor tidsfördröjning följer CO2 med. Vad vet vi om molnbildning och dess påverkan av temperaturen? Med så dålig kunskap borde vi inrikta oss på att snarast placera ut SMR.

SMR.webp

”800 forskare väljs ut”….

Man väljer sina forskare och dessa forskare får gott betalt för att komma fram till önskat resultat.

Sanningen finns någonstans mittemellan det Trump kan antyda och det dessa rapporter antyder.

Tidigare Nobelpristagaren i Fysik, Ivar Giaever är inte ett dugg imponerad av klimatalsekten.

"Because of the following statement from the American Physical Society:

“The evidence is incontrovertible: Global warming is occurring.
If no mitigating actions are taken, significant disruptions in the Earth’s physical and ecological systems, social systems, security and human health are likely to occur. We must reduce emissions of greenhouse gases beginning now.”

I resigned from the society in 2011. First: nothing in science is incontrovertible. Second: the “measured” average temperature increase in 100 years or so, is 0.8 Kelvin. Third: since the Physical Society claim it has become warmer, why is everything better than before? Forth: the maximum average temperature ever measured was in 1998, 17 years ago. When will we stop wasting money on alternative energy?".

/ SatanG

Tidigare Nobelpristagaren i Fysik, Ivar Giaever är inte ett dugg imponerad av klimatalsekten.

"Because of the following statement from the American Physical Society:

“The evidence is incontrovertible: Global warming is occurring.
If no mitigating actions are taken, significant disruptions in the Earth’s physical and ecological systems, social systems, security and human health are likely to occur. We must reduce emissions of greenhouse gases beginning now.”

I resigned from the society in 2011. First: nothing in science is incontrovertible. Second: the “measured” average temperature increase in 100 years or so, is 0.8 Kelvin. Third: since the Physical Society claim it has become warmer, why is everything better than before? Forth: the maximum average temperature ever measured was in 1998, 17 years ago. When will we stop wasting money on alternative energy?".

/ SatanG

Tidigare har det gått från Global warming till Clinate change av en orsak. Nu är vi tillbaka till Global warming.
Vad sker näst? Ska vi ändra tillbaka till Climate change?

Tidigare har det gått från Global warming till Clinate change av en orsak. Nu är vi tillbaka till Global warming.
Vad sker näst? Ska vi ändra tillbaka till Climate change?
Nja, Man har faktiskt skruvat ned prognoserna efter hand i IPCC-rapporterna. Nu är man väl nere på att vi inte skall klara 1,5*C-målet. Tidigare har man väl talat om en global uppvärmning på 3-4*C?

F ö så skall Sverige, med sina i princip negativa nettoutsläpp av CO2, göra fossilfri ståltillverkning; vilken är försumbar jämfört med Kinas. Här snackar vi kol och dessutom kraftigt ökande.

Nja, Man har faktiskt skruvat ned prognoserna efter hand i IPCC-rapporterna. Nu är man väl nere på att vi inte skall klara 1,5*C-målet. Tidigare har man väl talat om en global uppvärmning på 3-4*C?

F ö så skall Sverige, med sina i princip negativa nettoutsläpp av CO2, göra fossilfri ståltillverkning; vilken är försumbar jämfört med Kinas. Här snackar vi kol och dessutom kraftigt ökande.
Smakar det så kostar det...

Men jag tror det blir som med Hallandsåsen. 278 miljarder dollar kommer nog överskridas 10x

Klimatsekten har ju också ett "konstigt" sätt att räkna på.
1kg CO2 utsläpp från fossilt bränsle är 1kg.
1kg CO2 utsläpp från biobränsle är 0kg.

/ SatanG

Men jag tror det blir som med Hallandsåsen. 278 miljarder dollar kommer nog överskridas 10x
Blir ju spännande att följa detta,och vilka bolag som är villiga att betala för det gröna stålet. Och vad månne priset bli på det för att det ska gå att få en bra förtjänst,gruvbolaget jag jobbar på har ju sin vision om sitt gröna stål. Men vill ju samtidigt leverera en vinst till staten.
Kvaliten på malmen och att vi har mycket hög procent järnhalt i det vi bryter är ju våran styrka just nu,men blir färdig produkt alldeles för dyr så lär nog många köpare byta leverantör.

