Konvertering av religion

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

A

Anonym

Gäst
Min fru tog spontat upp igår, om folk skulle uppfatta det konstigt om hon brydde religion från Buddism till Kristendom.

Jag svarade att det har väl inte med vad andra tycker utan vad du tror på eller inte tror på.

Hon är så trött på munkar som förskingrar och hotar sina medmänniskor och tycker att det är ju inte så buddismen var tänkt. Jag svarade att det var ju liknande i kristendomen förtur men det blivit mer avslappnat.

Har ni upplevt något liknande?

Nej, frugan har aldrig tagit upp frågan. Men hon hade heller inte någon invändning mot att jag ville döpa vår son.

Om hon nu känner att hon vill konvertera kan ni ju alltid kontakta er församling, expeditionen där kan säkert besvara eventuella frågor samt arrangera ett dop om hon vill det. Sådana frågor kan vara komplicerade. det är svårt att ge råd i frågor rörande religion eftersom man kan ha en helt annan inställning själv.

Nej, frugan har aldrig tagit upp frågan. Men hon hade heller inte någon invändning mot att jag ville döpa vår son.

Om hon nu känner att hon vill konvertera kan ni ju alltid kontakta er församling, expeditionen där kan säkert besvara eventuella frågor samt arrangera ett dop om hon vill det. Sådana frågor kan vara komplicerade. det är svårt att ge råd i frågor rörande religion eftersom man kan ha en helt annan inställning själv.
Jag tror inte hon är intresserad av dop utan bara en personlig tro. Tror inte ens hon vill eller kommer ändra religion på id-kortet ...

När jag bodde i Korat lärde jag känna en familj där samtliga gått över till kristendom och besökte kyrkan varje söndag. Det var en rätt stor familj där en av döttrarna var gift med en kanadensare. Den dottern var den som övertygade övriga.

När jag bodde i Korat lärde jag känna en familj där samtliga gått över till kristendom och besökte kyrkan varje söndag. Det var en rätt stor familj där en av döttrarna var gift med en kanadensare. Den dottern var den som övertygade övriga.

Har själv inte aldrig accepterat kristendomen som min "religion" , orsaken är att en präst(j-vel) som hytter med näven/fingret ifrån prädiktstolen som hänger på väggen och talar om hur jag ska sköta mitt leverne, inklusive de tio budorden, det kan de för de själva..
Där emot så ser jag "buddhismen" mer som en filisofi och inte en religion. det är mer ett tankesätt om hur du ska ta hand om dig själv och bemöta andra.
Sen att det finns oärliga munkar gör mig satans olycklig, det gör också att jag inte går tillbaka till just det templet/wat och jag följer gärna frugans råd när det kommer till det och buddhistisk tankesätt..

Apropå sponsra munkar, det behöver man inte göra inom Buddhismen heller. Det är väl självvalt om man strör pengar till religiösa ledare. Kan inte vara en seriös grund för att välja religion.
Jag själv är ju inte religiös men det fungerar hur bra som helst med Nois Bhuddism, att hon lägger en hundring vid tempelbesök gör det samma. Om det skulle handla stora summor så blir det satopp med en gång och det vet hon så det är inte ens ämne för diskussion hos oss.
Frågan är antar jag från grunden vad jag tror på när man skall välja någon sammanslutning.

Min fru tog spontat upp igår, om folk skulle uppfatta det konstigt om hon brydde religion från Buddism till Kristendom.

Jag svarade att det har väl inte med vad andra tycker utan vad du tror på eller inte tror på.

Hon är så trött på munkar som förskingrar och hotar sina medmänniskor och tycker att det är ju inte så buddismen var tänkt. Jag svarade att det var ju liknande i kristendomen förtur men det blivit mer avslappnat.

Har ni upplevt något liknande?

Hej

Något sådant som att konvertera till kristendom har jag aldrig hört förr, men att många inklusive min fru är trötta på dom skenheliga munkarna och alla deras skandaler är sant.

