Mandatory health insurance for Non O-A visa effective from 31 October.

 

deGotha

Medlem
Mandatory health insurance for Non O-A visa effective from 31 October.

Foreigners applying for a Non O-A visa will be required to purchase health insurance from 31 October.

The requirements, which were first proposed back in May, have now been confirmed in a police order posted on the Immigration website.

Applicants are required to have 40,000 baht outpatient coverage and 400,000 baht inpatient coverage.

According to the order, health insurance is not required for those applying for an extension of stay based on retirement and only applies to Non O-A visas.

Non O-A visas are obtained from an embassy or consulate outside of Thailand.

As of yet, there is no information on the new insurance requirements on the Ministry of Foreign Affairs website and at the time of posting O-A visas are still being issued without insurance.

However, Thaivisa understands an official announcement is due to be made at a press conference in Bangkok later on Wednesday (9 October).

https://forum.thaivisa.com/topic/1127756-mandatory-health-insurance-for-non-o-a-visa-effective-from-31-october/?utm_source=newsletter-20191009-1613&utm_medium=email&utm_campaign=news
 
Som förebyggande. Eftersom extension of stay inte är ett visum, gäller detta alltså inte de som är här på extension of stay.
Detta gäller ENBART när man på sin ambassad i sitt hemland ansöker om ett Non immigrant OA visum.I dagsläget gäller det inte heller de visum man i Thailand kan konvertera till.
Bifogar pdf med ordern.
 

Bilagor

  • 1570519806090.pdf
    4.3 MB · Visningar: 234
Som förebyggande. Eftersom extension of stay inte är ett visum, gäller detta alltså inte de som är här på extension of stay.
Detta gäller ENBART när man på sin ambassad i sitt hemland ansöker om ett Non immigrant OA visum.I dagsläget gäller det inte heller de visum man i Thailand kan konvertera till.
Bifogar pdf med ordern.
Det stod ju redan, folk kan väl Eng ;)
 
Det stod ju redan, folk kan väl Eng ;)
Jag har noterat att det är si och så med det här, från ett fåtal iof. Bristande läsförståelse på engelska är det jag oftast stött på.
Läser man på thai visa forum är det en enorm mängd som har svårt förstå ens att det inte finns OA extension of stay. Man tror visumet och extension hänger ihop.
 
gäller detta alltså inte de som är här på extension of stay.
Inte i nu läget, helt riktigt, men kommer med all säkerhet att komma krav på visum för "extension of stay" också vad det lider, konstigt vore det annars. Den gruppen är inte särskilt viktiga för Thailand och överskattar sin betydelse.
Frågan är om de är modiga nog att införa krav på försäkring för alla som kommer till Thailand, dvs dem som kommer på visumfria vistelser i landet på 1 mån respektive 2 veckor.
Är ju inte alla länder som har så bra försäkringar som de flesta Svenskar har vi sina hemförsäkringar, som de flesta Svenska turister har, tex Ryssar och Indier har nog i regel inga försäkringar, och är nog en stor grupp av dem med skulder till sjukvården, men samtidigt en mycket viktigare turistgrupp än fattiga pensionärer.
 
Inte i nu läget, helt riktigt, men kommer med all säkerhet att komma krav på visum för "extension of stay" också vad det lider, konstigt vore det annars. Den gruppen är inte särskilt viktiga för Thailand och överskattar sin betydelse.
Frågan är om de är modiga nog att införa krav på försäkring för alla som kommer till Thailand, dvs dem som kommer på visumfria vistelser i landet på 1 mån respektive 2 veckor.
Är ju inte alla länder som har så bra försäkringar som de flesta Svenskar har vi sina hemförsäkringar, som de flesta Svenska turister har, tex Ryssar och Indier har nog i regel inga försäkringar, och är nog en stor grupp av dem med skulder till sjukvården, men samtidigt en mycket viktigare turistgrupp än fattiga pensionärer.
Men det vet vi ingenting på idag. Det vi vet är att det krävs ett beslut från en helt annan instans i Thailand för att realisera ett krav på försäkring för de med extension. Idag har det inte framkommit att det ens förs en diskussion om detta. Vi får se vad framtiden ger. I dagsläget finns inga sådana krav och inte heller inom den närmaste framtiden. (det här året och starten nästa år).
 
Hej

Mer om kravet på försäkring för riskgruppen över 50 år med och longstay visa.

Thailand to demand proof of health insurance for 'risky' long-term visitors
09 Oct 2019

1570687808922.jpeg

File photo of a street in Thailand. (Photo: AFP/Christophe Archambault)


BANGKOK: Foreigners in the "risky" over-50 age group will have to present proof of health insurance when applying for Thai long-term non-immigrant visas, a minister said on Wednesday (Oct 9), so the government doesn't have to pick up their medical bills.
The rule takes effect at the end of the month to ensure the visitors can afford treatment during a maximum one-year stay and the government does not have to foot the bill, Sathit Pitutecha, deputy minister of public health, told Reuters.



Mvh isan lover

1570687808922.jpeg


1570687808922.jpeg
 
Senast ändrad:
På ambassader runt om i världen uppdateras informationen just nu.
Som i detta exempel från UK.
Både OA och OX berörs.

försäkring.png
 
Ambassaden.

Hej
Nu är det som vi alla väntat oss, olika Immigration kontor tolkar fritt den nya regeln som gäller. Ambassaden har talat med Immigration HK som lovat att, åter igen, informera sina kontor om vad som gäller så att det blir enhetligt.
Enligt huvudkontoret på Immigration, gäller den information som vi tidigare gått ut med, dvs. alla O-A visum behöver försäkring från den 31/10-19. För de som redan har en O-A visering gäller att vid förlängning skall försäkring uppvisas.
Andra typer av viseringar påverkas inte i nuläget.
Således, om man vill kontrollera vad som gäller, kontakta Huvudkontoret på tel. 1178.
Tacksam för spridning
Med vänlig hälsning/Sincerely
Pär Kågeby
 
Problemet är att informationen inte är fullständig.
Om man kommer hit på ett Non OA och stannar i mer än 2 år så har man ju inget OA längre då det löpt ut och man har istället fått en Retirement stämpel i passet. Fortsatta förlängningar borde ju då inte räknas som extension av OA.
Men det här tar dom inte upp i klartext.
 
Misstänkte strul, så jag åkte i god tid innan nya kraven 31/10 till Imm. för extension och fick förlängt utan krav. Har ett gammalt OA i botten och förnyar normalt varje år i november. Jag saknar försäkring på grund av tidigare sjukdom som omöjliggör nytecknande och jag kan p.g av klena lungor inte resa med flyg längre, annars hade jag rest till Sverige och ordnat ett annat visa, t-ex O/gift.
Jag hoppas det kommer ett alternativ med krav på bankmedel motsvarande 400+40K, det skulle förenkla tillvaron, men jag har nu ett år på mig så kanske det löser sig. En lösning måste ju till för dem som är över 80, eller som nekas försäkring av andra orsaker. Om Th börjar kasta ut skötsamma äldre p.g av ålder eller sjukdom så lär bilden av LOS få sig en rejäl törn.
Jag är ju knappast ensam om problemet med nya kraven, så det ska bli intressant att följa debatterna i olika forum.
 
Misstänkte strul, så jag åkte i god tid innan nya kraven 31/10 till Imm. för extension och fick förlängt utan krav. Har ett gammalt OA i botten och förnyar normalt varje år i november. Jag saknar försäkring på grund av tidigare sjukdom som omöjliggör nytecknande och jag kan p.g av klena lungor inte resa med flyg längre, annars hade jag rest till Sverige och ordnat ett annat visa, t-ex O/gift.
Jag hoppas det kommer ett alternativ med krav på bankmedel motsvarande 400+40K, det skulle förenkla tillvaron, men jag har nu ett år på mig så kanske det löser sig. En lösning måste ju till för dem som är över 80, eller som nekas försäkring av andra orsaker. Om Th börjar kasta ut skötsamma äldre p.g av ålder eller sjukdom så lär bilden av LOS få sig en rejäl törn.
Jag är ju knappast ensam om problemet med nya kraven, så det ska bli intressant att följa debatterna i olika forum.
Du kan fixa O gift på konsulatet i Savannakhet, behöver inte åka till Sverige för det, jag var där i sommras.
Tar 24 timmar att få det.
 
Bra alternativ, tackar!
Nu tror jag iofs att övriga visumtyper kommer att få samma krav, så kanske det tillslut finns bara Elite Visa kvar.

Hej

Det tror jag också, myndigheterna kallar ju redan möjligheterna att stanna länge utan försäkring för kryphål i lagen.

Men just gifta med familj i Thailand borde väl ändå undantas tycker jag.

Mvh isan lover
 
Ambassaden.

Hej
Nu är det som vi alla väntat oss, olika Immigration kontor tolkar fritt den nya regeln som gäller. Ambassaden har talat med Immigration HK som lovat att, åter igen, informera sina kontor om vad som gäller så att det blir enhetligt.
Enligt huvudkontoret på Immigration, gäller den information som vi tidigare gått ut med, dvs. alla O-A visum behöver försäkring från den 31/10-19. För de som redan har en O-A visering gäller att vid förlängning skall försäkring uppvisas.
Andra typer av viseringar påverkas inte i nuläget.
Således, om man vill kontrollera vad som gäller, kontakta Huvudkontoret på tel. 1178.
Tacksam för spridning
Med vänlig hälsning/Sincerely
Pär Kågeby

Du får meddela Per Kågeby att enligt @PeterSfa så kan inte ett O-A visum förlängas så han får uppdatera sin information.
 
Hej

Det tror jag också, myndigheterna kallar ju redan möjligheterna att stanna länge utan försäkring för kryphål i lagen.

Men just gifta med familj i Thailand borde väl ändå undantas tycker jag.

Mvh isan lover

Varför ska gifta med familj i Thailand undantas?
Det ska väl stå för sina kostnader precis som alla andra?
 
Varför ska gifta med familj i Thailand undantas?
Det ska väl stå för sina kostnader precis som alla andra?

Hej

Att familjer kan leva tillsammans och att barnen kan få växa upp med sina föräldrar tycker jag är en rättighet, dessutom är det ju ofta fadern (falangen) som försörjer familjen, då borde Thailand göra det mesta för att förenkla dennes tillvaro och vistelse i landet, istället för att försvåra.

Mvh isan lover
 
Hej

Att familjer kan leva tillsammans och att barnen kan få växa upp med sina föräldrar tycker jag är en rättighet, dessutom är det ju ofta fadern (falangen) som försörjer familjen, då borde Thailand göra det mesta för att förenkla dennes tillvaro och vistelse i landet, istället för att försvåra.

Mvh isan lover

Visst är det en rättighet!!
Men glöm inte att kräva sina rättigheter innebär också att fullgöra sina skyldigheter, att försäkra sej i detta fallet och stå för sina egna vårdkostnader som utlänning!
 
 
 
Tillbaka
Topp