En tanke, jag är en europeisk biltillverkare och brottas med problemet att marknaden översvämmas av billiga kinesiska elbilar med mycket hög kvalitet. Stål har den utmärkta egenskapen att det kan återvinnas ett oändligt antal gånger utan att man behöver göra avkall på kvaliteten. Jag väljer mellan att köpa "begagnat stål" till karossen eller "100% nyproducerat stål från Norrland".
LKAB beräknar att det fossilfria stålet kostar 20% mer än nyproducerat stål.
Hur skall man få kunden att betala några tusenlappar mer för att bilen har 100& fossilfritt stål?
Svaret lär bli EU-fonder och Pensionsfonder.

En tanke, jag är en europeisk biltillverkare och brottas med problemet att marknaden översvämmas av billiga kinesiska elbilar med mycket hög kvalitet. Stål har den utmärkta egenskapen att det kan återvinnas ett oändligt antal gånger utan att man behöver göra avkall på kvaliteten. Jag väljer mellan att köpa "begagnat stål" till karossen eller "100% nyproducerat stål från Norrland".
LKAB beräknar att det fossilfria stålet kostar 20% mer än nyproducerat stål.
Hur skall man få kunden att betala några tusenlappar mer för att bilen har 100& fossilfritt stål?
Svaret lär bli EU-fonder och Pensionsfonder.
Det löser sig nog när sådana här genier får vara med och styra:

"Den före detta C-ledaren Annie Lööf kommer att ta plats i stålbolaget Greenirons styrelse, rapporterar Dagens industri. Företagets affärsidé är att producera fossilfritt järn och stål från restprodukter från metallbaserad industri.

– Det här är ett viktigt steg för mig och en viktig markör för vad jag vill jobba med framåt, nämligen den gröna omställningen i ett bredare perspektiv, säger Annie Lööf till Di.

Uppdraget sker utan arvode. "

"An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur." Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs. - Axel Oxenstierna

Till er som tror att IPCCs sammanfattande rapport är oss av Gud given (typ när Moses kom ned för berget med stentavlorna). :rolleyes:

"Donna Lafromboise, kanadensisk, journalist granskade hur IPCC:s rapporter redigeras för att passa klimatpolitiskt!
Rapportens Summary for Policymakers (SPM) underställs inte någon extern granskning och får heller inte något godkännande av de medverkande forskarna. Detta trots att sammanfattningen gör anspråk på att sammanfatta vetenskapens hållning i frågan.
Politiskt valda representanter bestämmer i plenum vad som ska sägas till politikerna.

Donna Laframboise skrev om denna del av processen så här dagen före presentationen av SPM:

”Sedan fyra dagar sitter IPCC i möte. Syftet med mötet är att försäkra sig om att det vetenskapliga bakgrundsdokumentet, författat av forskare, faller också de POLITISKA beslutsfattarna i smaken.

Vid mötet projiceras mening efter mening i utkastet på stora skärmar. Diplomater, tjänstemän och politiker från dussintals av FN:s nationer har förhandlat och köpslagit med varandra och nu i slutskedet gäller det att hitta formuleringar som alla kan leva med. När en mening till sist är godkänd, går man till att börja förhandla om nästa mening.
Mötet är slut. Det är stängt för media. Inga referat görs.

Vid presskonferensen ska den politiskt tvättade versionen presenteras. Som om det fyra dagar långa mötet aldrig hade ägt rum kommer IPCC:s representanter och journalisterna att högtidligt berätta att vetenskapen har talat.

Tänk tanken att IPCC:s möte skulle direktsändas i TV. Var och en skulle kunna se att det inte är vetenskapsmän som har sista ordet i IPCC. Vanligt folk förstår något som många av de journalister som rapporterar inte klarar att se: Vetenskapliga sanningar förhandlas inte fram under nattens sena timmar bakom låsta dörrar.”"

1679592811971.png

Förhoppningsvis kan hon inte göra lika stor skada i skatteutskottet som hon gjort i miljöutskottet.....

1679592811971.png

Förhoppningsvis kan hon inte göra lika stor skada i skatteutskottet som hon gjort i miljöutskottet.....

Exakt vad har hon gjort för skada?

Tillbaka
Topp