Jag har kollat på alternativet att söka nytt Non Immigrant O-A Visa och vad det skulle då kosta mig på Pacific Cross som är ett av de nu godkända försäkringsbolagen på:
Jag är 58 år och blir 59 i år och jag hamnar i gruppen 56-60 därav OBS! Det blir mycket dyrare ju äldre åldersgrupp du hamnar i!
Som jag fick information av Pacific Cross så tillåter inte Thailändska myndigheter längre att man får lov att göra "Deducible" dvs sänka den årliga premien mot att man går in med t.ex. 40.000 Baht av egna pengar innan det sedan kan bli tal att få ut något från försäkringen ytterligare.
Det är ju så att man måste vid ansökan av O-A visa måste visa att man har en försäkring och det blir ju lite fel då att man först köpt kanske försäkring och sedan får sitt O-A Visum kanske en månad senare. Det sätts en stämpel i passet som visar att visar att man då bara har en försäkring för 11 månader och den ser ju Immigration på när man reser in i Thailand och man får då inte stanna längre på sitt O-A visum än hur länge försäkringen gäller. Men Pacific Cross har informerat mig att när man väl har sitt O-A Visum så kan man kontakta dem och de utan kostnad då cancellerar och gör en ny försäkring som matchar med O-A Visumet datum för när det började gälla och slutar att gälla.
Men den här försäkringen går bara att teckna för 12 månader i taget. Pacific Cross har meddelat mig att om jag t.,ex skulle bara vara i Thailand i 6 månader så kan jag kontakta dem och de betalar tillbaka mig en del som dock inte blir halva premien som jag betalt.
Men...Det verkar finnas något att se upp med och det är att för att vissa av dessa försäkringar så finns det kopplat på ett krav att man vistas i Thailand minst 6 månader. Jag vet inte om detta är riktigt men stämmer detta så är försäkringen totalt bortkastad för mig som bara vistas i Thailand ca 3 månader per 12 månaders period.
Och genom att t.ex. täcka en "Standard Extra Plan" som redan ger alldeles för dålig ersättning i händelse av någon kostbar sjukvård med t.ex ytterligare försämring genom att behöva betala själv innan försäkringen kan börja betala ut. jag har skräckexempel där någon har tagit 300.000 Deductible och där försäkringen täcker max upp till 400.000 Inpatient (sjukvård vid inläggning på et sjukhus typ operationer mm)
Pacific Standard Extra har jag för mig täcker 60.000 Outpatient Treatment och 780.000 Inpatient Treatment men har inte uppgifterna tillgängliga just nu.
Kindly find attached our application form and Standard Extra plan brochure. This is the minimum plan that meets immigration's requirements.
Detta är de priser jag fick och jag får lov att göra "Deductible" eftersom jag har skriftlig kommunikation med Pacific cross innan nya regler har börjat att gälla. Men ansöker ni så räkna inte med att ni får göra så ta istället och tiita på vad planen kostar utan avdrag.
Är man sedan 65 år och äldre så drar det iväg uppåt väldigt mycket men så blir det på många försäkringar.
Pacific Cross
Age bracket (56-60)
Standard Extra Plan - 31,601 > Detta är det minsta paketet som möter minimikravet
Add deductible of 40,000 (25% discount) - 23,701
Premier Plan - 40,583 THB
Add deductible of 40,000 (25% discount) - 30,437
Maxima Plan - 81,567 THB
Add deductible of 40,000 (25% discount) - 61,175
Ultima Plan - 104,145 THB
Add deductible of 40,000 (25% discount) - 78,109
OBS! Jag personligen är folkbokförd i Sverige och jag använder de 45 dagar "Reseförsäkring" som jag får när jag flyttar från Sverige och köper ytterligare försäkringar via bolag i Sverige för då jag vistas i Thailand. Dessa försäkringar är enbart för att användas vid "Behov"! Mindre saker tar jag ur egen plånbok om jag behöver träffa en läkare, ta prover och kan fixa någon lite mindre skada och för mediciner osv.