Lämna en liten tanke åt Filippinerna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

lubo68

Gäst
Vi bör lämna en tanke åt landet Filippinerna
Vi kan ju minnas hur kaotiskt det var i södra Thailand 2004 där många miste sina nära o kära.

Så är det nu i Filippinerna många har varken hus eller hem, ingen mat eller rent vatten.
Senast nu läste jag att det var 10 000 som inte finns kvar i livet
jag kommer att lägga en liten slant för att hjälpa hjälpsändningar att komma fram.

" sms:a AKUT FILIPPINERNA till nummer 72 900 och skänka 50 kronor. Det går även att använda Postgiro 900 800-4 eller Bankgiro 900-8004 och märka talongen FILIPPINERNA."

Såg på text tv att Leyte blev hårt drabbat med c:a 10,000 döda! Jag var på Leyte 4 veckor för många herrans år sedan, lärde känna en kvinnlig läkare på sjukhuset där + en massa trevliga människor där....Jag kom dit på ett ganska kul sett - flög från Manila och råkade träffa en finsk ingenjör som skulle till en diamantgruva där han arbetade....Privatchafför väntade, fick skjuts en bit....Otroligt att jag gick på en strand där och träffade på en lärarinna som var ihop med en dansk, hon hade hus där vid havet...Jag hyrde ett rum där och lärde känna människorna!
De är katoliker, så var även den kvinnliga läkaren jagh träffade, mycket religiös, de bad ofta i sina kyrkor och böneplatser...Jag tycker det var fint när de tänder ljus och visar någon slags andlig vördnad....Sjukhuset på Leyte var rätt primitivt, vill minnas att hon klagade på resurserna!

Mina tankar går till de döda, -R.I.P!

Minnena från Filippinerna kommer tillbaka och det går inte en dag utan att jag tänker på landet/människorna, framförallt MUSIKEN i jeepney-bilarna, det var fantastisk bra och skön musik, människorna var glada,vänliga och strålade ibland av värme och kärlek trots att de ekonomiskt kanske inte hade det så bra....Whitney Houston:s "Didnt we almost have it all" strömmade ur högtalarna på jeepney-bilarna och det gjorde människorna glada....
Orättvist att oskyldiga människor på Leyte, c:a 10,000 skulle behöva dö i denna naturkatastrof!
Jag gissar att kyrkorna på Leyte är fulla nu av besökare - en tröst för människorna där i ett hopplöst mörker...! Hoppas FN och Röda korset sätter in allt de kan!
Vi tänker på de drabbade, vi ber för dem, kanske framförallt sätter in ett bidrag på Röda korsets konto. Våra tankar går till dem när vi lyssnar på Whitney;s "Jesus loves you".

Filippinerna har drabbats av historiens värsta naturkatastrof....Det är goda, snälla människor, värda all hjälp de kan få...Sätt in ett bidrag på Röda korset - jag har gjort det! :)

Min kollega är från fillipinerna, hon och hennes man åker dit varje år från mitten på nov till mitten på mars.
Dom har boende i Puerto galera, detta året har dom tänkt att åka till det drabbade området och hjälpa till personligen en tid.
Jag och andra på mitt jobb har lämnat våra bidrag direkt till henne, då vet vi att allt verkligen kommer fram.

Jag har flera arbetskamrater som är saknade, bl a en som bor i den raserade staden Tacloban. Flera familjer är mer eller mindre utblottade, många av dom bor på Leyte. Vår arbetsgivare har startat en insamling och jag har skänkt min del, mina tankar är ständigt med de drabbade och deras familjer.

Det är fint att folk ställer upp friviligt, för boende runt det drabbade området behöver all hjälp dom kan få, o komma på fötter så snabbt som möjligt.

Själv skulle jag vilja åka ner och hjälpa till men ekonomin tillåter inte till det. men lade ett bidrag till dom.

BBC world rapporterar bra om situationen i Filippinerna....Befolkningen lider brist på livets nödtorft som mat och vatten, myndigheterna i Manila har agerat långsamt....Man kan göra en liten insats om man sätter in 50:-kr på Röda korsets konto! Gjort för min del! :nod:

jag har skänkt 500kr

läste att grävmaskintilverkaren JCB skänker 300 maskiner o div elverk för att kunna underlätta saneringen, det är väl lite publisitet med.

Ericsson skickar hjälp till Filippinerna...

Telekombolaget Ericsson har omkring 700 anställda i Filippinerna som i huvudsak arbetar med försäljning och support. De jobbar vid företagets två kontor, i Manila och Cebu.

"Alla Ericssonanställda är i säkerhet, vi har inga rapporter om några skadade", säger Minako Nakatsuma Olofzon, pressansvarig på Ericsson.

Däremot är det stora problem med kommunikationerna i de drabbade områdena. Därför skickar Ericsson i dag iväg ett hjälpteam på fyra personer som ska bygga trådlösa kommunikationssajter på 34 platser.

"Det kommer att vara en hjälp i räddningsarbetet så att hjälparbetarna på plats kan kommunicera med varandra. De ska förhoppningsvis vara på plats i morgon", säger Nakatsuma Olofzon.

Heder åt detta företag - Sveriges kronjuvel!

Och IKEA skänkte 18 millioner till Fillipinerna, har dom väl en tanke reklamässigt dessa företag men spelar ingen roll hellre en reklam som gör nytta åt folk i nöd än den vi plågas med i tv-rutan så även heder åt dom.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp