kolla här alla klimatskeptiker

Luftrenare är ett klokt inköp

Dålig luftkvalitet beräknas orsaka flest dödsfall i förtid.

CHIANG MAI: Thai tourist hotspot Chiang Mai was blanketed by hazy smog Friday, as residents and visitors to the usually picturesque northern city were left wheezing in the toxic air. The city topped air monitoring website IQAir's table of the world's most polluted cities early Friday.
för 17 timmar sedan

Så långt i Si Racha har PM2.5 och PM10 legat på 17-18 mätt med den separata luftkvalitemätaren som jag köpte som skall vara rätt så precis. . Har ännu ej fått den mycket billigare luftkvalitemätaren jag beställt från Ikea att jämföra med. Det har mer än väl räckt till att köra en Sqair luftrenare på läge 2 medelfart = 180 m3/h för att hålla både PM 2.5 och PM10 på 0-2 microgram/m3 i vårt stora sovrum. När jag ca en halvtimma innan jag skall sova drar igång AC för att kyla ner rummet så startar jag fortfarande luftrenaren på max = 315 m3/h men då kan luftrenaren vandra iväg en bit på det hala golvet har jag märkt vilket den inte gör annars. Vårt hus i Si Racha ligger ca 50 meter över havet och inte nära någon av de stora trafiklederna vilket jag gissar gör att PM2.5 och PM10 värdena orenat inte har legat högre så långt...

I Udon Thani där bor vi i utkanten av stan vill jag beskriva det som räknar jag med betydligt högre PM2.5 och PM10 halter och vi har även där ett stort sovrum/allrum. Får se när vi kommer dit om det räcker till att köra en Sqair eller om det behövs att jag kört båda Sqair luftrenarna?. Det kan ju naturligtvis även bero på hur högt PM2.5 och PM10 ligger vad som behövs att sätta in?

Här i Si Racha regnade det en del igår och även denna morgon regnar det just nu kraftigt. Igår när det åskade och blixtrade hörde vi en kraftig smäll i området där vi bor och det Mo Ban vi bor i blev till största delen mörklagt medans vi fick behålla strömmen som tur var och fortfarande. Får se vad som kommer fram under dagen vad som hänt? Men kan tänka mig att det är en transformator som rykt av döma av det höga ljudet och att fortfarande nu på morgonen så var det fortfarande strömlöst i stora delar och som det verkade även delvis utanför Mo Ban:et.

Som tur är ligger vårt hus och Mo Ban:et på en höjd i Surasak i Si Racha varifrån det sluttar nedåt ifrån på de flesta hållen. Att läget inte har risk för översvämningar var dock prioriterat vid val om var vi skulle köpa ett hus. Det har och är visst rätt mycket problem med översvämningar här runt omkring och även lite längre bort på motorväg nummer 7 är det ordentliga problem. Frugan visade mig just ifrån Facebook men har ej FB själv. Men här något jag hittade vid en sökning från Surasak.

I Ryssland finns det undersökningar som visar att det råder en stor majoritet för Putins krig i Ukraina.
Nu vill Sverige m.h.a ett medborgarråd visa att Sverige önskar fortsätta uppfylla globalisternas klimatmål.
Man har anlitat en antal hjärntvättare som skall ”informera” deltagarna under 15 ”föredrag”.
Skattepengar finansierar denna ”Putin-kampanj”

P.jpg

Hej

Här blev det tummen ned.

Expertråd sågar regeringens klimatpolitik: Saknar handling​

13.06
Fredrik Björkman

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L). Foto: Anders Deros/Aftonbladet

På torsdagen presenterade Klimatpolitiska rådet sin rapport om regeringens klimatpolitik.
– Regeringens målbild om en ambitiös och effektiv klimatpolitik speglas inte i handling, skriver rådet i sin rapport.
De mål som regeringen satt upp kommer inte att uppnås.
– Den beslutade politiken under 2023 ökar utsläppen och leder inte i riktning mot att Sveriges klimatmål och EU-åtaganden till 2030 uppnås, skriver rådet vidare.
Rådet kommer också fram till att regeringen bryter mot Klimatlagen.
– Handlingsplanen lever inte upp till klimatlagens krav i väsentliga delar, säger ordföranden i rådet, Åsa Persson.
– Ansvaret att nå målen skjuts över till nästa mandatperioden, säger hon vidare.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) har hävdat att hennes och regeringens klimathandlingsplan leder till att Sverige når målet om nettonollutsläpp till 2045.
Men det stämmer inte, enligt Klimatpolitiska rådet.
– Påståendet att handlingsplanen leder ”hela vägen till nettonoll” brister i saklighet, skriver rådet i sin rapport.
– Den utpekade vägen är för smal och saknar åtgärder inom många områden, säger Björn Sandén, vice ordförande i rådet.