Detta har för vår del lett till färre och färre besök i templet för varje år, likaså har viljan att skänka till dom avtagit med åren, jag tror att munkarna får börja skärpa sig, kasta ut dåliga munkar o.s.v om dom inte ska tappa alldeles för mycket förtroende hos allmänheten.

När man som nu ser munkar på badplatser fluktande på brudar, ätandes på restauranger, köper sprit i butiker, har dyra mobiltelefoner, ser på action filmer i templet, som går i nya Nike skor, har dyra klockor och ringar o.s.v börjar ju folk undra, lägger man sen till att nyheterna rapporterar om munkar som knarkar, säljer knark, köper sex, våldtar, misshandlar andra munkar, dricker sig fulla, stjäl m.m så är bilden ju närmast katastrofal.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Något sådant som att konvertera till kristendom har jag aldrig hört förr, men att många inklusive min fru är trötta på dom skenheliga munkarna och alla deras skandaler är sant.

Detta har för vår del lett till färre och färre besök i templet för varje år, likaså har viljan att skänka till dom avtagit med åren, jag tror att munkarna får börja skärpa sig, kasta ut dåliga munkar o.s.v om dom inte ska tappa alldeles för mycket förtroende hos allmänheten.

När man som nu ser munkar på badplatser fluktande på brudar, ätandes på restauranger, köper sprit i butiker, har dyra mobiltelefoner, ser på action filmer i templet, som går i nya Nike skor, har dyra klockor och ringar o.s.v börjar ju folk undra, lägger man sen till att nyheterna rapporterar om munkar som knarkar, säljer knark, köper sex, våldtar, misshandlar andra munkar, dricker sig fulla, stjäl m.m så är bilden ju närmast katastrofal.

Mvh isan lover

Oj då börjar man förstå varför min fru tänker så!

Hej

När jag tänker efter så var det någon familj och några enstaka personer i byn som konverterade till Islam för 15-17 år sedan, dom gjorde en drive där uppe och erbjöd alla som konverterade 5000 baht, man fick också matkassar varje vecka.

Detta var det en familj som nappade på detta och började gå klädda i skynken i byn, även vår alkoholiserade och psykiskt sjuke byfåne (numera död) konverterade också, jag glömmer aldrig när jag såg honom första gången i klädd vit fotsid dräkt och en vit muslimsk mössa på huvudet.

Han kom cyklande i byn, full som vanligt i sin vita dräkt, vad har hänt med dig frågade jag, jag fick 5000 baht för att bli muslim sa han, så mycket pengar har jag aldrig haft förr, jag kan bli kristen också om du betalar sa han och cyklade skrattande iväg.

Numera finns det ingen muslim kvar i byn, den familj som konverterade blev Buddhister igen.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Tror nog en hel del som inte gillar det thailändska systemet väljer att konvertera. Många som fattar hur idiotiskt det är och att budismen är en del av detta väljer i sin uppgivenhet att famla efter de få halmstråna som finns för att göra något. Således en form av uppgivenhet vad kan de göra. Jag grundar min uppfattning på de jag träffat i Thailand de mest ordnindsamma typ håller rent runt sig tar hand om sina nära och kära super inte respekterar annat liv. Helt enkelt har en tro på att även handlingar i detta livet har en betydelse.

Ni som betalar kyrkoskatt lägger ju en slant varje dag till lata präster som avlönas av staten.

Tror aldrig min fru skulle ens fundera över att konvertera. Alla dåligt uppträdande munkar ratar hon. Tempelbesöken är inte så vanliga heller. Hennes aktivitet inom sin religion går lite upp och ned. Mest ned på sistone.

Vid större högtider dock besöker hon gärna ett tempel. Då sätter hon själv ihop en gåva istället för att köpa dessa färdiga inplastade som bara går runt.

Det är ju just det flashandet min fru vill ta avstånd från, att känna press och visa ... gör man det inte i Thailand blir det snack bakom ryggen. Samma sak här när kompisar samlar in pengar och alla ska öppet skriva hur mycket de skänkt!

Ni som betalar kyrkoskatt lägger ju en slant varje dag till lata präster som avlönas av staten.

