Malaria Dengue mm

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/denguefeber/

Läste någonstans att det är bara 0.5% chans att den utvecklar sig till den allvarliga sen ökar risken 2dra & 3dje gngn. Tror själv jag fich Dengue förra året 2 veckor med feber inga andra symptom. Kan max få det 3 gngr då det finns 3 varianter när du haft 1 blir du immun mot den.

Problemet med detta om Dengue är att det gå många skrönor om sjukdomen , det sägs bla. att om man får det en andra gång så är det livshotande , vet ej om detta stämmer , efterssom det är ett virus så bör ju en viss immunitet uppnås efter första
smittan , precis som Jonas skriver ...

Har inte läst någonstans att den skulle vara livshotande bara för du blir biten andra gången, därimot så har jag läst att den % chansen att få den livshotande ökar ifrån 0.5% till 2.5% andra gången. Men som sagt har du haft 1 virustyp av Dengue är du immun mot den sen. Fanns 4 virustyper av Dengue, inte 3 som jag skrev innan. Finns en hel del info på länken nedan.

http://www.cdc.gov/Dengue/epidemiology/index.html

157 smittade Svenskar på 1 år och förutom glimten är det väldigt få som fått den allvarliga, större risk att du åker på andra farliga sjukdommar där eller hemma. Som sagt vanligast är en övergående feber.

På sätt och vis håller jag med Bertil men det avhåller mig inte från att åka ner. Däremot kommer jag att vara väldigt noga med att använda myggsprayer etc, man behöver ju inte utmana ödet i onödan.

Å gå för fa....n inte över gatan i Sverige heller , man kan ju bli påkörd av drogad eller full bilförare ... Som sagt vilken eller var är risken störst ... Även i Sverige kan då drabbas plötsligt ...Och tveksamt om sjukvården är bättre där än på ett bra stort Thailänskt sjukhus som tillex RAM Hospital i Khon Kaen eller Korat eller Buriram mm.

"Jonas " sa:
157 smittade Svenskar på 1 år och förutom glimten är det väldigt få som fått den allvarliga, större risk att du åker på andra farliga sjukdommar där eller hemma. Som sagt vanligast är en övergående feber.

Jag kan ärligt säga att jag går inte o oroar mig för det har inte ändrat mina klädvanor eller börjat smörja in mig denna resa har jag kanske fått 20 myggbett men oroar mig inte i onödan
Som ponta säger man kan dö i morgon ändå

Har nu kämpat me en djävla feber i några dar va i väg o fick en spruta som skulle dämpa den plus att jag fått några djävulska tabletter som ska hålla den i schack har den inte gett med sig till i morgon blir det kliniken igen när jag tagit tabletterna så e jag feber fri en fyra fem timmar men sen kommer den som en spark på pungen o jag blir helt däckad men där imellan så blir det lite utlykter o annat roligt men just nu e jag som en trasa

Men livet går vidare så e det bara :)

För tusan Micke, måtte det inte vara en sådan där förbaskad mygga som har bitit dig igen. Häller tummarna att eländet ger med sig, det är skit att vara på semester och samtidigt vara sjuk. :thumbsdown:

Krya på dig!! :wai:

Var i Pattis och blev smittad !!! ::) Nä , inte av det som kanske är vanligast där ;D ;D Nä, en riktig bonnförkylning fick jag , börjar först idag söndag återhämta mig helt, ont i halsen ,rinnande näsamm. har varit påfrestande i tre dagar ...

men är det inte värre så är det ok ;D

"glimten66 " sa:
Har nu kämpat me en djävla feber i några dar va i väg o fick en spruta som skulle dämpa den plus att jag fått några [¤#@@¤%] tabletter som ska hålla den i schack har den inte gett med sig till i morgon blir det kliniken igen när jag tagit tabletterna så e jag feber fri en fyra fem timmar men sen kommer den som en spark på pungen o jag blir helt däckad men där imellan så blir det lite utlykter o annat roligt men just nu e jag som en trasa

Men livet går vidare så e det bara :)

Du har ju klockrent fått Dengue igen fast den "snälla" varianten.
Glöm inte dricka en satans massa vatten, uttorkning är ingen bra kombo med feber.

"FA " sa:
Du har ju klockrent fått Dengue igen fast den "snälla" varianten.
Glöm inte dricka en [¤#@@¤%] massa vatten, uttorkning är ingen bra kombo med feber.

Japp nu e det konstaterat att det e dengue jag fått igen men som du säger en snällare variant febern går upp o ner har fått sprutor nu varje dag mot febern o tabletter men vill inte ge sig har tappat en fyra kilo så nu e man under 60 kilo min läkare hemma kommer att hata mig ;)

Får se vilka biverkningar detta kommer att ge som förra gången så har mina levervärden gått åt helvete så även denna gång så har jag fått medikament för de

Fan va surt att du fick den där s***en igen. Hoppas du blir bra snart brorsan.
Hoppas du får tillbaka vikten.

F*n Micke, inte nu igen! :eek: Du har ju maximal otur. Se nu till att ta dig hem till Sverige utom räckhåll för dom förbaskade myggorna och bli frisk.

Krya på dig!! En karma kommer på vägen. :wai:

"glimten66 " sa:
Japp nu e det konstaterat att det e dengue jag fått igen men som du säger en snällare variant febern går upp o ner har fått sprutor nu varje dag mot febern o tabletter men vill inte ge sig har tappat en fyra kilo så nu e man

Låter som den jag fick, höll i sig i 14 dagar, släppte lite efter 9 dagar trodde jag det var över men kom tillbaks igen.
Paracetamol hjälpte bra, men du får kanske bättre meduciner där nere.
Krya på dig segt på semestern och allt, men skönt det var den mildare, får se det positiva i det, nu är det ju liten chans att du får det igen.
Hoppas jag får alla i en mildare variant så man kan slippa bry sig om den skiten.

Jo ta och krya på dig Micke. Se till å bli frisk.
Du har verkligen otur brorsan.

Vi Ses snart i Sverige. :wai:

Tack det e okey febern up o ner hela tiden men me tabletterna funkar det ska ta mig till ett födelse kalas i kväll vägrar o sitta inne men kan säga att nån power har man inte

För jäkligt Glimten, skit oxå!

Tyvärr är det nog säkrast att köra repellent dag&kväll hädanefter i Los, vågar inte chansa på att få skiten.

Krya på sig vet ja!

Tillbaka
Topp