Mvh isan lover

Hej

Här blev det tummen ned.

Expertråd sågar regeringens klimatpolitik: Saknar handling​

13.06
Fredrik Björkman

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L). Foto: Anders Deros/Aftonbladet

På torsdagen presenterade Klimatpolitiska rådet sin rapport om regeringens klimatpolitik.
– Regeringens målbild om en ambitiös och effektiv klimatpolitik speglas inte i handling, skriver rådet i sin rapport.
De mål som regeringen satt upp kommer inte att uppnås.
– Den beslutade politiken under 2023 ökar utsläppen och leder inte i riktning mot att Sveriges klimatmål och EU-åtaganden till 2030 uppnås, skriver rådet vidare.
Rådet kommer också fram till att regeringen bryter mot Klimatlagen.
– Handlingsplanen lever inte upp till klimatlagens krav i väsentliga delar, säger ordföranden i rådet, Åsa Persson.
– Ansvaret att nå målen skjuts över till nästa mandatperioden, säger hon vidare.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) har hävdat att hennes och regeringens klimathandlingsplan leder till att Sverige når målet om nettonollutsläpp till 2045.
Men det stämmer inte, enligt Klimatpolitiska rådet.
– Påståendet att handlingsplanen leder ”hela vägen till nettonoll” brister i saklighet, skriver rådet i sin rapport.
– Den utpekade vägen är för smal och saknar åtgärder inom många områden, säger Björn Sandén, vice ordförande i rådet.

Mvh isan lover
Ingen vet något om framtiden. Den ena gissningen lika bra som den andra. Vem som får rätt får vi se när vi fått facit.

Ingen vet något om framtiden. Den ena gissningen lika bra som den andra. Vem som får rätt får vi se när vi fått facit.
Hej

Ska man tro på våra professorer i ämnet kommer den miljöpolitik som Regeringen nu för leda till att både våra nationella och europeiska klimatmål missas och att Regeringen t.o.m bryter klimatlagen.

Vi som värnar miljön får väl hoppas på att EU kan klämma åt eller bötfälla Sverige för att medvetet sabotera möjligheterna att nå dom mål Sverige har ingått avtal om på miljöområdet.

Mvh isan lover

Hej

Ska man tro på våra professorer i ämnet kommer den miljöpolitik som Regeringen nu för leda till att både våra nationella och europeiska klimatmål missas och att Regeringen t.o.m bryter klimatlagen.

Vi som värnar miljön får väl hoppas på att EU kan klämma åt eller bötfälla Sverige för att medvetet sabotera möjligheterna att nå dom mål Sverige har ingått avtal om på miljöområdet.

Mvh isan lover
Jag värnar om miljön men tror inte på meningslösa kontraproduktiva förhastade och ogenomtänkta miljöreformar som vi får med en vänsterregering.

Senast ändrad:
Hej

Mvh isan lover
Pratar du om Klimat eller Miljö?

Du blandar begreppen friskt.....

Vill du att dina skattepengar ska gå till att subventionera miljonärers bilar är det helt ok.

Jag vill att mina skattepengar ska gå till Vård Skola och Omsorg.
Hej

Ja jag tror att en elektrifiering av vår fordonspark är en av lösningarna inför framtiden och ska elbilar bli billigare att tillverka måste volymerna upp och utvecklingen fortsätta, först då kommer vi alla att kunna köra elbil.

Mvh isan lover

Hej

Ja jag tror att en elektrifiering av vår fordonspark är en av lösningarna inför framtiden och ska elbilar bli billigare att tillverka måste volymerna upp och utvecklingen fortsätta, först då kommer vi alla att kunna köra elbil.

Mvh isan lover
Nu var frågan om du heller ger dina skattepengar till miljonärer som redan kan betala för sina svindyra bilar än satsar dem på vård skola och omsorg.

Men jag misstänker att jag vet svaret

Alarmisterna pekar ut en dag som passar och säger att det är ett exempel på "klimatomvandlingen".
Tidningarna har ett tag pekat ut torkan på öarna. Vi har besök och skall just planera för dagens klimatomvandling:

Tillbaka
Topp