Konstiga fotspår.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Birger

Nedtystad
Senast jag var nere i byn, mars -10, gick jag längst en liten å ute i rismarken. En liten bit var jag tvungen att gå genom en skogsdunge, där det var lite skuggigare än ute på fälten. Ån hade en smal remsa fuktig sand mellan den torra strandbrinken och vattnet och jag gick förstås och tittade efter spår i sanden. Ödlor, sköldpaddor och så. Men på ett ställe hade någon med stora, runda och mjuka fötter satt ett enda avtryck på sin väg över den grunda ån.

Det kan bara ha varit en leopard, försåvitt det överhuvud taget var ett djurspår. Man kan ju missta sig, när det bara finns ett avtryck. Platsen var några kilometer från Vaengnoi, ca femtio kilometer från Chayapum. Någon som vet om det förekommer leopard där, i det öppna jordbrukslandskapet?
Att det finns i skogsområdena utgår jag ifrån. Vi hade en tjej från Nongbualampoo här under sommaren i år och hon försäkrade att i hennes hemtrakter var leoparden inte ovanlig. Rätt eller orätt -vad tror ni som bor i trakterna?

Jag frågade frugan, hon är från Nong Bua Lamphu provinsen. Enligt henne finns leoparder enbart i djurparker i Thailand, inte vilda. Och jag har aldrig hört talas om sådana när jag har varit därnere. ???

"ledarn " sa:
Frugan är ifrån en by utanför Chaiyaphum och har aldrig sett eller hört talas om leopard... Vi bor längs en "bergskedja" med mycket skog..

Ett stort runt avtryck....? Elefant..? eller kanske någon blev trött och satte ner rumpan..? :) ;)
Eller bh'n nä då skulle det vara 2 avtryck :) Kan inte ha vart en rovfågel som slagit ett byte?

Hej allihop,

Thailändarnas uppfattning om den lokala faunan ger jag nog inte så värst mycket för, allmänbildningen är ofta inte så hög. Officiella siffror för både tiger och leopard har nyligen justerats uppåt och faktum tycks vara att bestånden är tätare än vad man tidigare trott.
Leoparden är känd för att kunna uppträda praktiskt taget osynligt, den är anpassningsbar och kan till och med försörja sig på insekter och grodor, om det kniper. Alla underarter är inte heller så storvuxna som den mer välkända afrikanska. En detalj: jag har omfattande artkunskaper (konservator till yrket) och har jagat riktigt mycket. När jag ser ett spår tror jag nog jag kan tolka vad jag faktiskt ser, om det alls kan tolkas, och om det jag såg var ett djurspår (jag såg ju bara ett avtryck) så måste det ha varit just en leopard.
Med det får vi väl lämna funderingarna. Legolas, vi har nog inte setts. Jag kan inte minnas att jag sett någon farang alls vid mina besök i trakten. Men jag har bara varit där på fjortondagars besök tre gånger. Hade Du sett mig hade Du noterat saken: Stubbat hår, utstående öron, bister blick (ser inte ett skit utan glasögon, men glömmer dom jämt..) det lyser av "svensk turist" om mig.
Men jag hör av mig när vi skall ner nästa gång, jag är i desperat behov av lokalkännedom på svenska. Att fråga thaisläkten om thailand är ju meningslöst......
En annan kul detalj: lilla Kim från Nong Bua lampoo påstod inte bara att det fanns leopard i hennes hemtrakter, hon hävdade också att dom smakade gott! Jag har ätit lo och det skulle kunna stämma.

"legolas " sa:
ja den enda leoprad jag känner till i ditt Amphur, är ju du svarta Pantern, men du är ju inte vildgående precis längre va??? ;D ;D ;D

Grannens dotter i byn dejtar en kille med E-maiadressen "I am the pink panther", kan han vara inblandad, tro? Lurig typ, det där.

"legolas " sa:
Ursäkta min misstro, men vilken thai skulle kunna jaga leopard i Isaan. Jag tror inte de är rustade till att klara det......Det var säkert en pytonorm hon hade käkat, hahaha!!!
;D ;D ;D

Ja, jag går inte i god för trovärdigheten.

Jag sjalv bor i nongbualamphu provinsen,var nog ett fotavtryck fran ett vildsvin.
;)

Där är du säkert nära sanningen, Pekka. Vildsvin har jag aldrig sett där nere, men frugan har sett sådana utanför Nong Bua! :nod:

Vild svin eller som thai säger moo paa finns det gått om ni som sett mina bilder vrt ju att ja har ett tamt under namnet Onn men dom avtrycen e ju inte runda som han beskriver

Så är det ju naturligtvis lego. Men jag tvivlar fortfarande starkt på att det är leopardspår. Dom är så gott som (om inte helt) utrotade i Sydostasien, vilket naturligtvis är tragiskt. Men visst, större mirakel har skett!

"Berralund " sa:
Så är det ju naturligtvis lego. Men jag tvivlar fortfarande starkt på att det är leopardspår. Dom är så gott som (om inte helt) utrotade i Sydostasien, vilket naturligtvis är tragiskt. Men visst, större mirakel har skett!
Så vitt jag förstår så är ett leopard spår ungefär lika dant till utseendet som tex. ett Lo förutom storleken. Har du ett avtryck som är runt och inget mer så är det nog inte ett rovdjur för man ska se trampdynor och klor spec. om det endast är ett då det tyder på ett hopp. Typ detta.

spår.jpg

"legolas " sa:
Rolf, din lilla googlare.. vet du inget själv eller??? hahaha!!! I samma anda så kan jag då säga att Thailand faktiskt har underarter av leopard som är mycket mindre till storleken än den traditionella Leoparden eller Pantern, så som vi känner till den. Dessa småarter är i storlek som Lo faktiskt...... den dö?????
Fan tror du jag har leopard spår sparade som foton i kameran. Konsten är inte att veta allt utan veta var man kan söka kunskap.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp