Gårilla
Forumräv
Jag glömde att säga en sak tidigare angånde att söka Non Immigrant O-A Visum eller att göra ”Extension of Stay - Based on Retirement” om man har ett O-A Visum som bas.
”Om”man kan få lov” att göra en väldigt stor ”Deductable ” för att få ned kostnaden för någon av de godkända Thailändska försäkringarna så mycket det bara nu går bara för möta minimikraven, så är den försäkringen ju inte till mycket nytta om någon sjukhusvård sedan kostar mycket pengar. Som en 300.000 Baht deductable t.ex.
Men i det tillfälle man känner att man har en mycket god annan försäkring t.ex via ett försäkringsbolag i Sverige. Så kan det ju vara en variant att betala så lite det bara nu går till ett försäkringbolag i Thailand bara för att uppfylla minimikraven på O-A visum eller ett ”Pensionärs Uppehållstillstånd om man är över 50 år”.
O-A blir sannolikt inte bästa alternativ för många men har sina klara fördelar också och kanske Thai immigration vad det lider gör så det svårare att byta till Non Immigrant O visum för de som inte är gifta med en Thai eller har barn i Thailand? Jag vet inte vad som kommer att hända i framtiden lika lite som någon annan, men försöker titta på olika alternativ som kan vara möjliga både nu som framåt i tiden.
Jag kan nämna att en av anledningarna att jag skaffade O-A visum var därför jag hade flera arbetskamrater med Thai flickvänner som blev stoppade för att få resa in och vistas i Thailand därför att de hade enligt thailändska immigration för många ”Visa Excempts” registrerade. Jag själv kunde vara i farozonen insåg jag och det var som en slags försäkring jag skaffade O-A visum.
Det är synd att det har blivit så här då Non Immigrant "O-A" Visum för det har varit det bästa alternativet för mig personligen.
För de som kanske vill titta närmare på alternativet att teckna försäkring oavsett utan eller med en förhöjd självrisk (Detucitble) så lämnar jag nu lite ytterligare information.
Pacific Cross, hade några andra policyer som inte dyker upp på webbplatsen tgia.org, vilket ger möjlighet till en avdrag på upp till 300000 baht, vilket får 50% rabatt på den årliga premien.
Men viktigt att notera! Jag personligen hade en skriftlig kontakt via mejl med Pacific Cross redan under hösten 2019 och tack vare att detta har blivit registerat, så har Pacific Cross sagt till mig att "Jag får då lov att välja förhöjd självrisk" (deductible) vilket kan ge avdrag på den årliga premien på upp till ca 50 som maximalt.
Pacific Cross meddelade mig dock på telefon att "Nya sökande" har blivit stoppade av thailändska myndigheter från att välja en förhöjd självrisk mot att få ett avdrag på den årliga premien (Discount). I det fallet så blir det minsta alternativet som är godkänt att i fallet med Pacific Cross välja "Standard Extra Plan" där jag för min åldersgrupp fick ett pris för den årliga premien 31.601 Baht
Health Insurance Plans for Long Stay Visas in Thailand (O-A, O-X)
Get health insurance plans for a long stay visa in Thailand. Explore o-a visa insurance plan and find the right fit for your stay.
www.pacificcrosshealth.com
Pacific Cross
Age bracket (56-60) Years of age
Standard Extra Plan - 31,601 > Detta är det minsta paketet som möter minimikravet och som av vad jag kan minnas (jag har för mig att nivån denna försäkringen täcker som maximalt var 60.000 baht Outpatient Treatment och 780.000 Baht Inpatient vilket ju är lite högre än minimi kraven om 40.000 respektive 400.00 baht).
Add deductible of 40,000 (25% discount) - 23,701 baht
Add deductible of 300,000 (50% discount) -xx,xxx baht?
Premier Plan - 40,583 THB
Add deductible of 40,000 (25% discount) - 30,437
Maxima Plan - 81,567 THB
Add deductible of 40,000 (25% discount) - 61,175
Ultima Plan - 104,145 THB
Add deductible of 40,000 (25% discount) - 78,109
OBS! Jag personligen är folkbokförd i Sverige och jag använder de 45 dagar (vissa försäkringsbolag har 60 dagar) "Reseförsäkring" via Hemförsäkrngen som jag får när jag flyttar från Sverige och köper ytterligare försäkringar via bolag i Sverige (ERV Europeiska för min del då de inte kräver att jag behöver vistats i Sverige i minst 10 dagar)) för då jag vistas i Thailand. Dessa försäkringar är enbart för att användas vid "Behov"! Mindre saker tar jag ur egen plånbok om jag behöver träffa en läkare, ta prover och kan fixa någon lite mindre skada och för mediciner osv.
Via vissa svenska bolag som t.ex. Folksam som jag hade tidigare så kan man förlänga sina 45 dagar, men den "förlängda försäkringen" måste då vara regisread och också betalad innan det gått 45 dagar från dagen man reste från Sverige.
Idag har jag min hemförsäkring via Länsförsäkringar som också har 45 dagar. Men skall man vistas utanför Sverige i mer än 45 dagar med Länsförsäkringar så kan man inte förlänga utan man skall då teckna Länsförsäkringars Reseförsäkring. Jag tecknade en sådan Reseförsäkring för min sambo som är 52 år för en 6-månaders period och detta kostade någonstans mellan 3000-3500 kronor har jag för mig (kan kolla upp exakta priset). Hon är svensk medborgare samt thailändsk medborgare och hon rätt till till den allmänna sjukvården i det "Amphur" vi bor i. Men...jag vill att även hon skall kunna få tillgång till snabbare och bättre sjukvård.