Jo jag är då en av dessa noobs eftersom jag har O-A
Det jag skriver är som allmän info och inte så mycket som till just dig PanPan.
Det jag skriver gäller mycket angående just Non Immigrant ”O-A” Visa. O-A förväxlas väldigt ofta med Non-immigrant ”O” som inte är samma visum och som det finns lite olika varianter av.
Saker är ofta mera komplicerade än det man kan tro och så är det också gällande försäkringskravet gällande om man skall ansöka och kunna få ett Non Immigrant ”O-A” Visum efter 31 oktober 2019 och detta visum går inte att förlänga utan man måste söka ett Nytt O-A Visum från Thailändska ambassaden i Stockholm om man är svensk medborgare och folkbokförd i Sverige. Det blir ju tyvärr ofta missförstånd om det som på engelska populärt kallas för ”Retirement Visa” (alldeles åt helskotta felbenämt!) då detta i själva verket är ett ”Extension of Stay” (Uppehållstillstånd) som utfärdas på ett lokalt Thailändskt ”Immigration Office”.
När man skall söka ett ”Extension of Stay” baserat på att man har ett O-A visum som sista visumet så görs det skillnad på om man är registrerad som gift med en Thai (eller har thailändska barn) eller inte. Är man Gift så finns inget krav på att man måste ha någon av de försäkringar via något av de i Thailand godkända försäkringsbolagen för ett ”Extension of Stay” Men är man Inte gift med en Thai och man är över 50 år så kan man söka ”Extension of Stay - Based on Retirement” och då finns det ett krav på att man har tecknat en försäkring enligt ”minimum kraven” på något av de i Thailand godkända försäkringsbolagen om 40.000 Baht Outpatient & 400.000 Baht Inpatient...Samma krav som för de som söker ett nytt O-A visum efter 31 oktober 2019 således.
Men dessa försäkringar i Thailand går endast att teckna för 12 månaders perioder och ger allmänt en dålig täckning av ersättning man kan få ut eller använda jämfört med den premie man skall betala. Premierna blir också väldigt höga med ökande ålder och vill man försöka få en bra försäkringsnivå mot vad ”det faktiskt lätt kan kosta om man blir alvarligt sjuk eller skadad så blir premierna väldigt mycket högre än flrvatt möta minimikraven. Jag har själv kollat på Pacific Cross och för att möta minikraven så är det minsta försäkringsnivån där ”Standard Extra Plan”. Har man några tidigare sjukdomsproblem så kan just dessa undantas från försäkringen eller så kan det bli så att man inte får teckna någon försäkring alls. Jag vet inte men det låter av andras erfarenheter också som att betala går bra, men att sedan få ut något från flera av de i thailand godkända försäkringsbolagen kan vara ytterst svårt.
Jag har aldrig vistats eller kommer att vistas i Thailand utan att vara försäkrad men har haft mina försäkringar via svenska bolag. Jag har t.o.m tecknat en reseförsäkring för en period av 6 månader i Länsförsäkringar till min sambo som är svensk och thailändsk medborgare då jag vill att hon också skall kunna få bästa möjliga vård om något händer. Hon har ju annars naturligtvis rätt till den vård på t.ex almänna sjukhus som andra Thai inom vårt ”Amphur” och till samma kostnader. För att jag själv skall vara försäkrad under mina ledighetsperioder då jag reser från mitt jobb direkt till Thailand så har jag löst detta via ERV Europeiska som till skillnad till många andra inte kräver att man har varit i Sverige en period för att få teckna en försäkring. Den försäkring som jag har när jag är på jobbet eller reser till och hem från jobbet via företaget gäller inte på min fritid.
O-A visum har klart blivit mindre intressant och jag kommer inte att förnya mitt eget då mitt nu gällande från juni 2019 går ut. Det jag kommer att göra är att när jag kommer till Thailand i början av april och då får en stämpel i mitt pass som ger mig rätt till att stanna i Thailand till början av april 2021. Innan jag reser ut ut Thailand då köpa ett Single Re-entry Permit för 1.000 Baht eller ett Multiple Re-entry Permit så att jag kan komma tillbaka förbi immigration på väg in till Thailand och då kan vistas i Thailand på vad jag kallar för ”bonus året”. Finessen är att inte heller detta ”bonus år” har något krav på försäkring i något av de godkända thailändska försäkringsbolagen. OBS på att detta beror på att mitt O-A visum är från före 31 oktober 2019 och att jag kommer se till att vara försäkrad under mina vistelser i Thailand.
En annan bonus är att jag som registrerad Långtidsboende med O-A visum (vilket jag egentligen inte är med mina 4 veckor på jobb/ledig) då kan få 5 år Thailändska körkort istället för 2 åriga körkort nästa gång i oktober i år sådär
Slutligen ta inte något som jag eller t.om som är skrivit som gällande regler för som ”skrivit i sten” för så funkar det inte alltid i Thailand när du möter någon från t.ex. Immigration. Det kan bli olika besked beroende på vem du möter och även på den personens dagsform. Genom att själv vara trevlig i sitt bemötande och vara bra klädd samt visa respekt och aldrig vara det minsta aggresiv i sitt vis eller ton så ökar oddsen att va det nu må vara kanske kan ordna sig till slut.