Tror aldrig min fru skulle ens fundera över att konvertera. Alla dåligt uppträdande munkar ratar hon. Tempelbesöken är inte så vanliga heller. Hennes aktivitet inom sin religion går lite upp och ned. Mest ned på sistone.

Vid större högtider dock besöker hon gärna ett tempel. Då sätter hon själv ihop en gåva istället för att köpa dessa färdiga inplastade som bara går runt.
Nja, nu gick ju kyrkan och staten skilda vägar för en del år sedan och präster samt övrig personal i Svenska kyrkan avlönas alltså direkt av densamma. Och jag kan inte hålla med om att präster är lata, det är ett pressande yrke. Ena dagen bröllop och dop, nästa begravning. Snabba förändringar med andra ord och dåligt betalt.

Det är stor skillnad mellan gårdagens och dagens prästyrke, präster som hytter med näven har nog nästan utrotat sig själva.

Det är ju just det flashandet min fru vill ta avstånd från, att känna press och visa ... gör man det inte i Thailand blir det snack bakom ryggen. Samma sak här när kompisar samlar in pengar och alla ska öppet skriva hur mycket de skänkt!

Hej

Detta med flashande har frugan aldrig varit något för, hon har legat lågt med detta hela tiden, både privat till familj, släkt och grannar, liksom till tempel o.s.v, hon har inget behov alls av att skryta, visa upp sig eller göra sig märkvärdig.

Är det t.ex begravning i byn och andra lägger 100-200 baht var nöjer hon dig med 500 baht eller kanske 1000 baht om det är släktingar det handlar om, hennes syster däremot vill gärna lägga sig på topp med åtskilliga tusenlappar, skänka mycket pengar till tempel, bekosta ombyggnader och monument m.m.

Men frugan hjälper gärna till om det handlar om skolan i byn, hon vet ju hur viktig utbildning är för barnen och hon lägger hellre pengar på skolan än lata släktingar eller dom skandalomsusade munkarna.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Munkarna är ju människor de också, precis som prästerna. Det finns bra och dåliga och de bra fyller en funktion oavsett religion. De dåliga använder religionen för egen vinning.

Ett exempel är de sexövergrepp mot barn som förekommer i båda religionerna men inte har något med religionen att göra. Det är märkligt hur man inom ”brödraskapet” skyddar varandras övergrepp.

Tron är personlig och jag själv sympatiserar med de ursprungliga idéerna i Buddismen, kristendomen är ju bara ett maktverktyg och en hög moralkakor utan någon djupare mening vars största syfte har varit att berika stat, präster och kyrka. Precis som Buddismen idag har blivit. Vi ger inget till templet men hjälper gärna bybor direkt.

Munkarna är ju människor de också, precis som prästerna. Det finns bra och dåliga och de bra fyller en funktion oavsett religion. De dåliga använder religionen för egen vinning.

Ett exempel är de sexövergrepp mot barn som förekommer i båda religionerna men inte har något med religionen att göra. Det är märkligt hur man inom ”brödraskapet” skyddar varandras övergrepp.

Tron är personlig och jag själv sympatiserar med de ursprungliga idéerna i Buddismen, kristendomen är ju bara ett maktverktyg och en hög moralkakor utan någon djupare mening vars största syfte har varit att berika stat, präster och kyrka. Precis som Buddismen idag har blivit. Vi ger inget till templet men hjälper gärna bybor direkt.
Du verkar tyvärr vara dåligt påläst om kristendomens utveckling, men vet mer om buddismen. Du generaliserar och fördömer en av de största religionerna i värden. Samtidigt som vi vet att du sympatiserar för Islam.

Den kristendom du hänvisar till fanns förr i tiden, inte idag.

Du kan ju inte jämför Buddismen syften med hur kristendomen var på 1700-talet. En ursprunglig kristen tro ställer inga krav eller är maktverktyg.

Samma som att säja att thailändsk skidåkning är bättre än svensk för de kör på bättre skidor än svenskarna gjorde på 30-talet ..

Liknande trådar

Tillbaka
Topp