kolla här alla klimatskeptiker

Jag tror vi fiskare märkte först för helt plötsligt nytt bestånd som inte hör hemma i Skagerak.
Och sen att man måste vara måttligt dum i huvudet om man inte tror att allt det vi spyr ut sen industrialismen påverkar.

Jag har åkt hela vägen från Panamakanalen-Japan-sydkorea-rundat singapore- suez och upp i medelhavet utan en molnig dag föränn kom till engelska kanalen.
Det finns en uppgift om maj månad 2025. Då var det 6 % mer moln på Kanaröarna än normalt--
Jepp, t.o.m norrbaggarna vet vad huvudorsaken till det varmare klimatet är !! Så här står det ju i början av artikeln.
"I snart 200 år har ein kjent til samanhengen mellom CO₂ i atmosfæren og at verda blir varmare.
Kort sagt: Meir CO₂ gir ei varmare verd."

Kan det bli tydligare ?
Det var Svante Arrhenius som upptäckte det logaritmiska sambandet. Om det finns litet CO2 kommer en ökning att ge ett stort temperaturbidrag.
Ju högre koncentrationen är av CO2 desto mindre påverkas temperaturen. Naturen är smartare än vi!

Logaritmisk.webp

Var får du allt ifrån ?
Även skrifterna från1896 kan man läsa på nätet. Det var då Arrhenius publicerade en banbrytande studie. Han som förste forskare som gjorde en kvantitativ uppskattning av hur mycket jordens medeltemperatur skulle öka om mängden koldioxid i atmosfären fördubblades - respektive minska om mängden halverades. Det intressanta är att han ville att temperaturen på Jorden ökade.

Jepp, t.o.m norrbaggarna vet vad huvudorsaken till det varmare klimatet är !! Så här står det ju i början av artikeln.
"I snart 200 år har ein kjent til samanhengen mellom CO₂ i atmosfæren og at verda blir varmare.

Kan det bli tydligare ?

Fast det är ok med skitigare städer. Då blir det inte så varmt.
Skitiga kinesiska städer är lösningen

Kan det bli tydligare ?
Ja det framgick ganska tydligt av artikeln att mindre föroreningar är orsak till den snabba uppvärmningen.

Ja det framgick ganska tydligt av artikeln att mindre föroreningar är orsak till den snabba uppvärmningen.
Så det faktum att uppvärmningen av vår planet sker snabbast vid polerna beror på att luften där har blivit betydligt renare nu än den varit tidigare . Det hade jag faktiskt ingen aaanning om.

Kisel i kristalliserad form är relativt stabilt i vatten,
men supersmå kiselpartiklar kan reagera med vatten för att producera vätgas.
Det utnyttjade en spansk uppfinnare och han visade för 50 år sedan att man kan
"köra en motorcykel på vatten". Det var inget bedrägeri utan kemi. Dock lika olönsamt som Etanol-Jesus projekt.
Det mest lönsamma idag är politikerna avlatsbrev. Detta bedrägeri påverkan inte klimatet men våra plånböcker.
Pfefe har rotat i arkivet ! 555

Kiselpulver.webp

Så det faktum att uppvärmningen av vår planet sker snabbast vid polerna beror på att luften där har blivit betydligt renare nu än den varit tidigare . Det hade jag faktiskt ingen aaanning om.

Att minskning av den så kallade global dimming leder till ökade temperaturer bevisades efter 9/11 när all flygtrafik ställdes in över USA och när luften blev renare utan alla partiklar som flygplanens avgaser innehåller så ökade temperaturen i USA med flera grader.

Att minskning av den så kallade global dimming leder till ökade temperaturer bevisades efter 9/11 när all flygtrafik ställdes in över USA och när luften blev renare utan alla partiklar som flygplanens avgaser innehåller så ökade temperaturen i USA med flera grader.

Nu tog du väl i !!!
" En sammanställning gjord vid universitet i Wisconsin i USA, som publiceras i torsdagens nummer av tidsskriften Nature, visar en skillnad mellan natt och dagtemperatur på en grad under de tre dagar efter attacken flyget stod stilla, jämfört med samma tid under de tidigare 15 åren"

"Flygplanstrafiken är koncentrerad över Nordamerika, Europa och Sydostasien och regionalt kan utsläppen påverka temperaturen och det lokala klimatet, men det är växthusgaserna som står för den absolut största delen av jordens uppvärmning"

Mitt inlägg som du citerade handlade ju om att temperaturen stiger snabbast vid polerna. Ska jag tolka ditt svar som att den stora temperaturhöjningen där då beror på en drastiskt minskning av flygtrafik över dom områdena ??? Fantastiskt !!

Nu tog du väl i !!!
" En sammanställning gjord vid universitet i Wisconsin i USA, som publiceras i torsdagens nummer av tidsskriften Nature, visar en skillnad mellan natt och dagtemperatur på en grad under de tre dagar efter attacken flyget stod stilla, jämfört med samma tid under de tidigare 15 åren"

"Flygplanstrafiken är koncentrerad över Nordamerika, Europa och Sydostasien och regionalt kan utsläppen påverka temperaturen och det lokala klimatet, men det är växthusgaserna som står för den absolut största delen av jordens uppvärmning"

Mitt inlägg som du citerade handlade ju om att temperaturen stiger snabbast vid polerna. Ska jag tolka ditt svar som att den stora temperaturhöjningen där då beror på en drastiskt minskning av flygtrafik över dom områdena ??? Fantastiskt !!

Du tolkar skriven text ungefär som Fan tolkar bibeln, nej du ska tolka det som att partikelutsläppen har minskat drastiskt och atmosfären då släpper in mer värme som då givetvis gör planeten Tellus varmare.

Om man tittar på ren logik så måste luften blivit betydligt renare under flera år.
Miljoner 2taktsmotorer har försvunnit.
Dagens bilar drar mindre än hälften mot dom för 20 år sedan.
Lastbilar är betydligt bränslesnålare.
Om inte detta gör luften renare och solstrålningen ökar så undrar jag var felet ligger.
Jag minns när mina bilar inte gick att köra under 1-1,5 liter per mil. Och nu knappt 0,5liter/mil.

Men varför mest vid polerna ???
Var det inte så att polerna fick extra värme när man såg hålen i ozonskiktet och allt var så allvarligt.
Nu hör man inget om ozonskiktet längre. Man kan undra varför.
Jag tror man flyttar focus om allvaret lite då och då.
Al Gore var ju klimatgud och spådde vilt och inget har slagit in av han rena lögner. Men rik blev han.
Jag säger som Di Leva "vem ska man tro på"

Jag redogjorde för vad dom skrev i artikeln som dessa forskare hade kommit fram till. Sedan kanske dom har fel då förstås.

Googlade för skoj skull på ditt påstående

1753259751304.webp

Tillbaka
Topp