Mandatory health insurance for Non O-A visa effective from 31 October.

Kan det vara som så att hans fru betalar i smyg bakom hans rygg. Det var en tanke som dök upp eftersom han är så envis om att han har fritt på enklare vård.

Hej

Nej det är oftast så att ingen i familjen behöver betala en enda baht på vår lokala vårdcentral, en gång i tiden tog man 30 baht betalt men det var vid införandet av den allmänna sjukvården, nu är det många år sedan vi behövde betala dessa 30 baht på vårdcentralen, men vid besök på lasarett tar man ut en mindre avgift för oss också, på 30 baht.

Så fungerar det här om vi använder vår lokala vårdcentral och får remiss till vår amphoes lasarettet eller vidare till vår Changwats lasarett, tandvård och mediciner är gratis på vår vårdcentral.

Använder vi oss inte av vår egen vårdcentral och lasarett utan går till en annan Amphoe så får vi betala en mindre avgift på några hundra baht, för läkarbesök och mediciner.

Mvh isan lover

Hej

Nej det är oftast att ingen i familjen behöver betala en enda baht på vår lokala vårdcentral, en gång i tiden tog man 30 baht betalt men det var vid införandet av den allmänna sjukvården, nu är det många år sedan vi behövde betala dessa 30 baht på vårdcentralen, men vid besök på lasarett tar man ut en mindre avgift för oss också, på 30 baht.

Så fungerar det här om vi använder vår lokala vårdcentral och får remiss till vår amphoes lasarettet eller vidare till vår Changwats lasarett, tandvård och mediciner är gratis på vår vårdcentral.

Använder vi oss inte av vår egen vårdcentral och lasarett utan går till en annan Amphoe så får vi betala en mindre avgift på några hundra baht, för läkarbesök och mediciner.

Mvh isan lover
Uppenbarligen så börjar du nu pudla , fler frågor och källforskning så kommer sanningen fram

Uppenbarligen så börjar du nu pudla , fler frågor och källforskning så kommer sanningen fram

Hej

Sanningen för min del är den jag har uppgivit hela tiden, kan bara beskriva hur det fungerar här, sen överlåter jag åt andra att delge oss av deras situation i ämnet i sin by och region.

Några pudlar lär det inte bli eftersom det inte finns något att pudla om.

Idag ska vi gå till vårdcentralen och göra rent våra tänder och jag skulle bli väldigt förvånad om dom begär 30 baht för detta eftersom det var många årsedan som vårdcentralen tog ut dom 30 baht som man gjorde när den allmänna vården infördes.

Det här med vården fungerar säkerligen precis lika olika landet runt som allt annat i detta land, kan inte komma på någon lag, regel eller beslut som har tagits i Bangkok som har tolkats, tillämpats och använts lika landet runt, det är något ni som gör er stora i käften borde ta med i beräkningen när ni uttalar er i äment.

Mvh isan lover

Hej

Sanningen för min del är den jag har uppgivit hela tiden, kan bara beskriva hur det fungerar här, sen överlåter jag åt andra att delge oss av deras situation i ämnet i sin by och region.

Några pudlar lär det inte bli eftersom det inte finns något att pudla om.

Idag ska vi gå till vårdcentralen och göra rent våra tänder och jag skulle bli väldigt förvånad om dom begär 30 baht för detta eftersom det var många årsedan som vårdcentralen tog ut dom 30 baht som man gjorde när den allmänna vården infördes.

Det här med vården fungerar säkerligen precis lika olika landet runt som allt annat i detta land, kan inte komma på någon lag, regel eller beslut som har tagits i Bangkok som har tolkats, tillämpats och använts lika landet runt, det är något ni som gör er stora i käften borde ta med i beräkningen när ni uttalar er i äment.

Mvh isan lover
Ja detta har du beskrivet i åratal men en Nisse förstår ej

Hej

Jag anser att dom ansvariga bör se förnuftigt på det här, vad tjänar Thailand egentligen på att tvinga expats med familjer att lämna landet?

Att lägga allt ansvar på en enskild individ för att denne har träffat en fru ifrån Thailand och bildat familj där tycker jag är fel, jag anser att både skyldigheter och rättigheter bör omfatta även expats som är familjeförsörjare.

Men jag respekterar din åsikt i frågan även om jag inte delar den.

Mvh isan lover

Man slipper tex mångmiljonbelopp i vårdkostnader för den gamla gubben i framtiden.
När en svensk tar sin thailändska flickvän till Sverige, tycker du att han ska behöva betala försäkring då eller ska de svenska skattebetalarna stå för en evt vårdkostnad?

Hej

Nej det är oftast så att ingen i familjen behöver betala en enda baht på vår lokala vårdcentral, en gång i tiden tog man 30 baht betalt men det var vid införandet av den allmänna sjukvården, nu är det många år sedan vi behövde betala dessa 30 baht på vårdcentralen, men vid besök på lasarett tar man ut en mindre avgift för oss också, på 30 baht.

Mvh isan lover

Det kan du tacka militären för, det var de som tog bort avgiften.

Man slipper tex mångmiljonbelopp i vårdkostnader för den gamla gubben i framtiden.
När en svensk tar sin thailändska flickvän till Sverige, tycker du att han ska behöva betala försäkring då eller ska de svenska skattebetalarna stå för en evt vårdkostnad?

Hej

Självklart ska en Thailändsk kvinna gift med en svensk man och som dessutom har gemensamma barn ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra i det land dom vistas i, tycker att det är självklart.

Mvh isan lover

Hej

Självklart ska en Thailändsk kvinna gift med en svensk man och som dessutom har gemensamma barn ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra i det land dom vistas i, tycker att det är självklart.

Mvh isan lover

Jag fattar inte heller varför vissa absolut verkar vilja att alla faranger ska betala dyra försäkringar. Anser samma personer att gifta thailändskor i Sverige aldrig ska få tillgång till svensk vård?
Borde fungera likadant i Thailand, ingår man i en thailändsk familj, lever och ofta försörjer flera andra bör dessa få lika rätt till vården som alla andra.

/ SatanG

Jag fattar inte heller varför vissa absolut verkar vilja att alla faranger ska betala dyra försäkringar. Anser samma personer att gifta thailändskor i Sverige aldrig ska få tillgång till svensk vård?
Borde fungera likadant i Thailand, ingår man i en thailändsk familj, lever och ofta försörjer flera andra bör dessa få lika rätt till vården som alla andra.

/ SatanG
Du har ju helt rätt. Undrar vad man skulle säga om man fick betala hundra tusen i försäkring varje år som bor permanent i Sverige.
Ang de regler som gäller nu hos IMG kommer inte att ändras för oss som bor här permanent under vår livstid.
Men vi kommer att få betala för sjukvård av egen kassa.
Men det borde ju vara som SatanG beskriver

/ SatanG

Hej

Håller med helt, förstår inte heller hur vissa resonerar i detta fallet, det är ju stor skillnad på en gift familjeförsörjare och far till barn i landet och ensamstående turister som besöker landet som turister.

Mvh isan lover

Hej

Nu är jag färdig med rengöringen av mina tänder, det började med sedvanlig kontroll av blodtryck och vikt o.s.v, detta skrevs sedan ned i ett protokoll som sedan sätts i vår familjs pärm på vårdcentralen, sedan kom jag in till tandläkaren som gjorde rent mina tänder både maskinellt och för hand, sen avslutade hon med polering.

E3413FB6-7E3A-4D80-A127-6B4EA2CE28E7.jpeg

Här ligger jag skönt.

Frugan gjorde också rent sina tänder, hon tog dessutom ut ögondroppar till pojken som har lite problem med allt damm i ögonen, speciellt när vi är ute och åker med salengen.

Ingen avgift togs ut för något av detta i år heller.

Mvh isan lover

Jag förstår inte hur du tänker. Är det något utdrag från parti boken. Förklara gärna.

Jag förstår inte hur du tänker. Är det något utdrag från parti boken. Förklara gärna.

Kan du precisera vad det är som jag behöver förklara så skall jag stå till tjänst så fort jag kan.
Du bör nog förklara vad du avser med: Är det något utdrag från parti boken.

Kan du precisera vad det är som jag behöver förklara så skall jag stå till tjänst så fort jag kan.
Du bör nog förklara vad du avser med: Är det något utdrag från parti boken.

Du verkar var en feg person som inte kan förklara vad du menar. Det jag undrar över är hur du ställer dig till äktenskap över nationella gränser. Finns det begränsningar när detta är lämpligt enligt SD.

Du verkar var en feg person som inte kan förklara vad du menar. Det jag undrar över är hur du ställer dig till äktenskap över nationella gränser. Finns det begränsningar när detta är lämpligt enligt SD.

Du får precisera vad du behöver förklarat och vad du menar med "Är det något utdrag från parti boken." innan du får något som helst mera svar från mej!
Vad gäller äktenskap så är det ett påfund från Hedenhös tid skapat av överheten för att hålla undersåtarna under kontroll så precis som alla andra moderna och intelligenta människor så är jag givetvis helt emot varje form av äktenskap.

Efter som det nu inte blir nya detektiv från IMG ang försäkring, kommer jag nu att sätta in tvåhundratusen bht, på ett konto som frugan råder över. Så har vi hälften hälften.

Tillbaka
Topp